Nei, ikke mulig å montere termostaten feil vei.
Hvis slangen fra termostaten til radiatoren og selve radiatoren er kalde når den viser 70 grader så er det feil på måleren din, kan være feil på instrumentet inne i bilen også. Det er faktisk ingen mulighet for at den ikke er varmere enn 70 grader hvis termostaten ikke åpner, selv med ful blås på vifta så vil ikke den motoren kunne kjøles ned til 70 grader uten at kjølevannet går igjennom radiatoren.
Når den viser 70 grader, stopp motoren og ta med en gang av kontakten på føleren som sitter i termostathuset, mål motstanden mellom de to pinnene som sitter på føleren (ikke på kontakten), da vil du kunne finne ut hvilken temperatur du har på/ved termostathuset. Det er mulig å gjøre det samme på den som sitter bakerst også, men litt mer knotete å komme til og der måler man mellom den pinnen som er der og jord. Du kan jo ha fått feil føler som sender signal til måleren inne i bilen, det finnes vel to typer hvis jeg ikke husker feil.
Jeg sliter med akkurat det motsatte av ditt problem, min viser 105-115 grader hele tiden og jeg har byttet ALT som kan tenkes byttes og målt alt som kan måles og ALT ser ok ut. Har til og med sjekket instrumentet inne i bilen ved hjelp av en motstand som skal tilsvare 90 grader og da viser den 90 grader. Har sjekket giveren i kokende vann og den skal gi rett motstand ut. Når jeg byttet dynamo så viste den plutselig 3-4 grader mer hele tiden.
Har en gang ved en krapp sving i en rundkjøring fått måleren til å dette ned på 90 grader, men gleden varte bare i 2-3 minutter så var den tilbake.
MEN målinger av temperatur ellers viser helt normal temperatur og den synker jo når termostaten åpner seg også, kan fint holde noen sekunder på slangene til varmeapparatet og det ville jeg vel faktisk ikke klart hvis vannet inni der er 115 grader. Måling av motstand i giveren ved termostathuset viser riktig, måling med IR viser riktig osv.
Jeg tror to ting om dette
1. Ledningen fra giveren og inn i bilen har ett lite overslag til jord siden den hele tiden viser for mye.
2. Konstruksjonen der giveren sitter er slik at vannet ikke sirkulerer og dermed blir den varmere.
Nr 1 kan utelukkes hos deg siden den viser for lite.
Nr 2 kan stemme hos deg hvis det er luft rundt giveren (den bakerste) slik at vannet ikke kommer i kontakt, vet ikke om lufte vil gi lavere temperatur enn vann?
Du kan jo koble på en motstand som tilsvarer f.eks 90 grader mellom kontakten på på giveren helt bakerst og jord, hva viser instrumentet inne i bilen da?