Hei.
tente jeg skulle si litt om hva jeg tenker etter å ha vært gjennom akkurat samme prosess som deg.
Dreving: jeg ble overtalt til 4.88:1 og angrer ikke et sekund... Det er faktisk fortsatt veldig sjeldent jeg bruker 5 gear!!!
Sperrer: Jeg hadde kjøpt Super 35 kit til bakakslen med en gang om jeg hadde vist det jeg vet i dag.
Da får du forsterkede aksler som er grøvre og med 30 splines isteden for 27, samt ARB til dette. Det verserer masse historier om hvor utrolig dårlige disse 35 C-clip akslene er, men med super 35, 32" dekk og normal kjøring, er de mer enn sterke nok til å takle den halve motoren vi har. Samtidig får du bedre bakkeklaring under diffen enn en Dana 44 feks. ( mindre klokke)
32x11,5-15 er det største du får godkjent på den ( henger sammen med bla boltsirkel ) Dette er også den største dim som ARB anbefaler på sperra bak. Så for meg ble dette "taket"
Videre tenke jeg at masse løft syntes ikke jeg noe om, så 2" fjærløft fikk jeg også med TUV papirer og da subber det omtrent ikke med med +6 innpress på 8" felg. (jeg ville heller ikke ha spacere eller felger som bygger masse ut, da det også belaster aksler mer enn nødvendig.)
Da dekker det fint med 6" fender flares også :-)
Jeg tenke flex, og har byttet alt av kontrollarmer, trackbar og styrestag til justerbare med slik flexible ledd i enden. Samt avtagbare armer til swaybaren. Resultatet er at jeg har så mye flex det går an med tilnærmet original lengde på kontrollarmene med de OME demperene som var beregnet for 2" løft. . ( om jeg skulle hatt mer flex, måtte jeg ha longarm-kit og lengere dempere (som jeg regner med drar med seg at men må flytte demperfeste lenger opp på ramma... ?? )
Men som sagt, veldig fornøyd med en vandringen jeg har nå
Det som nå er gjort under, har forbedret kjøreegenskapene på veien betraktelig. For ikke snakke om i skogen som det jo er bygd for.!!
Den virker på veien mye mer solid og stum. ( det eneste jeg ville hatt prøvd nå er en kraftigere/stivere swaybar foran.. )
Til 2" løft følgte det med slike distansestykker for å senke transferkassa ca 1". Dette kjørte jeg med først, men satt fast i alt mulig og jeg tok de vekk for å erstatte de med høyere motorfester. Noe som viste seg å fungere akkurat like bra med tanke på vibrasjoner.
Det neste for meg var å heve sentralkassa ytterligere opp under bilen (belly up). Dette medførte at jeg måtte ha SYE kit for å unngå vibrasjoner igjen. og ny skidplate..
Dette ble dyre cm!! men er fornøyd nå som jeg har glemt hva det kostet til slutt...
De jeg er veldig glad for at jeg kjøpte er disse rocksliders som jeg har på sidene. Disse bøylene jeg har på de, brukes flittig i skogen om det er trangt rundt et tre eller noe..
Hengerfeste: JEG kjøpte fanger med firkantfeste til å sette inn kule med riktig drop. Veldig fornøyd!!! har det bare på når jeg kjører henger :-)))
Bensintank: Det har ikke jeg gjort noe med enda, men den ser ut om den har vært i krigen.. Så en skikkelig beskyttelse der er nok på sin plass.
(jeg vurderer å lage en mindre tank som gir mer bakke klarning.)
Utover det: Sjekk ramma grundig. jeg (biltilsynet) fant noe rust hull bak feste til øvre kontroll armer hos meg... OG den så egentlig fin ut under trodde jeg..
Om det baller på seg ? JA, vil egentlig ikke vite hva sånt koster, men jeg har nok brukt mer på deler under bilen ( inkl dekk) enn det jag ga for den ( og det var mellom 70 og 90`)
Men er det verdt det??? JAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!