Skrevet av Emne: hjelp med varmeapparat zj?  (Lest 1459 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
hjelp med varmeapparat zj?
« på: On., 7,November,2012,08,44 »
hei. varmeapparatet på bilen min er litt rar av seg. kommer varme fra det(bra varme) når jeg starter opp. dette er på uansett temperatur som er innstilt. men vist jeg skrur ned på varmen etterhvert for eksempel fra 28 til 24 grader så kommer det bare kald luft. vil tro det er normalt siden tempen skal ned i bilen men den gir seg aldri, må skru opp tempen igjen før det kommer varme igjen. er dette normalt med disse bilene? er en grand cherokee limited 4l 1993mod
« Siste redigering: On., 7,November,2012,20,43 av yamahamm »
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget JEG67

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Sv: hjelp med varmeapparat zj?
« Svar #1 på: On., 7,November,2012,17,08 »
Sjekk at det er nok væske i kjølesystemet. For lite kan gi ustabil varme i varmeapp.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: hjelp med varmeapparat zj?
« Svar #2 på: On., 7,November,2012,20,30 »
er vel vakumstyrte spjeld i Limited som i Laredo.... en liten vakumlekkasje, og du har problemer med disse spjeldene. Spjeldene i seg selv kan vel også bli trege med tiden, og vanskelige å regulere.

ellers, kjøleveske er ett godt tips...
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: hjelp med varmeapparat zj?
« Svar #3 på: On., 7,November,2012,20,47 »
aha. ja har en liten lekasje av kjøleveske ved termostaten. da vet jeg hva det første jeg skal gjøre når garasje min er ferdig. er full renovering på garasjen min nå. måtte ha en varm plass å skru så nå er det isolert og fikk montert den nye isolertporten i dag. håper å være ferdig med den til slutten av måneden så da får jeg sjekket dette ordentlig :) tusen takk for svar.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: hjelp med varmeapparat zj?
« Svar #4 på: On., 7,November,2012,21,28 »
Bilde av lutfstrømmen og spjeld.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: hjelp med varmeapparat zj?
« Svar #5 på: On., 7,November,2012,21,34 »
er vel vakumstyrte spjeld i Limited som i Laredo.... en liten vakumlekkasje, og du har problemer med disse spjeldene. Spjeldene i seg selv kan vel også bli trege med tiden, og vanskelige å regulere.

ellers, kjøleveske er ett godt tips...

Spjeldet som regulerer blandingen av kald/varm er motorstyrt og ikke vakumstyrt.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: hjelp med varmeapparat zj?
« Svar #6 på: To., 8,November,2012,02,04 »
er vel vakumstyrte spjeld i Limited som i Laredo.... en liten vakumlekkasje, og du har problemer med disse spjeldene. Spjeldene i seg selv kan vel også bli trege med tiden, og vanskelige å regulere.

ellers, kjøleveske er ett godt tips...

Spjeldet som regulerer blandingen av kald/varm er motorstyrt og ikke vakumstyrt.

Blei veldig overrasket når du nevnte dette, så måtte sjekke, visst pokker er ikke det spjeldet er Elektrisk gitt :) Spjeldene som dirigerer lufta etter er vakumstyrte.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: hjelp med varmeapparat zj?
« Svar #7 på: To., 8,November,2012,06,34 »
er vel vakumstyrte spjeld i Limited som i Laredo.... en liten vakumlekkasje, og du har problemer med disse spjeldene. Spjeldene i seg selv kan vel også bli trege med tiden, og vanskelige å regulere.

ellers, kjøleveske er ett godt tips...

Spjeldet som regulerer blandingen av kald/varm er motorstyrt og ikke vakumstyrt.

Blei veldig overrasket når du nevnte dette, så måtte sjekke, visst pokker er ikke det spjeldet er Elektrisk gitt :) Spjeldene som dirigerer lufta etter er vakumstyrte.

Ikke sant, har selv også trodd at det var vakumstyrt siden alle nevner lekasje som grunn hvis varmen ikke virker, men etter å ha lest igjennom servicemanuelen så måtte jeg bare påpeke at det er motorstyrt ;-)
Siden det er motorstyrt og ved hjelp av ett pot.meter så må det vel være mulig å finne ut hvordan man kan feilsøke litt på det, hvilke spenning skal det f.eks ha for å være på full varme. Ett pot.meter kan vel være litt slitt etter så mange år også.
« Siste redigering: To., 8,November,2012,06,36 av pwb »