Hei, kan først begynne med å si at jeg aldri har skrudd på noe annet enn moped i 16-årsalderen, begrenset til å bytte til trimsylinder, og det er rundt 20 år siden.
Så har jeg kjøpt en gammel 1991-modell YJ som ikke er LITT EU-godkjent, den ville blitt avskiltet på stedet i en kontroll, bl.a. avrustet støtdemperfeste bak, avrustet stabstag bag, drypp fra bensinfilter bak. Treig å starte, ruskete gange på tomgang, piping i viftereimen, rust på bremseskiver foran osv.
Har byttet en hel masse deler (tennplugger - de gamle var det ikke stift igjen på, pluggledninger (her var det korrosjon på flere av hettene), luftfilter (var så fullt i dritt at det så ut som et oljefilter), viftereimen (den gamle var sprukken og morken), fordelerlokk (det gamle hadde eiring/korosjon), rotor (den gamle var temmelig sliten), IAC'en og innsuget var fullt i skitt, demonterte delene og vasket skikkelig. Nå går motoren som en klokke, stødig og stabil gange, og ikke minst lettstartet.
Jeg har byttet tromler/belegg bak (tok en hel lørdag på ene siden, og 15 minutter på andre siden når jeg skjønte hvordan det skulle settes sammen igjen). Justeringsskruen for oppstramming var det en skikkelig kneik å forstå seg på, for å kunne løsne den andre trommelen, som satt dønn fast.
Byttet også skiver og klosser foran (klarte å skru begge skruene på første siden feil vei slik at boltene knakk, heia.. måtte få fatt i uttrekkerverktøy med et heller morsomt navn, men klarte faktisk å få ut restene av boltene uten å skade noe, det tok bare sykt lang tid. Bytte av skive og belegg på den andre siden tok bare 15 minutter.
Satte glideboltene som står i kalipperne foran inn med silikongrease (på ene siden gikk den ene glide-saken dårlig og ble byttet/greaset opp, og ble myk og fin i bevegelsen).
Har kjørt ca. 5 kilometer med de nye bremsene, og har justert oppstrammingen bak på tromlene en ekstra runde.
Likevel er jeg litt overrasket over at bremseeffekten ikke er like god som jeg hadde trodd den skulle bli. Jeg klarer f.eks. ikke å låse hjulene om jeg presser pedalen i bunn - er det ikke meningen at bremsene skal "bite" såpass? Det skal sies at bremseeffekten har blitt betydelig bedre enn den var, men vet ikke om den er bra nok til å komme gjennom en EU-kontroll.
Har nye bremseslanger til alle hjulene liggende, men disse er beregnet for 4" lift, og jeg vil ha bilen eu-godkjent før jeg begynner på lift osv.
Kan jeg prøve å bruke disse ekstra lange bremseslangene for muligens å få bedre bremseeffekt? De gamle slangene virker litt dvask og myk i forhold til de nye, men jeg risikerer kanskje at de nye er for lang, og kanskje tar borti hjulet eller andre bevegelige deler før jeg får hevet bilen?
Kjører vanligvis en ganske ny Mitsubishi Outlander, med abs osv, og her er bremseegenskapene i en helt annen klasse. Men det er kanskje slik med trommelbremser bak?