Skrevet av Emne: Bremseeffekt med nye bremser/skiver/tromler?  (Lest 3018 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Bremseeffekt med nye bremser/skiver/tromler?
« på: Ma.,29,August,2011,10,50 »
Hei, kan først begynne med å si at jeg aldri har skrudd på noe annet enn moped i 16-årsalderen, begrenset til å bytte til trimsylinder, og det er rundt 20 år siden.

Så har jeg kjøpt en gammel 1991-modell YJ som ikke er LITT EU-godkjent, den ville blitt avskiltet på stedet i en kontroll, bl.a. avrustet støtdemperfeste bak, avrustet stabstag bag, drypp fra bensinfilter bak. Treig å starte, ruskete gange på tomgang, piping i viftereimen, rust på bremseskiver foran osv.

Har byttet en hel masse deler (tennplugger - de gamle var det ikke stift igjen på, pluggledninger (her var det korrosjon på flere av hettene), luftfilter (var så fullt i dritt at det så ut som et oljefilter), viftereimen (den gamle var sprukken og morken), fordelerlokk (det gamle hadde eiring/korosjon), rotor (den gamle var temmelig sliten), IAC'en og innsuget var fullt i skitt, demonterte delene og vasket skikkelig. Nå går motoren som en klokke, stødig og stabil gange, og ikke minst lettstartet.

Jeg har byttet tromler/belegg bak (tok en hel lørdag på ene siden, og 15 minutter på andre siden når jeg skjønte hvordan det skulle settes sammen igjen). Justeringsskruen for oppstramming var det en skikkelig kneik å forstå seg på, for å kunne løsne den andre trommelen, som satt dønn fast.

Byttet også skiver og klosser foran (klarte å skru begge skruene på første siden feil vei slik at boltene knakk, heia.. måtte få fatt i uttrekkerverktøy med et heller morsomt navn, men klarte faktisk å få ut restene av boltene uten å skade noe, det tok bare sykt lang tid. Bytte av skive og belegg på den andre siden tok bare 15 minutter.

Satte glideboltene som står i kalipperne foran inn med silikongrease (på ene siden gikk den ene glide-saken dårlig og ble byttet/greaset opp, og ble myk og fin i bevegelsen).

Har kjørt ca. 5 kilometer med de nye bremsene, og har justert oppstrammingen bak på tromlene en ekstra runde.

Likevel er jeg litt overrasket over at bremseeffekten ikke er like god som jeg hadde trodd den skulle bli. Jeg klarer f.eks. ikke å låse hjulene om jeg presser pedalen i bunn - er det ikke meningen at bremsene skal "bite" såpass? Det skal sies at bremseeffekten har blitt betydelig bedre enn den var, men vet ikke om den er bra nok til å komme gjennom en EU-kontroll.

Har nye bremseslanger til alle hjulene liggende, men disse er beregnet for 4" lift, og jeg vil ha bilen eu-godkjent før jeg begynner på lift osv.
 Kan jeg prøve å bruke disse ekstra lange bremseslangene for muligens å få bedre bremseeffekt? De gamle slangene virker litt dvask og myk i forhold til de nye, men jeg risikerer kanskje at de nye er for lang, og kanskje tar borti hjulet eller andre bevegelige deler før jeg får hevet bilen?

Kjører vanligvis en ganske ny Mitsubishi Outlander, med abs osv, og her er bremseegenskapene i en helt annen klasse. Men det er kanskje slik med trommelbremser bak?
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Bremseeffekt med nye bremser/skiver/tromler?
« Svar #1 på: Ma.,29,August,2011,11,32 »
Dengang jeg hadde trommelbremser bak, var effekten OK de tre første dagene etter at jeg hadde byttet band, og deretter gikk edet bare utfor.
"Selvstrammeren" virker ikke !   DU må justere strammingen selv, for hånd. Da hjelper det endel.

Etter å ha byttet til aksel med skiver bak, ble det helt ny verden.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Bremseeffekt med nye bremser/skiver/tromler?
« Svar #2 på: Ma.,29,August,2011,11,54 »
Regner med at hvis "alt" var å så dårlig karakter som du nevner, så har vel ikke denne bilen sett ny bremseveske på en del å heller..

Gammel bremseveske inneholder ofte en del vann, og fungerer dårlig i forhold til ny....
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Bremseeffekt med nye bremser/skiver/tromler?
« Svar #3 på: On.,31,August,2011,08,17 »
Bytte av bremsevæske er nok helt sikkert lurt på denne ja, men på selve bremseeffekten skal det ikke ha noe å si, så lenge du får god motstand på bedalen så ville alle væsker kunne overført krafta. Dog viktig i forhold til korrosjonshindring og tempraturen den tåler før den koker(vapor lock som det så fint heter), og då får damp i anlegget ved harde oppbremsinger etterhverandre.
Når du sier presser pedalen i bunn, mener du da gulvet? for riktig etterstraming av band bak, lufting av bremser og ikke minst at klosser/skiver og band tromler har tilpasset seg skikkelig etter montering, så burde du ha bedre bremser en du beskriver ja. Om du har byttet både skiver og tromler, bør det egentlig fungere bra med en gang, vasket du av fettbelegget som de er innsatt med fra fabrikk? dette er viktig. Luft i anlegget vil også gi svampeaktig pedal og selvsagt gi det mulighet til å få pedalen i gulvet.
Tromler får ofte mye negativ kritikk for å være dårlig, men de fungerer faktisk veldig greit de, bare mye mere ømfintlig for dritt og lort innvendig og at du følger med at de justerer seg eller gjør det selv;) Skiver har fordeler i forhold til at de har en åpen konstruksjon og får meget god kjøling og lette å rengjøre, ellers blir jo dette fysikk med trykk og areal med friksjon mot hverandre som avgjørende faktorer. Ikke helt uten grunn at tromler lever enda den dag i dag og spesielt på tyngre kjøretøy, så så ille er de ikke.

Lykke til vidre og innformere om fremgangen.

AR
« Siste redigering: On.,31,August,2011,08,19 av yeyeye »
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Bremseeffekt med nye bremser/skiver/tromler?
« Svar #4 på: To., 1,September,2011,21,17 »
Det er et kjent problem at bremseslangene på YJ "delaminerer" seg. De ser helt greie ut på utsiden men de buler ut invendig. dette kan gi dårlige/ujevne bremser.

Når du justerte bak bremsene strammet du de helt og deretter skrudde du tilbake to knepp?

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Bremseeffekt med nye bremser/skiver/tromler?
« Svar #5 på: Fr., 2,September,2011,08,30 »
Mesteparten av bremseeffekten på en såpass kort bil ligger på framhjulene, så jeg tror du bør lete etter feil her.  Bremsecalliperne kan være rustne innvendig eller helt ute ved stempelet (under gummipakningen).  Dette gir dårlige bremser.  Det er det enkleste og billigste å kjøpe nye fra USA.  Sammen med nye bremseslanger og ny bremsevæske burde man være på rett spor.  Er det fortsatt ikke mulig å låse bremsene, så hadde jeg kikket litt på hovedbremsesylinderen.  Her er det billige rep sett å få tak i.  Til slutt må alt luftes godt for å få ønsket effekt.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139