Hei,
Jeg har tatt inn en Jeep fra statene som er i meget god stand, men som er overmotorisert. Det sitter dessuten en GM-motor i den som jeg har forstått vil bli problematisk fordi regelverket etter de "nye" forskriftene fra 71 sier at bilen skal være original.
Motoren som sitter i den er nesten ny (gm350), så den får jeg solgt til en god pris eller eventuelt brukt i en chevelle som jeg kanskje trenger motor til.
Uansett trenger jeg nå en ny motor til denne Jeepen. Den var opprinnelig levert med en 258. Jeg har forstått at CJ7 også var levert med 304 V8, men det sluttet man med i 81 eller 82. Deretter var det den mindre rekkesekseren som gjaldt. Amcar sier at de vil kunne gi en motorbytteanbefaling til V8 304, men etter mitt syn er dette litt risky likevel, og 304 er uansett en del dyrere og også noe tyngre- som også kan være et problem på disse bilene.
Jeg vurderer nå å sette inn en original 258. Er det noen som har erfaring med hvor det er best å få tak i en slik motor? Jeg ser at et par leverandører i statene leverer remanufactured 258 for ca 12000 kroner (pluss moms og frakt). Er det noen som har erfaring med dette?
Det sitter også en GM TH350 girkasse i denne bilen, som jeg har forstått også er feil av samme årsak som nevnt tidligere, altså originalitet. Har likevel forstått at dette neppe er noe biltilsynet hverken vil sjekke veldig nøye eller selv om de ser det kanskje ikke vil bry seg så mye med. Jeg har funnet et adapter som vil kombinere en AMC 258 eller 304 motor med min gm th350 girkasse så det skal fungere greit.
Jeg har fått nok av tilbakemeldinger om hvor mange som går på slike smeller og hvor dumt det er. Spør derfor ydmykt om at diskusjonen kan gå på hvordan problemet best kan løses i stedet for moralisering over at jeg dreit meg ut