Skrevet av Emne: Motor dør på tomgang etter kjøring i 10 minutter.  (Lest 2395 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
Motor dør på tomgang etter kjøring i 10 minutter.
« på: Sø., 2,Februar,2014,15,28 »
Hei Folkens  Trenger hjelp/ god råd her. For en tid tilbake bytte jeg motor i min XJ 4.0L til en Hesco 4.7L. Siden bytte av motoren har den gått ugjevnt, men virker som problemet har blitt verre nå i senere tid. Bilen starter som ei klokke og er en drøm å kjøre, men når jeg slipper gassen og skal bremse ned dør rett og slett motoren. Det pussig er at når den står i "Park" dør den ikke ut men går fortsatt ugjevnt.  Problemet kommer når motoren begynner å bli varm, ca 10min etter kjøring, når jeg da slipper gasspedalen eller skal bremse ned dør motoren.

Noen har nevnt mulig O2 sensor prolbem.


 Har lite greie på dette med motor hadde satt stor pris på innspill :)

This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!

Utlogget Peranders

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Motor dør på tomgang etter kjøring i 10 minutter.
« Svar #1 på: On., 5,Februar,2014,23,34 »
Min var temmelig lik det var en 4l ho så er usikker på om det er samme men på min var det tpsèn som tulla det til

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
Sv: Motor dør på tomgang etter kjøring i 10 minutter.
« Svar #2 på: To., 6,Februar,2014,17,08 »
tpsèn??  :)
This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Motor dør på tomgang etter kjøring i 10 minutter.
« Svar #3 på: To., 6,Februar,2014,19,50 »
TPS= Throttle Position Sensor. Sitter på spjeldhuset. CPS (crankshaft position sensor) gir også lignende symptomer. Det er den som sitter under bilen, foran girkassa. Det er en sensor til som gir lignende symptomer, men jeg husker ikke hvilken :P

Virker som om problemet kommer når bilen er ute av "open loop", dvs når den har blitt varm, og det peker mot 02/lambdasonde. Vet 4-literen er ganske kresen på lambdasonder, original eller NGK/NTK funker best. Hadde samme problemet på min, kobla vekk lambda, og da fungerte den fint. Går riktignok på open loop hele tida, og bruker mer bensin, men fungerer i hvertfall. Har ikke fått rota meg til å se om det funker hvis jeg skifter lambda, men må få gjort det snart :P

Alle disse sensorene er enkle å skifte, selv om man ikke har greie på motorer :)
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
Sv: Motor dør på tomgang etter kjøring i 10 minutter.
« Svar #4 på: To., 6,Februar,2014,20,32 »
TPS= Throttle Position Sensor. Sitter på spjeldhuset. CPS (crankshaft position sensor) gir også lignende symptomer. Det er den som sitter under bilen, foran girkassa. Det er en sensor til som gir lignende symptomer, men jeg husker ikke hvilken :P

Virker som om problemet kommer når bilen er ute av "open loop", dvs når den har blitt varm, og det peker mot 02/lambdasonde. Vet 4-literen er ganske kresen på lambdasonder, original eller NGK/NTK funker best. Hadde samme problemet på min, kobla vekk lambda, og da fungerte den fint. Går riktignok på open loop hele tida, og bruker mer bensin, men fungerer i hvertfall. Har ikke fått rota meg til å se om det funker hvis jeg skifter lambda, men må få gjort det snart :P

Alle disse sensorene er enkle å skifte, selv om man ikke har greie på motorer :)


Flotte greier Pettersen :)

Har du link til hvor jeg får tak i alle disse sensorene?
This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Motor dør på tomgang etter kjøring i 10 minutter.
« Svar #5 på: To., 6,Februar,2014,22,03 »
Her finner du i hvertfall CPS og 02 sensor. http://www.quadratec.com/jeep-replacement-parts/jeep-electrical/xj-senders.php

TPS kjøpte jeg fra Phoenix US cars i tønsberg. http://www.phoenixuscars.no/index.php?lang=nb-NO

Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!