Skrevet av Emne: Feil på hovedstyringsenhet for el. vinduer, dørlåser og el. speil.  (Lest 1125 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Har lenge irritert meg over at ikke el. vinduene har fungert fra passasjersidene og lyset i bryterene på passasjersidene har også vært borte en stund. Disse bryterene kobles jo ut når man trykker inn "lock" knappen på førersiden og da lyser de heller ikke, men det er jo sånn det skal være. La merke til at hvis jeg trykket lock bryteren inn noen ganger, kom lyset tilbake og de virket en stund. Da tenkte jeg med en gang dårlige loddepunkter og det er nettop det det kommer av.
Har lenge ville åpnet den hovedenhetsboksen for å sjekke dette, men har ikke fått den fra hverandre fordi knappene må av før man får trekt overdelen av etter å ha fjernet skruene og løsnet alle klipsene rundt boksen.
En ny hovedenhetsboks koster ca. 800 kr hos teamcherokee.com og enda mindre på ebay (u. frakt), men hva er vitsen med å betale hundrevis av kroner når boksen egentlig er helt i orden og det bare trengs å smelte om de loddepunktene som det er sprekk i og derme blitt vakkelkontakt pga.

De fleste har vel tatt av dørpanelet før på sin XJ, men har man ikke gjort det er dette heller ikke veldig vanskelig. Etter å ha gjort dette er det bare å fjerne de to pluggene som er koblet til boksen og skru den ut.
Knappene løsner man ved å bruke en flattrekker og vippe de opp på begge sider (en side av gangen).
Så er det bare å fjerne skruene og lirke litt på klipsene langs siden for så å trekke det øvre dekselet av.
Som man ser på bildene så er det de 12 store loddepunktene nederst på kretskortet som burde loddes opp og også de 10 loddepunktene nesten øverst på kretskortet som befinner seg rett under feltene til el.speil justeringa.

På kretskortet i min boks var det bare tre av alle de puktene som jeg tydelig bare med øyet kunne se en tydelig sprekk på som forårsaket dårlig kontakt eller rett og slett ingen kontakt.
Grunnen til at vindusheisene slutter å virke fra passasjersidene er at et eller fler av de 12 loddepunktene nederst på kretskortet har sprekk og strømmen går da ikke videre ut i plug-kontakten.
Før de som også eller kanskje bare har irritert seg over at lyset i de fire el.speilknappene ikke virker mer, er grunnen det at øvre del av kretskortetet har forbindelse med det andre via en lask som ligger på undersiden av kortene og det er nettopp det eller de loddepunktene til denne som befinner seg rett over "lock"-bryteren som det er sprekk i hvis man har disse symptomene. Lysdiodene får da ikke spenning.

Fordi man nødvendigvis ikke kan se alle sprekkene som kan være på loddepunktene anbefaler jeg å lodde opp alle de 22 "store" loddepunktene. De andre små er det ikke noe å bry seg om da disse ikke har noe med problemene å gjøre.

På min XJ virket alt etterpå 8)



For de som har mistet Autofunksjonen på el.vinduet på førersiden som også kan skje pga. slitasje i den mekaniske bryteren, så er det en nyttig link her: http://www.jeepforum.com/forum/f11/power-window-switch-repair-writeup-444977/
« Siste redigering: Ti.,12,April,2011,04,44 av Knudie »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Hovedstyringsenhet for el. vinduer, dørlåser og el. vinduer.
« Svar #1 på: Ti., 5,April,2011,16,25 »
Flott at du fikk det til på den måten!

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Hovedstyringsenhet for el. vinduer, dørlåser og el. vinduer.
« Svar #2 på: Lø., 9,April,2011,22,02 »
Nais!
Sticky?