Har søkt litt i manualene og jeg har følgende råd:
1. Sjekk først battery temperature sensor som beskrevet ovenfor. Den kan lett pelles ut og måles med et ohm-meter, motstanden skal
øke dersom du har den i romtemperatur og deretter legger den i fryseren og måler
Finner du ingen forskjell i motstand; kjøp ny sensor!
Jeg finner ikke noen nøyaktige måleverdier, men den fungerer slik at det sendes et 5V signal fra PCM gjennom denne sensoren (er en thermistor, motstanden
minsker ved økende temperatur) og ladespenningen fra generator styres dermed gjennom denne. Det betyr også at du vil få høyere ladespenning ved kaldere utetemperatur og lavere ladespenning ved høyere utetemperatur. Dette kan du også enkelt kontrollere på voltmeter på instrumentpanelet. På varme dager som vi har nå, så skal ladespenning ligge rundt 13.5-13.8V. Dersom ditt voltmeter viser feks 14.3V eller over, så har du sannsynligvis noe krøll med battery temperature sensor. Følg med på voltmeter og se om spenningen er konstant fra de gangene OD fungerer og de gangene den ikke fungerer.
2. Du skrev i en tidligere post (bytte av dieselpumpe) at du hadde fått feilkode P1725.
P1725
Inductive Aux. Speed Sensor Dynamic Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Overspeed Recognition
Inductive Aux Speed Sensor Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Static Plausibilty
Dette kan bety at output speed sensor på girkassa er "tvilsom". Den sitter bakerst på venstre side av girkassa og er lett å bytte, koster ikke mange hundrelappene og er bare å skru ut og sette inn en ny. Dersom denne feiler i ny og ne, så vil ikke OD fungere. MEN du burde da også få limp-mode på girkassa og andre feilkoder i tillegg, så er litt usikker på denne. Er feilen temporær og kommer og går, så kan det tenkes at PCM resetter feilkoden av seg selv, og du vil da ikke se kodene annet enn akkurat når det skjer.
Vel verdt å bytte denne uansett tror jeg.
3. Det siste alternativet er å bytte temperatur sensoren i girkassa. Det er en kombinert trykkmåler og temperatursensor og heter GOVERNOR PRESSURE SENSOR. Den sitter på enden av governor body plata og for å få den ut må du ned med bunnpanna på girkassen. Den KAN måles via ledninger på PCM (skal finne ut hvilke) og skal ha en motstand på 1000 ohm ved romtemperatur. Dersom denne feiler og gir beskjed til PCM om for lav temperatur på girolja, kan det tenkes at du vil få indikasjoner som jeg beskrev i svaret mitt ovenfor.