Skrevet av Emne: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)  (Lest 5378 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #15 på: Fr., 3,Oktober,2014,23,46 »
Hvordan er det med kjøreegenskapene i det daglige? Vil jeg merke stor forskjell i negativ retning om jeg går for litt mer løft og 33"? Eller bør jeg uansett stoppe på 32" med tanke på "halv motor", som jeg fikk beskjed om at fireren var på landstreffet.. Hehehe..

Også sliter jeg litt med dette dreving opplegget, er dette noe som er helt tullete å gjøre selv? Har skjønt at det er et par verksteder som er duganes til sånt, men desverre er ingen av de akkurat i området her. Sjekket med verkstedet jeg har brukt til bilene mine de siste årene, og han hørtes nesten mer bortkommen ut enn jeg gjorde selv, og jeg har jo null peil, når alt kommer til alt.

Er ikke bare bare det her ass....  Men moro skal det bli! :D

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #16 på: Lø., 4,Oktober,2014,17,15 »
Hei.

tente jeg skulle si litt om hva jeg tenker etter å ha vært gjennom akkurat samme prosess som deg.

Dreving: jeg ble overtalt til 4.88:1 og angrer ikke et sekund... Det er faktisk fortsatt veldig sjeldent jeg bruker 5 gear!!!
Sperrer: Jeg hadde kjøpt Super 35 kit til bakakslen med en gang om jeg hadde vist det jeg vet i dag.
Da får du forsterkede aksler som er grøvre og med 30 splines isteden for 27, samt ARB til dette. Det verserer masse historier om hvor utrolig dårlige disse 35 C-clip akslene er, men med super 35, 32" dekk og normal kjøring, er de mer enn sterke nok til å takle den halve motoren vi har. Samtidig får du bedre bakkeklaring under diffen enn en Dana 44 feks. ( mindre klokke)

32x11,5-15 er det største du får godkjent på den ( henger sammen med bla boltsirkel ) Dette er også den største dim som ARB anbefaler på sperra bak. Så for meg ble dette "taket"
Videre tenke jeg at masse løft syntes ikke jeg noe om, så 2" fjærløft fikk jeg også med TUV papirer og da subber det omtrent ikke med med +6 innpress på 8" felg. (jeg ville heller ikke ha spacere eller felger som bygger masse ut, da det også belaster aksler mer enn nødvendig.)
Da dekker det fint med 6" fender flares også :-)

Jeg tenke flex, og har byttet alt av kontrollarmer,  trackbar og styrestag til justerbare med slik flexible ledd i enden. Samt avtagbare armer til swaybaren.  Resultatet er at jeg har så mye flex det går an med tilnærmet original lengde på kontrollarmene med de OME demperene som var beregnet for 2" løft. . ( om jeg skulle hatt mer flex, måtte jeg ha longarm-kit og lengere dempere (som jeg regner med drar med seg at men må flytte demperfeste lenger opp på ramma... ?? )
Men som sagt, veldig fornøyd med en vandringen jeg har nå :)
Det som nå er gjort under, har forbedret kjøreegenskapene på veien betraktelig. For ikke snakke om i skogen som det jo er bygd for.!!
Den virker på veien mye mer solid og stum. ( det eneste jeg ville hatt prøvd nå er en kraftigere/stivere swaybar foran.. )

Til 2" løft følgte det med slike distansestykker for å senke transferkassa ca 1". Dette kjørte jeg med først, men satt fast i alt mulig og jeg tok de vekk for å erstatte de med høyere motorfester. Noe som viste seg å fungere akkurat like bra med tanke på vibrasjoner.
Det neste for meg var å heve sentralkassa ytterligere opp under bilen (belly up). Dette medførte at jeg måtte ha SYE kit for å unngå vibrasjoner igjen. og ny skidplate..
Dette ble dyre cm!! men er fornøyd nå som jeg har glemt hva det kostet til slutt...

De jeg er veldig glad for at jeg kjøpte er  disse rocksliders som jeg har på sidene. Disse bøylene jeg har på de, brukes flittig i skogen om det er trangt rundt et tre eller noe..

Hengerfeste: JEG kjøpte fanger med firkantfeste til å sette inn kule med riktig drop. Veldig fornøyd!!! har det bare på når jeg kjører henger :-)))

Bensintank: Det har ikke jeg gjort noe med enda, men den ser ut om den har vært i krigen.. Så en skikkelig beskyttelse der er nok på sin plass.
(jeg vurderer å lage en mindre tank som gir mer bakke klarning.)

Utover det: Sjekk ramma grundig. jeg (biltilsynet) fant noe rust hull bak feste til øvre kontroll armer hos meg... OG den så egentlig fin ut under trodde jeg..  :'(


Om det baller på seg ? JA, vil egentlig ikke vite hva sånt koster, men jeg har nok brukt mer på deler under bilen ( inkl dekk) enn det jag ga for den ( og det var mellom 70 og 90`) ::)

Men er det verdt det??? JAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!






 
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #17 på: Lø., 4,Oktober,2014,23,54 »
Hoi!

Takker for utfyllende svar! Høres ut som om du har vært gjennom deler av prosessen, men høres også ut som du er i en helt annen liga enn meg når det gjelder antall tommeltotter og kjennskap til bil..... Jeg kan skru på det meste og har forholdsvis god mekanisk forståelse, men jeg kan altfor lite når det kommer til bil, helt klart... :P

Hvis en først skal dreve om, er det noe som helst grunn til å ikke gå for 4:88, når en først setter i gang?

I første utkastet av budsjettet mitt, så ser det nok ikke ut til at det er rom for sperrer i 2015.. :(

Utifra hva jeg har hørt, så har jeg jo lite lyst til å senke transferkassa... En liten belly up hadde nok vært nice, men da var det tilbake til dette med  SYE kit osv, som jeg også hadde håpet å kunne lure meg unna....

Rocksliders tenkte jeg at jeg kunne kjøpe etter hvert når stigtrinnene ryker...da har jeg "god grunn".. hehe..

Ift hengerfestet og fanger osv. Hvordan har du gjort med skiltlys? og hvor har du plassert skiltet?

Bensintanken ja.... Allerede etter min første kjøretur i terrenget så skjønte jeg at den plata som "beskytter" tanken ikke er stort å skryte av og burde vært byttet til noe kraftigere.....etter neste turen i skogen hadde jeg en real bulk i tanken, utover det ser den ok ut...

Det som bekymrer meg litt her, er at jeg fort ser hvor mye dette kan balle på seg økonomisk, tidsmessig og plassmessig. Har desverre ikke noe bra sted å stå og skru, så må pakke ned alt og ta med meg hjem etter hver eneste kvelds eller helgeøkt.. Og med tanke på tid og peng, så har jeg et par andre hobbyer som også krever tid og pæng, så for å beholde husfreden må jeg begrense meg noe.. hehe..

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #18 på: Sø., 5,Oktober,2014,00,27 »
På 32" hjul, så vil jeg påstå at 4:88 er litt mye. 4.11 eller 4:56 ville passet bedre på en 2,5l. Dog er det greit med 4:88 også, men han blir nok greit tørst på motorveien....

Ikke senk skiden under t-kassa, monter heller 1" motorløft!

ALLT ( og da mener jeg absolutt allllt !!!!!! ) pulverlakkert stål fra staten MÅ sandblåses og lakkeres på nytt FØR montering. Da slipper du å flekke etter ett år eller to....

Sperrer er gøy! Men ikke nødvendig. Det finnes alternativer til ARB sperrer, men pga bilens lengde, kan de gi "morsomme" opplevelser i krappe svinger.... Kan være greit å ha full kontroll her.

32" dekk uten sperrer, så trenger du ikke å bekymre deg for bakakselen. Først med sperrer og herjing i terrenget, da bør du vurdere!

Skiltlys får du kjøpt overalt og du kan flytte skiltet fra bakfangeren til div steder. Her er det noen regler om innsyn og vinkel man må ta hensyn til. Fjerner du reservehjulet, så er hele hekken fritt frem.

NB NB NB! De fleste ettermarkeds bakfangere med firkantfeste har MEGET lav vekt kapasitet. Og selv om det står 1600kg i vognkortet, så hjelper det lite hvis firkantfestet kun er for 670lbs ( slik som Warn sitt ).... Svaleste leddet bestemmer!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #19 på: Sø., 5,Oktober,2014,21,00 »
Hvor finner man tak på motorløft...? Hørtes interessant ut...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #20 på: Sø., 5,Oktober,2014,22,30 »
Motor løft finner du feks her.
http://www.quadratec.com/category/Jeep+Motor+Mounts+%26+Lifts/66/index.htm

Når det gjelder maks hjul, så Er det nå (helt nytt!!!) mulig å få tak i felger som er Tüv godkjent for 33" dekk til TJ :D.
Mener det er gjennom abp eberle.
« Siste redigering: Sø., 5,Oktober,2014,22,56 av Kris »
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #21 på: On.,22,Oktober,2014,23,22 »
Allright, da begynner planen å falle på plass...

Har funnet dette hevesettet: http://nomax.no/jeep-wrangler-tj-97-06/2-50mm-combat-trail-master-lift-kit-for-jeep-wrangler-tj-detail hos Nomax, som vel bør gjøre jobben og som har ok pris så vidt jeg kan se, med tanke på at det er med papirer osv.

Når hevesettet er på plass blir det en runde på biltilsynet og få godkjent det..

Ang hjul, så blir det 32", enten kjører jeg midlertidig på et av felgsettene jeg har, eller så blir det sorte stålfelger som bygger litt mer. Ja, det belaster litt mer, men jeg kjører så lite utenfor at det bør ikke by på noe problemer.. Sett meg på plass om jeg tar helt feil her! ;-)

Har lyst på 4-4,75" breddere, men ser vel for meg at jeg må til med 6" for at det skal dekke nok.

Så var det dreving, dette er noe jeg i utgangspunktet vurderer å sette bort, selv om jeg har lyst til å gjøre det selv..... Men her tenker jeg som så at dette en jobb som er ganske langt over mitt nivå. Men skal jeg sette det bort skal jeg være sikker på at det er et verksted som har peil, og de har jeg ikke funnet så langt..... Noen som har tips til verksted i noenlunde nærhet til Vestfold som kan anbefales til slike jobber?

Jeg håper at jeg slipper sye kit osv...

Men før jeg begynner på dette, må jeg prøve å finne ut hvor det kommer inn vann.... :P For pr nå blir det vanndammer i fotbrønner både foran og bak. Hadde lekkasje via lufting i hardtopen i vinter, men dette er tatt hånd om og det er nå ingen tegn til at det kommer noe inn der nå, men med været som er nå om dagen kommer det inn altfor mye vann, så før jeg begynner å blåse store summer må jeg finne en løsning på dette.

Må også ha meg noe nye hovedlykter, den ene er "matt" og den andre fikk en steinsprut her om dagen og må byttes. Er Hella lampene fra mekonomen ok, eller bør jeg gå for noe annet? Vil gjerne ha best mulig lys, uten å gå noe nevneverdig utenfor lovverk osv. Tenkte også å sette på en bøyle fra KC og 2 lamper på fangeren foran, grillen er så "tom" uten noe, samt en ledlampe bak for å få bedre ryggelys. Kjører mye på dårlig og mørk vei vinterstid, så vurderer på sikt å smelle på en skikkelig ledbar over frontruta, men det får komme etter at alt annet er på plass...!


Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #22 på: To.,23,Oktober,2014,20,54 »
Nå ble jeg brått usikker etter å ha lest litt opp og ned, må man senke transferkasse eller skaffe sye kit eller heve motor, om en går for 2" løft på fjærene...? Eller er dette endringer som først blir aktuelt om man går for større løft enn 2"?


Noen som har gode tips til ekstralys? I møkkaværet som er nå om dagen, så skjønner jeg at jeg må få opp farta og få på mer lys. Vurderer å gå til innkjøp av 2 stk Warn 6" for å sette på fangeren (på enkel bøyle for å få de noenlunde sentrert og for enkel montering), og så senere skaffe like/tilsvarende i 3,5" og sette på ved sidespeil/nederst på frontruta... Men så ble jeg brått usikker.. Hva er helt ok kvalitet og lysmengde? KC? Hella? Bosch? På sikt vil jeg ha led eller hid, men i første omgang trenger jeg bare å få på noe mer lys og spare pengene til hevesett, hjul og annet nødvendig. :D

Takker for hjelp!

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #23 på: To.,23,Oktober,2014,21,00 »
Hei igjen  :)

Når jeg var gjennom dette med lys, fant jeg ut at med nye reflektorer og med de små 4" oppe ved vinduet, ble det en helt ny hverdag.  Og ikke minst ryggelys som virker... Originalt er det ikke noe som helst effekt..
På byggetråden min (Eriks TJ) står det litt om hvilke typer lys etc jeg valgte.  Som det står der, er jeg ikke velidg impornert over de 6" som står på fangeren. Men de hjelper jo :-)

Erik
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #24 på: To.,23,Oktober,2014,21,18 »
Det er ikke sikkert at du får vibrasjoner ved bare 2" heving, men du kan få... Da må du ENTEN senke transfer, eller heve motoren eller montere SYE kit. SYE kit er klart beste løsningen, men også klart dyrest....

Jeg har 6" tåke lys fra Warn montert ute på hjørnene foran. De hjelper godt.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #25 på: To.,23,Oktober,2014,21,31 »
Mhm.. Jaja, tror jeg tar sjansen og prøver.. Har mer lyst til kjøre på med nye fjærer og dempere osv kontra karosseriløft.. Så får jeg heller gå på en smell... Er jo ikke krisedyrt, så vil jo bare resultere i at det tar lenger tid før andre moroheter kommer på plass.. :)

Noe erfaring med Trailmaster? Eller er det noe annet som skiller seg ut som "svært bra", når bilen skal være både daily driver og "weekend worrior"?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #26 på: To.,23,Oktober,2014,23,31 »
Kjenner ikke Trailmaster, men har Procomp og tidligere hatt EMU.

Daily driver vil jeg si Procomp, mens offroad helt klart Emu! Men Emu i kombinasjon med en ny sway bar ville kanskje vært optimalt. Da bør emu settet ha de harde demperne for fullrigget bil og ikke de mykeste.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #27 på: To.,23,Oktober,2014,23,59 »
BGnor som selger Procomp og EMU?
« Siste redigering: Sø., 2,November,2014,20,02 av Stein-K »

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #28 på: Sø., 2,November,2014,17,52 »
Noen som har erfaring med plastidip på felger? Blir de stygge etter første møte med skogen/søla?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #29 på: Sø., 2,November,2014,20,03 »
BGnor som selger Procomp og EMU?

Ja.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!