www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: glommen på Lø., 9,Oktober,2010,22,39

Tittel: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenLø., 9,Oktober,2010,22,39
Har en 3,1 TD som går varm med henger bak. Kjørte med vogn bak i sommer, og da skjedde det samme. Ved jevn hastighet steg temp jevnt og trutt....over 110 gr, da ble det en rast så bilen fikk kjølt seg. Den går ned igjen når jeg lar bilen gå noen minutt på tomgang. Den elektriske vifta går for fullt. -Byttet viscosekobling på vifta (den var DRITDYR!!),men bilen er fortsatt lik. Det rare er at den nye koblingen kjører på fullt på vifta når bilen er kald, og roer seg etter 1 km. Er dette normalt? Den drar jo også på når jeg holder jevnt og litt godt turtall når bilen er varm, men virker ikke som den har like stor hastighet. På tomgang virker det som den "slurer" selv om bilen har 100gr. Kjørte på hytta i høstferien med henger som ikke var spes. tung, og bilen dro opp i 100gr. Har skyllt kjøleanlegget fler ganger, da væska var brun, virket som rust. Nå er den klar og fin, og har vært det i et par mnd. Kikket ned i utluftingen på radiatoren, og det virket som det satt et slags kalklag på innsiden av kjøleribbene.Når jeg skyllte radiatoren, rant det fint gjennom og ut. Har også kjøpt ny vannpumpe jeg tenkte å bytte, bare for å vare sikker. Det merkelige jeg så nå sist, var at når bilen holdt 100gr. så viet radiatorslangene seg ut når jeg ruste opp turtallet på motoren? Nå er jeg hjemme igjen fra fjellet, og i dag kom det på et lite hull i den ene tynne slangen fra temp. huset.... Kikket i eksp tanken og denne var full, men den virker som er todelt, for sensoren ga beskjed om at det var for lite væske. Og det sprutet jo ut væske av slangen når jeg ga gass. Så ut som det var litt skum øverst i eksp. tanken da jeg stoppet, men det bobler ikke ikke i tanken når bilen går.
Tror nok at bilen også vil gå varm ved meget aktiv kjøring i bratte bakker over tid også. Noen som kan ha noe forslag?
Er så redd for at det skal være noe med topp eller toppakning da....har jo hørte mye rart. Kan jo også være radiator, men den er også styggdyr, så greit å være sikker før jeg handler ny. Nok med en dyr feilkjøp av viscosevifte...hehe...
Evnt om noe verksted å anbefale? Holder til på Gjøvik, og kan vel ikke akkurat skryte av org verksted på Hamar etter tidl. erfaringer.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: Hans ChrSø.,10,Oktober,2010,19,28
Hei

Har du prøvd å bytte termostat?
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenSø.,10,Oktober,2010,20,16
Ja, den er skiftet. Satte inn igjen den org. da den nye ikke gjorde noe utslag.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: tigermagnaSø.,10,Oktober,2010,21,09
Viscose vifta skal være "treg" ved kald motor, det er helt normalt.

Stusser litt på at du ser/kjenner en tydelig utvidelse av kjøleslanger ved rusing av motor. Er det den tykke slangen fra termostathus til radiator? I såfall kan det tyde på at du har en blokkering i radiator, slik at vannpumpa øker trykket og dermed utvider slangen.

Kjører selv mye med campingvogn, og i tunge lange motbakker drar tempen seg ofte opp til 105-110 grader. Dette skyldes både økning av motortemp pga at motor jobber, samt at temp i gearkasse øker som følge av "sluring". Gearkassen kjøles via oljeledning som løper gjennom radiator, og kjølevæsken varmes fort opp pga dette, spesielt om man prøver å holde bilen i 80-90 km/t.

Dersom du mistenker blokkering i radiator, kan du prøve
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3744.msg34159.html#msg34159 (flushing av varmeapparat, fungerer like bra ved rensing av radiator...)

og dette produktet http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700&groupkey=006003060
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenMa.,11,Oktober,2010,09,39
Ok. Har prøvd proffrens og gammelt triks med  oppvaskmaskinmiddel, og spes. det siste tok ut en god del. Men ja, er den grove slangen inn på radiator i overkant som vider seg ut. Skal ringe nå og bestille dette rensemiddelet og prøve. Har sett at det er en god del kalklignende på radiator.
Skal kjøre trykktest på kjølesystemet en dag også tenkte jeg. Eventuelt får jeg kjøre en lekkasjetest i glødeplugghullene, da får man raskt svar.....huff.... :o håper inderlig ikke at det er noe der.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: tigermagnaMa.,11,Oktober,2010,11,19
Hmmm, ja det tyder på at det er noe som tetter systemet ditt. Dersom topp-pakning er røket, så vil du sannsynligvis få skumdannelse på peilepinnen (forstvæske i oljen) i tillegg til forbruk av frostvæske og hvit eksos ved gasspådrag. Synes det virker meget usannsynlig at du ved topp-pakning brudd skal få så stort overtrykk inn i kjølesystemet, at det medfører utvidelse av radiatorslanger.... Om bilen går greit og ikke fusker, så er denne feilen lite trolig.

Vet også at turbokjøler-slangen (den tykkeste på høyre side fra bak på motor til fremste radiator) utvider seg ved rusing. Det er også normalt, det går kun luft gjennom denne, og trykket øker ved rusing.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenMa.,11,Oktober,2010,12,59
Luftslangen utvider seg en god del ja....har faktisk vurdert å bytte ut de laaaange slangene med rør, tror dette kan bli merkbart på turbotrykket.
Kjører en del med vogn? Synes kanskje den er litt "dau" med vogn jeg da.....har kjørt A6 1,9 TDI før, og den virket faktisk noe sprekere med vogn. Har en 535, så er ikke så alt for stor ;)
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: KnuNorMa.,11,Oktober,2010,13,26
er nok gåen(e) topp(er) eller topp-pakning dette kanskje...
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenMa.,11,Oktober,2010,14,06
Å? Er dette kjente symptomer?
Det finnes ingen urenheter i kjølevæske, ingen olje i vannet og ingen hvitrøyk fra eksos. Det som også er snodig er dette med at vannslangen utvider seg når det gis gass. Det er ikke unormalt stort trykk i kjølesystem når jeg åpner lokket.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: ChryslercrapMa.,11,Oktober,2010,14,34
Har du trykk i kjølesystemet etter at bilen har vært kjørt god og varm, for deretter å parkere den? På min WJ ble det så høyt trykk i systemet at det piplet litt vann gjennom overløpsslangen på ekspansjonstanken etter at motoren var stoppet, øvre radiatorslange var også rimelig "hard". Min bil hadde ikke vann i oljen, ikke hvit eksos og ikke noe spesielt grums i kjølevannet. Demonterte da toppene, og den bakerste (syl.5) hadde sprekk i forkammeret. Resten av toppene ble trykktestet, og de var ok. Lite trolig at du har defekt pakning, da 3,1 har en hel pakning, i motsetning til eldre 2,5 utgaver som hadde en pakning for hver sylinder, disse er mye mere utsatt. Hvis toppene på din bil aldri har vært demontert, så er det sikkert på tide med en overhaling, bytte støtstenger, polere opp vippearmene samt rengjøring av innsugsmanifold, da disse motorene gror igjen innvendig p.g.a EGR-systemet (Mercedes diesel sliter med det samme) Pris på hele toppjobben på min bil kom på ca 9600 ink nye støtstenger, pakninger og en ny topp, gjorde skruingen selv.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenMa.,11,Oktober,2010,16,01
Nei, er egentlig ikke så mye trykk i systemet. Bilen har ikke gått mer enn 130.000km, så er vel egentlig litt tidlig for å overhale med støtstenger osv. Men det kan jo være sprekk i en topp..... :( Er det samme toppene på 2,5td i såfall? Har tilgang på brukte topper. Er alle sylindrene like? Eller bør man kjøpe ny?
Ble det målt avgass i kjølevannet og lekkasjetest i sylindere?
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: ChryslercrapMa.,11,Oktober,2010,17,58
Det er samme toppene på 2,5 men du bør ikke montere brukte topper, hvis det viser seg at du har en eller flere defekte topper, skal du kjøpe ettermarkedstopper fra AMC, disse er sterkere enn de originale toppene og du slipper å gjøre jobben flere ganger. De nye og gamle toppene skal også planslipes innenfor gitte toleranser, så eksos/innsugsmanifold og toppdeksel holder tett etterpå, det er begrenset hvor mange ganger dette kan gjøres, defor bør du unngå brukte topper fra en annen motor. Hvis du skal feilsøke på sprekk i en av toppene, skru av "vannkanalen" som ligger oppå alle toppene, ved siden av toppdekselet, på samme side av motoren som turboen sitter. Kan være greit å gjøre dette med litt temp på motoren, start opp motoren når du har demontert dette, så ser du hvilken topp det bobler ifra. Men for alt jeg vet, så er det ikke sikkert det er der problemet ditt ligger, er ikke meningen å svartmale alt her :'( Jeg tok ikke lekkasjetest på min motor, da det var ganske innlysende at trykk i kjølesystemet kom av sprekk i topp, men jeg hadde ikke unormal høy temperatur, det eneste som oppførte seg rart var giveren i ekspansjonstanken, den varslet om lite kjølevæske selv om tanken var full når jeg skrudde av toppa.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenMa.,11,Oktober,2010,19,44
Høres ikke lysende ut dette, nei. Varsler en sjelden gang at det er lite kjølevæske iblandt min også, selv om tanken er full.
Jobber innenfor Bertel O Steen(med et fransk merke ;D), så har jo tilgang til å få kjøpt direkte fra importør. Hvis det er topp bør jeg nok sikkert kjøpe ny, ja.
Vanvittig mye arbe å ta av toppene på disse bilene? Aldri vært borti biler med "flere" topper. Utan at de sitter i V da.... ;D
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: ChryslercrapMa.,11,Oktober,2010,20,26
Vil uansett anbefale deg en uoriginal AMC topp fremfor en original, bedre kvalitet, trur prisen lå på 2500-3000 komplett med ventiler og vippearmer.
Er litt jobb å demontere,bolten gjennom motorfestet på høyre side (turbo-siden) må ut og motoren må slippes 7-10 cm ned for å få av toppdekselet. resten er forsåvidt "greit", jeg skrudde av turboen fra flex-røret så jeg fikk tatt den ut for en inspeksjon. Monteringen er litt krevende, siden toppene ikke har styretapper mot blokka, derfor skal innsug/eksos manifold, vannkanal og toppdeksel monteres med moment, FØR du trekker moment på topplokksboltene (boltene kan brukes om igjen) Husk å merk/nummerer toppene når du demonterer, så alt kommer på samme plass.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenTo.,28,Oktober,2010,13,28
Nå har jeg kjørt System-rens, byttet vannpumpe og luftet kjølesystemet skikkelig. Det bobler ikke i vanntank etter jeg har luftet anlegget....
Har også brukt "sniffer" som måler CO i kjølevannet, men den ga ikke utslag.
Kjørte med biltransporthenger i går, og det virket fortsatt som bilen går varm.
Det begynner å minske på muligheter her nå..... :(
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: Hans ChrTo.,28,Oktober,2010,23,27
Kjedelig å plages, men kanskje det bare er sånn?
Har minigraver, og har lagt merke til at temperaturen på min og er ganske høy etter noen lange bakker med ca 2,5 tonn på kroken. Det samme er lange stigninger uten henger. Tror det er ganske normalt med litt høy temperatur på 3.1. Kanskje temp måleren eller sensoren din viser for høy temp, eller at Europa versjonen er feilkonfigurert slik som overdrive på girkassen?. Har du prøvd å måle med en IR måler på kjøleslangen? Du kan jo og koble til en obd II leser i kontakten under dashbordet. Her kan du avlese nøyaktige verdier på temp.
Så lenge kjølevannet ikke koker er det vell ingen direkte krise. Motoren tåler 110 grader så lenge at temperaturen kommer over litt tid.
Når jeg har tungt henger så bruker jeg å trykke in OD knappen i bakker slik at motoren får jobbe lettere og får litt mer turtall
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: ChryslercrapOn., 3,November,2010,21,41
Virker den elektriske kjølevifta ved radiatoren da? Regner med du har satt in termostaten rett vei (fjæra inn mot motoren), temp. giveren til instrumentet i dashbord sitter i topp nr 3, og temp. giveren til glødinga sitter i topp nr 4, tror disse har samme delenr, du kan jo måle motstand i begge disse, og se om de gir samme utslag.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenTo., 4,November,2010,13,38
Jada, el-vifta går så det suser. Og selvsagt sitter termostaten riktig vei....tror ikke du får montert den feil vei egentlig heller. Men det kan jo tenkes at den bare er slik da....hvis andre også har bil som drar 110gr med henger. Kan prøve å koble på tester og sjekke reel temp på motor. Men nå er det kaldt ute....og da har jo vi med WJ andre problemer......som heller i andre retninger....brrr....hehe... :-\
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: ChryslercrapTo., 4,November,2010,20,34
Ja, de skal ikke ha noe skryt for varmeapparatet  ;D Har vurdert å montere ei elektrisk sirkulasjonspumpe på tur-slangen til registeret, som beskrevet i en annen tråd her. Tenkte på ei Webasto pumpe fra gammel Mercedes E-klasse (W124) da alle disse har den originalt.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: KnuNorTi., 9,November,2010,13,34
Gjelder dette problemet bare WJ-er med 3.1 TD eller andre Jeeper også? Kan ikke si jeg synes varmeapparatet i min Cherokee XJ med 2.5 TD er spesielt dårlig. Tar litt tid før varmen kommer skikkelig når det er bra kaldt, men når den kommer, kommer den skikkelig også.
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: madcap1973Ti., 9,November,2010,14,54
Jeg kjører en WJ med 4-litern (bensin) og den blir skikkelig god å varm. Siste dagene her i Trøndelag har det vært ned mot 10 minusgrader, har varmeapparatet to hakk forbi midtstillingen og det er sommer i kupéen  8)

Hadde tidligere en KJ (Cherokee 2002-mod) med 2,5 diesel (også en VM-motori motor) - og den hadde jeg ingen problemer med å holde varmen om vintern i. Kjørte over fjelloverganger et par ganger på verste vintern med den, uten trøbbel. Faktisk den jeepen jeg har hatt minst problemer med, eller dvs Grand Cherokee'n i Laredo-utgave har ikke voldt meg spesielle utfordringer utover det som er tilknyttet aldersmessige hendelser. Den er jo snart pensjonist må vite  ;D
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: ChryslercrapOn.,10,November,2010,11,49
Alle WJ med diesel fikk vel Webasto dieselvarmer montert "originalt" fra 2002 i Norge. En bensinmotor holder nok tempen i kupeen mye bedre, Passat TDI sliter vel litt med å holde varmen de og, etter det jeg har hørt. Vet ikke om klimaanlegget på WJ har betydning for varmen, om Laredo 3,1 har like dårlig varme som Limited 3,1?
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenOn.,10,November,2010,13,59
Er vel mye forklart i en viss annen tråd på forumet dette her.  ;)
Motortempen på bilen er bra, men varmeapparatet klarer ikke å levere nok varmluft inn i kupeen. De fleste WJ limited har vel et defekt spjeld så det suges inn kald luft utenfra samtidig. Dette spjeldet/akslingen går visst dukken etter et visst antall oppstarter etter hva jeg har skjønt. Dette løses med litt Reodor Felgen teknikker.....   ;) Ref. tråden om kald WJ  ;D
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: MelhusTo.,18,November,2010,01,33
Hei Glommen!
Har merket meg det samme, og uten at jeg har veldig peiling så synes jeg å huske at de fortalte meg at en Voyager 89 jeg hadde en gang hadde et system vedr. Last som har Til hensikt å bedre bremseeffekten når bilen tilter bakover eller er baktung.... Da jeg fikk varm bil ved trekking av henger stoppet jeg å kjente på bremsene, Og de var da MEGET varme! Jeg lurer på om Jeepy kanskje har det samme systemet!?!
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: KnuNorTo.,18,November,2010,08,01
Lastavhengig ventil heter det. De kan henge seg opp hvis de blir trege når de har stått under bilen en stund i møkk og drit. Trodde kanskje ikke WJ-en har det...
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: teerexSø.,21,November,2010,14,55
Husk å bruke ethylenbasert glykol hvis motoren går varm.
Propylenbasert har dårligere varmebortledningsegenskaper.

"Chrysler Vehicles
Propylene-glycol formulations do not meet
Chrysler coolant specifications. It’s overall effective
temperature range is smaller than that of ethylene-
glycol. The freeze point of 50/50 propylene-glycol
and water is -32°C (-26°F). 5°C higher than ethyleneglycol’s
freeze point. The boiling point (protection
against summer boil-over) of propylene-glycol is
125°C (257°F) at 96.5 kPa (14 psi), compared to
128°C (263°F) for ethylene-glycol. Use of propyleneglycol
can result in boil-over or freeze-up in Chrysler
vehicles, which are designed for ethylene-glycol. Propylene
glycol also has poorer heat transfer characteristics
than ethylene glycol. This can increase cylinder
head temperatures under certain conditions."
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenMa.,29,November,2010,10,45
Såpass. Da får jeg bytte ut den blå jeg har da....er jo verdt et forsøk. :D
Driver samtidig med å bygge om varmeapparatet med et eksternt varmeapp. register og sirkulasjonspumpe. OG nå streika dynamoen i helga..... :-[
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: glommenSø., 5,Desember,2010,20,14
Det var riktig frostvæske jeg hadde brukt. Men er det noe andre som kjører med campingvogn f.eks som vet hva deres wj ligger på i temperatur?

Gikk løs på dette med kald WJ. Ble liksom litt "nok" av å sitte å fryse. ;) Har tidligere montert inn xtra sirkulasjonspumpe på slangen til registeret, dette ga ikke det helt store resultatet. Koblet nå inn et xtra register inn på samme krets. Borret hull inn i øvre del av torpedo og inn i luftsugekanalen under plastdekselet. (Rett ved/bak ekspansjontank) Fant meg et varmeapparatregister som passer inn i det ytterste hullet med slangetilkoblingene (ut/inn) fremover. Slangene blir da ikke så lange, og det hele ser ganske "org" ut når plastdekslet er på. Måtte kappe det indre plastgitteret (som dekker over de to hullene) så bare den delen over det største hullet er tilbake. Var litt spent på resultatet, da et register er tykkere og kunne bremse lufta mer enn oljekjøler, men også vil gi mer varme. Men det ble topp resultat  :D Kjørte i -26gr i går, holdt varmeapparatet på auto og 21gr. Kunne sitte i genser, samt ha god varme i kupeen. Ble en helt ny bil  :D Skal i løpet av vinterern tenke ut en "pen" løsning på dette med en krets som kan stenge det xtra registeret og åpne for by pass inn i motor som org. Bruke kraner og skjøter ble for stort og utrolig "hem-mekk" forsker litt på å bruke en hydraulikkblokk med kraner, og sommer / vinter posisjon. Men nå blir det flere mnd jeg kan nyte godt av god fremkommelighet i en god og varm bil ;D ;D
Tittel: Re: 3,1 går varm med henger.
Skrevet av: teerexSø., 5,Desember,2010,22,43
kan du ta noen bilder av dette ?  :)