Jaja, tror nesten jeg må blåse litt damp her nå. Føler vel at det er noget berettiget også.
For de som ikke veit det, så reiste jeg til Drammen trafikkstasjon idag for å godkjenne bilen. Alt var tenkt på, alt var dokumenter. Bilen var nyvasket og dekkene var fulle av luft (for å fjerne ballongen). Fikk beskjed over telefon at man kunne møte på drop-in i drammen. Det åpnet 0900, og 0800 for de som hadde timebestilling. Jeg pakket matpakke og reiste 0600 ifra Larvik, og var i Drammen 0720. Da ble jeg nummer 5 i køen. Deilig, nå blir jeg tidlig ferdig også tenkte jeg.
Uansett, klokken ble 9 og dørene åpnet. da det var min tur, forklarte jeg damen i skranken at det gjaldt ombygging av en bil. vognkortet ble levert, og hun lurte på om det var senking. Nei, det er heving og dekk forklarte jeg. Da fikk jeg beskjed om at dette ikke taes på drop-in. Hva
tenkte jeg. og prøvde å forklare at jeg fikk beskjed om å møte på drop-in via telefon og at alt av papirer lå med. Men nei, det hjalp ikke. jeg tuslet pent og pyntelig derifra og satte meg i ibilen. Jeg hadde tidligere lagt merke til en mitsubishi ifra extreme 4x4 som stod der. relativt ombygd med store hjul og heving. Han var lenger bak i køen. Men da jeg så han kom ut igjen, måtte jeg bort å høre hvordan det gikk med han. å joda. han fikk godkjenne sin bil. Han prøvde å være litt kjekk og fortelle at de gjorde dette med mange hundre biler og dette kunne de alt om. og de fikk lov som firma.
Så jeg føyk inn igjen for å snakke med dama bak skranken. Og jeg spurte hvorfor han fikk lov, men ikke jeg. jo beskjeden var at han hadde alt av dokumenter klart. Så jeg forklarte at det har jeg også og viftet med en blå perm. Alt er dokumentert, alt er anbefalt, og TUV papirer eksisterer. Men nei, det hjalp ikke. Så sa hun at det var fordi han jobbet i et firma. Så jeg spurte pent om det var slik at kun firmaer kunne godkjenne på drop-in, men ikke privatpersoner, og det bekreftet hun. Dette skjønte ikke jeg, og hun henviste meg til en teknisk person som gjorde godkjenninger etter en halvtimes venting. Han forklarte da at dette var konseptbiler som allerede var engangs godkjente, og de gjorde dette med mange tilsvarende biler, og da var det bare en kontroll. Så jeg sa at det er mange andre som har gjort akkurat det jeg har gjort, men det holdt ikke. Her måtte alt gåes igjennom punkt for punkt. skjønte jo fort at her måtte man bare snu i døra og bære tapet om at en hel fridag var spist og jeg hadde fått ingen ting.
Jeg måtte bestille time til slik godkjenning, og første ledige time var 9. september klokken 0800.
På vei ut igjen la jeg merke til mitsubishi'en han ifra extreme 4x4 skulle godkjenne. dekka stakk på utsiden, lite fjæringsvei osv. men den sklei rett igjennom. Mens på våre biler kicker de på alt som er av småtteri.
Tror det var Weberg jeg snakket med. Nevnte for han at jeg hadde snakket med en Weberg på telefonen ang. hva som krevdes av dokumentasjon, og jeg hadde fått med meg alt i den blå permen. Da ble han bare stille og kommenterte det ikke en gang.
Så dette var enda ett blidt møte med Biltilsynet i Norge.
Fikk også beskjed at heving av fjærer var en time a 430 kroner. dekk og felg var enda en time a 430 kroner. og hadde man flere ting så ballet det seg på. De kunne kun ta en ting pr time. Halleluja.
Så nå er jeg en feriedag fattigere, og har over en halv tank mindre bensin. Er forholdsvis pisst. også sovner jeg sikkert tidlig i kveld, siden jeg stod opp 0530 idag for å være tidlig ute.