Modeller > ZJ, WJ

Motoren kutter ikke gasspådrag (diesel) ved bremsing - 2000 Ltd 3.1 diesel

<< < (2/5) > >>

findaname:
Takk Tigermagna. Rart at bremepedal brytteren skal kutte varme til setene. Har du hørt? Du husket da min en av mine andre trådene - helt korrekt. I midlertid, så er min tomgang nå rundt 750, som betraktes som normalt, kanskje etter at jeg justerte litt på "gasskabelen". Den heter sikkert ikke akkurat dét, men du vet hva jeg mener. På én av kablene i nærheten av dieselfilteret, kan man ta ut en liten plastik klipps og dyte kabelen inn eller ut lite gran. Det var veldig interessant. Fant at da jeg dyttet den litt inn så fikk jeg nydelig og myke girskifter. Merket ikke at det skiftet nesten. Men, som bakdel, økte tomgangen betraktelig.
Så, jeg satt den tilbake et hakk. Men, nå er det sllik at på 750 RPM, hvis jeg engasjere Drive, så rykke bilen og den begynner å kjøre, selvom jeg gir ingen gass i det hele tatt. Dette gjelder både forover og bakover. Jeg tror ikke dette skal skje. Skjer det med din (eller andres)?

Jeg lurer på om dette henger noe sammen med en feilmelding jeg fikk på dyse nr 1 (som jeg har tenkt til å bytte). Hva tror du?

findaname:
Hei Chryslercrap (igjen).
Du husker den WIFI OBDII dings som jeg kjøpte? Den sier at det er ingen feilmeldinger for tiden. Hm.
Bilen skal inn på verkstedet (forhandleren) i Drammen om to uker og da får det se om det er noen feilmeldinger som ikke jeg "ser". De sier at de skal omprogramere girkassen min også:):):) Spennende.

tigermagna:
Jeg tror du bør justere throttle/gear linkage. Om du justerer kun den delen av kabel som styrer diesel, så får du en mismatch mellom input til throttle åpning og input til girkassa.

Se denne linken (igjen...): http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_21a.pdf

Gå til side 21-117. Der finner du TRANSMISSION THROTTLE VALVE CABLE
ADJUSTMENT.

Jekk opp bilen, sikre den med solide støtter, krabb under og sett i gang. Om du følger denne prosedyren, så luker du ihvertfall bort noen feiljusteringer  8)

Det står også en del om GEARSHIFT CABLE under avsnittet om TRANSMISSION THROTTLE VALVE CABLE ADJUSTMENT, og om BAND ADJUSTMENT. Såvidt jeg husker har du justert bakre bånd, men kom ikke til fremre bånd med riktig verktøy? Mulig løsningen også delvis ligger her....

Jeg tviler på om dyse nr 1 har så stor innvirkning på tomgang og girfunksjon, ihvertfall så lenge du klarer å justere tomgang ved å flytte noen mm på throttlekabel.

findaname:
Super. Takk Tigermagna. Jeg skal undersøke linken du sendt (må legge meg må). Kjempebra. Jeg gir tilbakemelding om fremdriften.
Ikveld justerte jeg TV kabelen (tror det er dét det heter) igjen. Strammet enda litt til og nå har jeg utrolig myke girskift. Ikke noe annet er forandret, men jeg ble glad for girskiftene. Kanskje slik de skal være. Før jeg gjorde det, var jeg på veien hjem mellom Drammen og Asker, og da skjedde det igjen. OD slå inn:):):) For en herlig følelse. Jeg kjørte i 90 kmt med ca 2,500 omdregninger og plutselig hørte og merket en dunk. Da var motoren plutselig veldig stille og farten kunne bare økes - nesten så mye jeg ville. Helt herlig. Håper at dette gjentar seg.
Som sagt, tusen takk for input. Skal check it out, og komme tilbake.


Mvh

findaname:
Helt utrolig:):):):):) I kveld fungerer min OD. Har prøvd flere ganger og den kobbler inn rundt 65 km i timen. Dette når jeg øker farten forsiktig opp forbi 2. og 3. gir. Etter at jeg justerte "throttle valve cabe at throttle linkage" (se tidligere kommentarer), har girskift vært som fløyel. Vanskelig å merke når skiftene forekommer. En ren fornøyelse å kjøre.
Det eneste tingen jeg har gjort med bilen i kveld er å prøve å endre på FUEL_SUP monitoring på OBDII. Jeg kan ikke tenke meg at det skulle hatt noe innvirkning. Men, hvem vet med en Jeep.

Jeg hadde tenkt å prøve "Transmission throttle valve cable adjustment" nederst på side 21-117 av gianecri.it (takk for lenken) som Tigermagna foreslå, men jeg klarer ikke å følge innstruksjonene fordi  på side 21-118/119 refereres det til (B) og (C) , som ikke jeg ser på fig. 270, 271 eller 272. Der faller jeg av lasset. Noen som har en litt bedre beskrivelse av justeringen, som til og med jeg kan forstå?

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning