Skrevet av Emne: tips og veiledning om bygging  (Lest 1438 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget håvardb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
tips og veiledning om bygging
« på: On., 2,Mai,2012,23,06 »
hei, er helt ny her, men etter at min mor har kjøpt seg en Yj, så fikk jeg veeeldig lyt på en Jeep selv, eller lettere sagt, det blir vel å bytte ut engelsk mannen jeg har.
 det jeg driver å planlegger et mulig bygg av en Tj, men siden detta blir min første Jeep, så trenger jeg litt tips og råd og veiledning.
det jeg har i tankene er en skikkelig bil laget for offroad, dekk, understell, drivlinje osv osv...men jeg skal ha detta lovlig og godkjent.
så hva er mulig å få godkjent av dekk og andre ting som må godkjennes er vel det jeg trenger tips og hjelp med, detta skal bli et prosjekt som skal bli til en skikkelig offroad bil som skal brukes til det den skal.

så viss det er noen som kan litt om detta så tar jeg imot all hjelp og blir glad.

Håvard
« Siste redigering: On., 2,Mai,2012,23,09 av håvardb »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: tips og veiledning om bygging
« Svar #1 på: To., 3,Mai,2012,08,55 »
Når det gjelder det videre oppsettet ditt, så vil det estetisk se best ut med 2" fjørløft og 1" bodylift. Økonomisk og kjøremessig, så ville jeg valgt kun 2" bodylift med 32" hjul.

Emu settet til Tj er veldig mykt. Du må isåfall velge det stiveste settet! ProComp sitt bør du velge på den mykere siden, evnt med justerbare dempere.

2" fjørløft vil mest sannsyneligvis gi deg problemer med drivlinjen. Da må du velge en av tre muligheter.

- 1" motorløft til kanskje tusenlappen.

- 1" senkesett til transferkassa. Følger med hevesettet, men da går vinningen litt opp i spinningen mtp hevingen...

- SYE Kit ombygging av transfer samt ny mellomaksel bak. Dyrt men ordentlig.

Her ville jeg valgt 1" motorløft hvis det ble et problem. Ikke monter senkesettet for transfer før du får sjekket om du får vibrasjoner.

Les også tråden om FAQ ombygging. Det står mye der.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget håvardb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Re: tips og veiledning om bygging
« Svar #2 på: Fr., 4,Mai,2012,03,53 »
Jeg ser det er flere med 33 dekk, er det mulig å få godkjent 35? 4 toms løft? Er det noen med v8? Jeg har tenkt å bruke en del kroner på dette.
Tanken er å bygge en med sterkere/nye aksler, sperrer osv.
Er det lov med sånne "long arm" ombygginger?

All info er god info for meg akkurat nå ;)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: tips og veiledning om bygging
« Svar #3 på: Fr., 4,Mai,2012,10,44 »
Les garasje tråden min....

35" er nok bare å glemme,

V8, ja min og en til.

Long arm er nok bare å glemme
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: tips og veiledning om bygging
« Svar #4 på: Fr., 4,Mai,2012,12,11 »
Skal du gjøre det enkelt for deg selv, er det lurer å ta kontakt med Amund på bgnor. no (jeg har kjøpte sett og felg der)

Han har sett og felg med TUV papier som er must for biltilsynet, for å slippe årevis av trenering og kverulering fra deres side.

Maks heving er da 4" fjærhev og 3" bodylift ( blir alt for høyt for 32" hjul) han har også lavere "høyder"
Maks dekk 32" på 8x15 felg

Før 2007 var alt så mye enklere å få ting godkjent hos biltilsynet... Som 35"dekk osv.

Ps.for yj får man TUV papirer på felgen (10x15) opp til 35" av en eller annen merkelig grunn får man ikke dette for TJ .
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)