Skrevet av Emne: Rust/bobler på forskjermer... :-(  (Lest 2762 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Rust/bobler på forskjermer... :-(
« på: To.,14,August,2014,20,03 »
Har noen bobler på forskjermene som jeg ikke er særlig happy for, på en ellers ganske så strøken og pen 1999 TJ. :-/ Dette er vel så vidt jeg vet ikke noe ukjent fenomen og de var der når jeg kjøpte bilen for et års tid siden, men det blir stadig mer, og jeg syns det eskalerer litt for fort..

Noen som har noe tips til noe en kan gjøre for å "bremse opp" prosessen? Har ikke umiddelbart lyst til, eller planer om, å bytte skjermene. Men når bilen er rustfri ellers, så har jeg lite lyst på to så synlige rustflekker i løpet av overskuelig fremtid.

Takker og bukker for tips og råd!

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #1 på: Sø.,17,August,2014,19,39 »
Eneste måten å stoppe dette på er å slipe ned ALL rusten, sparkle opp, grunde og lakke opp igjen.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #2 på: Ma.,18,August,2014,19,34 »
Disse rustende forskjermene ruster jo nedenfra, pga den forsterkningen som en festet der, det kan jo ikke holde lenge om man ikke fjerner denne og legger på ny plate ??? :-\
1996 Jeep ZJ

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #3 på: Ma.,18,August,2014,21,30 »
Ellers så er ikke ny skjerm noe rakettforskning. Er vel lakkinga som er mest krevende.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #4 på: To.,21,August,2014,21,47 »
Takker og bukker.. Da tror jeg det blir å forsøke å holde dette i "sjakk" så lenge som mulig, så får vi se om det blir nye skjermer eller hva det blir etter hvert. :)


Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #5 på: Lø.,18,Oktober,2014,15,33 »
Okei, ser at dette eskalerer fortere enn "antatt".... Boblene har gått fra bittesmå, som man "må vite at er der, for at de skal synes/være plagsomme", til å bli store som en finggertupp i diameter, det er flere av de og det kommer fukt ut av de når man presser på de. Er vel bare et tidspørsmål før lakken flasser av!?! Er det noe "nødhjelp man kan gjøre for at det ikke skal bli helt jævelig gjennom vinteren, eller er det bare å kjøpe inn egnet papir til slipemaskinen og sette i gang å pusse??

Har jeg vært uheldig med dette på min, eller er dette et vanlig problem?

Jeg har jo tenkt å heve litt og få på litt større gummi etter hvert, og da må jeg vel på med nye breddere, så jeg har sett etter "alternative" skjermer ala Smittybilt XRC fender med integrert flares, men de bygger vel ikke på langt nær nok til å få det gjennom periodisk annenhvert år, eller til å passere tilfeldige tekniske kontroller uten mangellapp.....? Finnes det andre alternativer? Kunne tenkt meg skjermer i plast, for å være ærlig.. hehe.. :D

Utlogget Moseng

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #6 på: Ma.,22,Desember,2014,15,20 »
Hvordan lste du dette?

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #7 på: Ti.,23,Desember,2014,21,37 »
Foreløpig har jeg ikke gjort noe mer med det, annet enn å gå over jevnt og skikkelig med voks.... Har ikke utviklet seg noe mer.. Har også prøvd å gå på fra undersiden med noe guffe som skal stoppe rustutviklingen.. Men det er ingen holdbar løsning.. Så det står på lista over ting jeg skal få gjort noe ordentlig med i løpet av de neste sesongene... Men det er ikke så ille at det er noe problem, og hadde jeg kunnet stoppe utviklingen av det, så hadde jeg nok fort utsatt det 2-3 år til fordel for å bruke penger på andre prosjekter med bilen.. Men vi får se.

Hvis noen har en god løsning til en rimelig penge, så er det bare å rope ut!!!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #8 på: Sø., 4,Januar,2015,14,56 »
Og under dagens vask så kommer det tydelig frem at jeg må gjøre noe med dette om det ikke skal bli skikkelig stygt.. :( På den ene skjermen har noe av boblene sprukket og på den andre har det begynt å flasse av...

Er det noe jeg med 10 tommetotter kan gjøre?? Eller må jeg søke proff hjelp...? Noen som har noen å anbefale til en slik jobb i Vestfold traktene evt? Og gjerne en pekepinn på hva jeg må regne med at det koster, så jeg ikke blir heeeelt lurt, for jeg har virkelig ingen anelse når det kommer til rust og rep...

Takker og bukker!

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #9 på: Sø., 4,Januar,2015,16,44 »
Billigste hvis en skal sette det bort er sikkert å kjøpe 2 nye forskjermer også levere de til lakkering. Demontering av de gamle og montering av  de nye tror jeg nok skal gå greit om en har noen tommeltotter.
Mulig veng har nye forskjermer? 

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #10 på: Sø., 4,Januar,2015,17,26 »
Takker for svar!!

demontering og montering av skjermene skal jeg nok få til uten altfor store vansker.. Men om en kjøper nye, er det noe man bør gjøre for å unngå at dette dukker opp igjen? Har forstått etter en del lesing at det skyldes noe "avstivere" eller noe på undersiden?

Veng? Er det en her på forumet, eller en forhandler eller noe jeg ellers bør stifte bekjentskap til?

Har sett på skjermer på nett og funnet til levelige priser, men frakten koster jo fort en arm og litt til, så om det er noen som vet om noe sted det går an å få tak i til en levelig pris er det bare å rope... Ellers må jeg samle opp til jeg skal shoppe mer og "leie en container".. hehe..

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #11 på: Sø., 4,Januar,2015,17,50 »
veng er firma som leverer "uoriginale" nye karrosserideler.

Frakt fra USA via JetCarrier er også et alternativ som ikke behøver å bli så dyrt.  men det lønner seg å samle opp før en bestiller fra USA

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #12 på: Sø., 4,Januar,2015,18,07 »
Skal sjekkes opp! Takker!

Har fått sendt mye via Jetcarrier, men aldri noe så stort.. Jeg får sjekke opp litt rundt det, og se hva annet jeg "trenger". Hvis en først skal bytte ut skjermene i sin helhet, så er det jo ikke krise om rusten utvikler seg litt videre heller.. Er vel mer hast om en skal fikse på det som er der, for å slippe unna med å bytte ut minst mulig område..

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Rust/bobler på forskjermer... :-(
« Svar #13 på: Ma.,26,Januar,2015,12,06 »
Det beate er helt klart om du finner et par orginale skjermer helt uten rust og bulker fra statene. Bedre kvalitet på disse og de er galvaniserte som resten av karoseriet. Jeg gjorde dette. var en som hadde liggende helt strøkne skjermer. Da beholder du orginallakken under den eventuelt nye lakken og får et veldig godt og solid lakklag.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)