Noen som kan beskrive symptomer på sine biler når topp(er) har vært ødelagt?
Min har hele tiden brukt litt vann. Den drypper eller lekker ikke. Olja er fin og svart slik diesel olje pleier å være. i vinter har jeg nok fyllt på nærmere 30 liter vann. Hadde dette havnet i olja, så ville det syntes.
Plutselig en dag ble bilen varm, den ble varmere og varmere til den nådde 125 grader på målern. den lå der i 10 - 20 sekunder før den forsvant fort nedover til normal driftstemteratur. så lå den der i 3 - 5 km, før den begynte å stige igjen, og slik holder bilen på. Jeg byttet vannpumpe for 2 måneder siden, og jeg kjøpte meg ny termostat nå uten at det hjalp. Det er mye trykk i kjølevannet.
Prøvde å la bilen stå og lufte kjølevannet med lokket av ekspansjonstanken en god stund mens jeg fulgte med å tempen. Det bobler stadig i ekspansjonstanken. ruser jeg motoren litt, så spruter det opp av eksp.tanken. Bilen ryker ikke spesielt slik noen påstår den skal gjøre om vann kommer ut i eksosen.
Jeg mistenker nå topp eller toppakningproblemer.
Tenkte bare å lodde stemningen for hva dette kan være før jeg handler deler for 10-tusenvis av kroner
en termostat til noen hundrelapper er greit å feilsøke med, men 20tusen, da bør man være mer sikker enn bare å gjette syns jeg .