Skrevet av Emne: BT finner unnskyldninger underveis!  (Lest 3200 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
BT finner unnskyldninger underveis!
« på: On.,16,Mars,2011,21,07 »
Forsøker å få klarhet i om BT vil godkjenne planene mine, med 35" hjul og 4" susp.løft. Men her dukker opp unnskyldninger og nye forskrifter hver gang jeg har fremskaffet det forrige de ba om.
Ved forrige henvendelse, fikk jeg beskjed om at felger og hevesett måtte være TÜV-godkjent. Fikk en kopi av dette fra BGNOR, maila denne oer til BT, joa, det så ut til at dette fint kunne godkjennes mtp endring av sporbredden. MEN de godtok ikke det som dokumentasjon for ending av rulleomkrets! Her måtte jeg fremvise dokumentasjon fra importør eller leverandør på at dette gikk de god for.
Konfererte litt med Amund hos BGNOR, og det ser ut til at de har forandret kjøretøyforskriftene for endring av dekk/ felger, slik at nå må alt som avviker +-5% fra orginal rulleomkrets, dokumenteres av leverandør....? >:(

Noen som har havnet i samme byråkratisuppa...?

Vurderer å forsøke meg på å kontakte Jeep US, og se hva som er mulig. Sikkert et skudd i blinde, men gleden over å nedkjempe BT er verdt litt innsats, så lar intet være uprøvd.

Lite utklipp av forskriften:

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.
Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810, 19 sep 2008 nr. 1034 (i kraft 1 nov 2008).

-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #1 på: On.,16,Mars,2011,22,21 »

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.


De følger nok bare de retningslinjer som er gitt på dette punktet.
Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd og fått 4" hevinga godkjent og gitt blanke i dekka. Treffer du den rette kan dette være vanskelig nok, jeg har heva 2" med OME, var inne  på visning i oktober og
venter fortsatt på svar. SFOOR gruppa måtte visst godkjenne/uttale seg om slikt nå fikk jeg beskjed om, men der har de visstnok så mye å gjøre så ingenting skjer...


Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #2 på: On.,16,Mars,2011,23,18 »
Felgene er godkjent for den biltypen med den dekkstørrelsen, det er godkjenning nok da det betyr at TUV har testet og går god for akkurat det. Det vil gå gjennom hos sfoor, men BT prøver alltid først å skremme folk fra å bygge om ting. Det er fast rutine der å få alt til å se så vanskelig ut at du tilslutt gir opp, men hvis du står på ditt og ikke gir deg så gir de seg tilslutt. :) Stå på!!
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #3 på: To.,17,Mars,2011,07,39 »
Kan ikke se at det er noe nytt i regelverket, alt er ved det samme gamle.  Dette er verd å kjempe for, BT har en dårlig sak i og med at det ruller en masse tilsvarende biler rundt på store hjul godkjent av BT.  Det skal være likhet for loven!  Kommer du med de samme papierene som BT har fått 100 ganger før og godkjent biler på, så SKAL du også få godkjenning, ikke snakk om annet.

Jeg blir atter en gang provosert av den arrogante måten BT møter oss publikum på!  De er en serviceinstitusjon for kongeriket Norges borgere, men opptrer i stedet som latterlige småkonger på haugen!

Min oppfordring til deg:  STÅ PÅ!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #4 på: To.,17,Mars,2011,09,37 »
Samme sier jeg!    STÅ PÅ! Men vær likevell hyggelig og grei så langt du klarer fpr resultatet kommer ann på humøret il kontrollør og kjefter du på de må du komme tilbake enda en gang. Men husk.. Både hevesett og felger må ha tuv-papirer. og dekkene må samsvare med hva papirene sier. Da skulle dette gå i boks. Men uten å ha sett dine papirer misstenker jeg at 33" er maks.

Lykke til!  
« Siste redigering: To.,17,Mars,2011,09,40 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #5 på: To.,17,Mars,2011,14,42 »
Papirene beskriver tallene som omhandler 35x12.5x15" hjul, men mine tyskferdigheter duger ikke til annet enn å bestille en øl, eller å få juling. Så teknisk tysk er jeg ikke så god på.
Men kollegaer som kan tysk, mener det ikke står noe om unntak for 35" i papirene, felgene er godkjent for denne dimensjonen på lik linje med andre.

Tror faktisk det er en kar i "gruppa for ombygging og oppbygging av kjøretøy" som behandler saken. Varene er ikke kjøpt inn enda, skal ha en avklaring på hva som kan godkjennes før jeg svir av for mange penger på ting som må stå i garasjen. En annen ting jeg legger merke til, er at han alltid ringer meg etterat jeg har sendt mail, svarer ikke pr. mail. Mistenker dette er fordi han ikke vil bli arrestert på at jeg har hans uttalelser skriftlig. :-X

Slik jeg skjønner, er det bare å forvente seg å bli stoppet når man kjører sånn bil med sånne hjul, så skal ha gleden av å peke nese når BT har tekniske kontroller, og jeg har alt på stell.
Jeg forsøkte meg også på, at det ruller endel andre biler rundt i landet med denne kombinasjonen godkjent. Responsen var, at han måtte gjøre sin jobb korrekt, at andre avdelinger var sløve i utførelsen av sitt embete, kunne ikke han svare for. Så, likhet for loven, det kunne jeg ikke forvente å få, da andre ikke praktiserte korrekt ihht "boka".
Og ja, jeg beholder smilet og vennligheten, selv om kaldkveling hadde vært mer fristende...

Men, å gi meg har jeg ikke tenkt til!  >:(

Noen som har forslag/ erfaringer med samme...? Ev. en advokat som tar sånne saker... :P
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #6 på: To.,17,Mars,2011,16,29 »
Noen som har forslag/ erfaringer med samme...? Ev. en advokat som tar sånne saker... :P

Er du AMCAR medlem, så kan du jo søke hjelp der, da har du også advokatbistand  ;)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #7 på: To.,17,Mars,2011,18,53 »
HELE GREIA ER RØD/GRØNT INSTRUERT VD/BT !!!!   

de grøvste forverringene ble gjennomført av Bondevik II.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #8 på: Fr.,18,Mars,2011,09,14 »
Just for the record:  Det finnes statistikk fra andre land som viser at ombygde hobbykjøretøy har langt lavere skadefrekvens enn andre biler.  Det er imidlertid en liten gruppe som drar opp:  Det er de som vil likne på Vin Diesel og gjengen med lave japanbiler, stor turbo og mye lystgass.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #9 på: Fr.,18,Mars,2011,22,51 »
Tror nok også hobbybiler som våre er fint lite representert i skadestatestikker. Men å diskutere/ argumentere fornuft med BT, er som å kaste perler for svin. De hører bare ikke på fornuft, når de har fått noe for seg. Da er det deres lov som gjelder, uavhengig om den er sunn fornuft eller rein spikka vås, iscenesatt for å lage helvete.
Det beklagelige er, at vi som forbrukere/ entusiaster er prisgitt hvem som plukker fra mailbunken, om vi får tingene godkjent eller ikke. Har en krangla med kona, og åpner mail samme dag, kan man ta seg f... på at det ikke blir noen godkjenning den dagen.

Men det skal bli moro å se hva som blir neste unnskyldningen, fikk svar fra Chrysler Jeep-konsernet idag, hvor de gjerne ville hjelpe, og og oversendte kontaktinfo til teknisk avdeling. Sikkert et skudd i blinde, men dæven så morro det hadde vært å vifte en sånn bekreftelse foran nesa på BT. Lurer litt på hva de hadde kommet opp med som argument da, at de har overordnet myndighet, og kan overstyre hva bilfabrikanter anbefaler, for de har mye bedre kompetanse og greie på ting...? Lar meg isåfall ikke sjokkere, vi har jo tross alt enorm tradisjon for bilproduksjon her i landet, i forhold til Junaiten... Troll, Think og Buddy er jo merkenavn hele verden kjenner til... Litt sånne navn man finner på leker hos Toys`r`us, egentlig... :P
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #10 på: Sø.,20,Mars,2011,19,37 »
Slik jeg skjønner, er det bare å forvente seg å bli stoppet når man kjører sånn bil med sånne hjul, så skal ha gleden av å peke nese når BT har tekniske kontroller, og jeg har alt på stell.

Neida det er ikke så ille heldigvis... :)

Jeg har kjørt Jeep med 36" hjul i 13 år (33" i mange år før dette). De gangene jeg har blitt stoppen har det vært i rutine kontroll, beltekontroll, promille osv... Jeg har ingen følse av at jeg er mere utsatt for å bli stoppet enn andre. Har også opplevd at bilene foran meg har blitt vinket inn og at jeg og bilene som kommer etter meg kan kjøre videre.

Det er noe hassel med å godkjenne bilen. Men når du er ferdig blir du ikke plaget.... Lykke til

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #11 på: Ma.,28,Mars,2011,20,21 »
Fikk tilbakemelding fra Chrysler Jeep Corp pr. telefon (!) idag. De hadde leita gjennom hele kartoteket, men fant ikke no på biler eldre enn 1993. MEN hun skulle skrive en anbefaling om at Amcar Norge sitter på best kunnskap og dokumentasjon vedr. endring av dekkdimmensjoner, og at CJC anbefaler Amcar`s uttalelse som veiledende. Hun mente også at Amcar i Norge innehar den informasjonen og kunnskapen som trengs, for å avgjøre om bygg kan godkjennes eller ikke.
Vet ikke helt om det bidrar til å komme noen vei med BT, men er nå alikevel bedre enn å komme med et tomt ark... :-\
Er vel bekreftelse god som noen det, på at leverandør kan gå god for kompetansen til Amcar...?

Men inntil denne kommer, får jeg sveise rust. :'(
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: BT finner unnskyldninger underveis!
« Svar #12 på: Fr., 1,April,2011,21,56 »
Igår kom det endelige svaret fra damen i Chrysler Jeep corp. Den hadde ikke tilgjengelig dokumentasjon til wrangler eldre enn 1993(?), og kunne derfor ikke finne dokumentasjonen jeg forespurte....

MEN, hun anbefalte å kontakte Amcar, da de satt på den dokumentasjonen som var nødvendig for endring av rulleomkrets! Ergo, svaret tolker jeg dit hen, at vi (jeep corp) ikke har dokumentasjonen, men det ha Amcar, og vi går god for det de sier...!  ;D
Så da spørges det, om BT tolker det likt som meg... :-\
Hvis ikke, sladrer jeg til visse grupperinger i Oslo, om at noen har brent en viss hellig bok inne i verkstedhallen på Risløkka....
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.