Skrevet av Emne: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)  (Lest 5381 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Hoppsann!

Kjører i dag en 99 TJ som har rett over 100k på telleren. Har selvfølgelig litt småplukk å fikle med, men i all hovedsak slitasjeting, ellers har den vært helt plettfri siden jeg kjøpte den for et år siden, bank i bordet. Nå leker jeg med litt forskjellige ideer..

En av ideene er å bytte til en JK i løpet av det neste året, delvis for å få litt større bil (noe jeg strengt talt ikke trenger), delvis for å få en litt "sprekere" bil, og littegrann med landeveiskomfort osv, da jeg plutselig blir å kjøre ganske mye mer i jobbsammenheng. Pga økt kjøremengde ser jeg for meg at auto og cruise kombinert med en sterk diesel er digg, samt at en bil med litt nybilgaranti kan være greit når km pr år begynner å dra seg til... Men koster jeg på meg en JK, så blir fort sparegrisen tom og det blir lite ekstra til upgrades, stæsh og tullball....og umiddelbart så frister det ikke kjempemye å dra med seg en bil til flere hundre tusen ut i søla når en er så uefraren som jeg er.. så langt har jeg jo sluppet fra det med en bitteliten bulk i bensintanken, men det kan jo fort bli dyrere å leke i skogen har jeg skjønt.. :) Men så var det denne TJ'en da, som jeg begynner å bli ganske så glad i.....

En annen ide er å beholde TJ'n, og heller kanskje legge en halvtullete sum på bordet for å gjøre den enda bedre...og forhåpentligvis fortsatt ha penger til overs.. for skal en ikke blåse masse penger på ny bil, så må jo pengene brukes på noe!?! Hehe.. Skal jeg kjøre på med den, så ser jeg for meg at jeg bruker litt peng på å få isolert den med litt lydmatter her og der for å bli kvitt en del støy, heve den littegrann, litt større hjul, nye breddere, får på takstativ med grind og lykter, nye fangere og litt småsnæcks.. Men så er spørsmålet. Klarer jeg som er ganske praktisk og teknisk anlagt, men er NOOB når det gjelder å skru bil, å gjøre en slik jobb med heving osv?? Eller må jeg sette det bort? Hvis sistnevnte, så forsvinner jo littegrann av moroa... :P Og hvis jeg skal gjøre det, hvor mye ish er det sannsynlig at jeg må legge på bordet for å få den litt opp i høyden? Takstativ, lamper og div regner jeg med er rimelig småtteri ift heving og hjul, både jobbmessig og kostnadsmessig.. Og hva bør jeg evt gå for om jeg skal håpe å få det godkjent hos tilsynet?

Så, hva tycks? Hva bør jeg tenke på? Fordeler, ulemper? Gjør jeg denne jobben med bilen og den ikke blir mye "verre" å kjøre, så blir jeg vel så glad i den at jeg aldri kvitter meg med den..... :D


Takker og bukker for all hjelp!!

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #1 på: Sø.,14,September,2014,10,41 »
Er veldig greit å heve disse bilene selv... Har akkurat løftet min XJ 3", i garasjen hjemme. Det er bare snakk om å bytte fjærer og støtdempere, og eventuelt nedre kontrollarmer, så må du flytte trackbar litt. Men kjøper du et greit sett følger alt du trenger med i settet. Jeg kjøpte i tillegg lengre stabstag links og større styredemper da jeg skal ha på større hjul. Kjøper du et sett med TUV på så får du det godkjent også. Du kan regne 10-15000 for hevesettet. Sjekk f. Ex www.bgnor.no, www.trailmaster.de eller www.4wd.com.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #2 på: Sø.,14,September,2014,11,49 »
Når jeg leser om heving, hevesett, dreving, girutveksling, slip yoke eliminator, mellomakslinger, misvisning osvosv, så virker det ikke helt barebare... :) Men det er kanskje ikke sååå gæli som det høres ut, om en kjøper et bra og komplett sett til riktig bilmodell..

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #3 på: Sø.,14,September,2014,11,56 »
Opp til 3" trenger du ikke å tenke på sye og dreving og slikt. Går du opp til 4,5" og over og får på veldig store hjul vil du kunne komme til å ønske slikt på sikt.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #4 på: Sø.,14,September,2014,12,05 »
Allright.. Da hjelper det jo på litt ja. Jeg ser ikke for meg noe mer enn 3".. Det lille jeg kjører i skogen er så snillt at da bør jeg vel kunne klare 33", evt moderere meg til 32".. 32" er kanskje det riktigere valget uansett, når bilen også er daglig fremkomstmiddel..

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #5 på: Sø.,14,September,2014,12,37 »
Skal den brukes til daglig og mye landevei, så hadde jeg kjørt følgende oppsett.

Økonomi ( 20.000,- ):
2" karosseriløft
32x10,5 dekk med AT mønster
Quick disconnects stab stag.
4.11 dreving
Potent liten sak som ser LAAAANGT tøffere ut enn orginalt!

Budsjett ( 35.000,-):
2" fjærløft
1" karosseriløft
33x10,5 dekk med AT mønster ( 12,5 bredde, men da følger det med mere kost )
Quick disconnect sway bar.
4.88 dreving

Fortsatt ok på langtur men også god i terrenget

Grom (250.000,- og oppover ):
4" fjærløft
2" karosseriløft
35x12,5
Quick disconnect sway bar
Belly up for transfer
V8 motor
4trinns automat
Dynatrack / Teraflex bakaksel
Ogrinal utveksling
+++++
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #6 på: Sø.,14,September,2014,12,39 »
Hever du  mer enn 2" på fjærene, så dukker det op mye skjulte kostnader! Evnt må du senke transfer kassa og da er du jo tilbake til start når det gjelder offroad.....

Estimatene over er basert på delepriser og evnt arbeid kommer i tillegg....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #7 på: Sø.,14,September,2014,13,52 »
Høres vel ut som økonomi eller budsjett oppsettet er ganske riktige valg om jeg skal gjøre noe med min.. Og dette høres det vel også ut som om det skal være mulig å utføre selv uten altfor altfor mye knot?!

"GROM" varianten får heller komme om noen år når en har arvet eller av annen grunn en god slump penger å avse og rom for å ha enda en Jeep i garasjen, som kan fungere som daily driver.. :)

Ift dekkbredde og merkost, tenker du da breddere og felger?

Hvis en legger på noen lapper ift ting som kan dukke opp underveis, og sikkert noe gebyrer for godkjenning(?), så er det helt klart rom i "budsjettet" for å gjøre dette og også anskaffe annet jeg har lyst til på den.. Så pr nå så frister det vel i grunn hakket mer å gjøre dette enn å bytte.. Hmm..

men ift kjøreopplevelse i hverdagen, vil 33" gå noe særlig utover egenskapene kontra 32" eller originalt, eller er det noenlunde samesame?
« Siste redigering: Sø.,14,September,2014,14,00 av raymre »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #8 på: Sø.,14,September,2014,14,18 »
Det som er knot på disse to alt ( og alle varianter med større hjul !!) er drevingen. Hvis du ikke er meget fingernem og har godt utstyrt verksted, så kan bytte av dreving være vanskelig. Her må det måles og shimses og måles og shimses. Det går uten spesialverktøy, men det kan bli MANGE runder før det blir riktig.....

Og skal du kjøre mye landevei, så må du ha riktig dreving. Hvis ikke går det mye bensin.... 32x10,5 skal gå på standard felg og jeg mener dette går innenfor bredderne.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #9 på: Sø.,14,September,2014,14,23 »
Stemmerstemmer. Men jobben med dreving er vel noe som går an å sette bort til noen som kan sine saker? Selv om det da fort drar på noen kroner? Leste vel et eller annet sted at det kostet noen lapper men....kan jo være verdt det.. Det blir noen tusen km i året på veien, så om jeg kan få i pose og sekk i form av mer hjul og høyde og holde forbruket så lavt som mulig, så er det fort en kostnad jeg kan regne hjem! :)

Tenkte uansett å bytte ut felgene.. Om jeg må ut med et sett nye breddere, så er ikke det noen verdens undergang heller, for de 15 år gamle originale er jo ikke heeelt freshe lenger de heller... :)

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #10 på: Ma.,15,September,2014,21,20 »
Jeg skal snart bytte ut bredderne mine, 4,75" Bushwackers, brukt under ett år...
Interessert?
1996 Jeep ZJ

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #11 på: Ma.,15,September,2014,22,33 »
Tja, med mindre jeg må ha noen som bygger enda mer, så er jeg interessert jeg. :)

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #12 på: Lø.,27,September,2014,22,22 »
Hvordan er det med sperre bak, ser at det er noe jeg kunne tenkt meg.... :) Men blir det mye pæng og jobb?

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #13 på: Lø.,27,September,2014,23,50 »
Få på litt heving først, og disconnects på stab stag foran, bare det hjelper noe meget:)
Med ett hevesett hvor du byttet dempere og fjærer så øker du også flexen...
1996 Jeep ZJ

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Bytte bil....eller ikke.....mye jobb å bygge om? Surretråd... ;-)
« Svar #14 på: Sø.,28,September,2014,16,52 »
Mhm... Jeg må legge en skikkelig slagplan for fremdriften skjønner jeg, for dette "porsjektet" baller fort på seg! :)

Hva gjør folk bak ift bakfanger, hengerfeste, skiltplassering og klaring? Hver gang jeg har vært i skogen må jeg bruke vold og verktøy for å vippe frem kontakten til hengerfestet igjen.. Har mest lyst til å fjerne hele festet, men det er stadig vekk i bruk til div småtterier.. Ser at det er en del fangere med firkantfeste ute og går, men da går man vel fort på akkord med reglene ift skiltplassering og skiltlys?

Heving og stab stag som kan kobles ut skal på plass.. Større hjul skal på plass. Div annet småtteri. Sperre bak har jeg lyst på, men det blir vel i neste runde..