Har en 3,1 TD som går varm med henger bak. Kjørte med vogn bak i sommer, og da skjedde det samme. Ved jevn hastighet steg temp jevnt og trutt....over 110 gr, da ble det en rast så bilen fikk kjølt seg. Den går ned igjen når jeg lar bilen gå noen minutt på tomgang. Den elektriske vifta går for fullt. -Byttet viscosekobling på vifta (den var DRITDYR!!),men bilen er fortsatt lik. Det rare er at den nye koblingen kjører på fullt på vifta når bilen er kald, og roer seg etter 1 km. Er dette normalt? Den drar jo også på når jeg holder jevnt og litt godt turtall når bilen er varm, men virker ikke som den har like stor hastighet. På tomgang virker det som den "slurer" selv om bilen har 100gr. Kjørte på hytta i høstferien med henger som ikke var spes. tung, og bilen dro opp i 100gr. Har skyllt kjøleanlegget fler ganger, da væska var brun, virket som rust. Nå er den klar og fin, og har vært det i et par mnd. Kikket ned i utluftingen på radiatoren, og det virket som det satt et slags kalklag på innsiden av kjøleribbene.Når jeg skyllte radiatoren, rant det fint gjennom og ut. Har også kjøpt ny vannpumpe jeg tenkte å bytte, bare for å vare sikker. Det merkelige jeg så nå sist, var at når bilen holdt 100gr. så viet radiatorslangene seg ut når jeg ruste opp turtallet på motoren? Nå er jeg hjemme igjen fra fjellet, og i dag kom det på et lite hull i den ene tynne slangen fra temp. huset.... Kikket i eksp tanken og denne var full, men den virker som er todelt, for sensoren ga beskjed om at det var for lite væske. Og det sprutet jo ut væske av slangen når jeg ga gass. Så ut som det var litt skum øverst i eksp. tanken da jeg stoppet, men det bobler ikke ikke i tanken når bilen går.
Tror nok at bilen også vil gå varm ved meget aktiv kjøring i bratte bakker over tid også. Noen som kan ha noe forslag?
Er så redd for at det skal være noe med topp eller toppakning da....har jo hørte mye rart. Kan jo også være radiator, men den er også styggdyr, så greit å være sikker før jeg handler ny. Nok med en dyr feilkjøp av viscosevifte...hehe...
Evnt om noe verksted å anbefale? Holder til på Gjøvik, og kan vel ikke akkurat skryte av org verksted på Hamar etter tidl. erfaringer.