Skrevet av Emne: kjøpe Jeep Wrangler YJ - sjekkliste?  (Lest 2972 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
kjøpe Jeep Wrangler YJ - sjekkliste?
« på: To., 2,Juni,2011,23,27 »
Har planer om å kjøpe en YJ, og lurer på om det er noen spesielle ting å se etter. Rust, er det noen spesielle steder der hvor det er problematisk?

Motor - noe spesielt å se etter her? Vil helst ha en 4.2 eller 4.0 med manuelt gir, har hørt snakk om "skjørtebank" og være obs på det, ellers, oljelekkasjer, mørk røyk ved gasspådrag. Er det andre ting å være obs. på ang. motor?

Har planer om å bygge opp en 33" maskin med difflockers og eventuelt winch for litt terreng-kjøring, men den må fortsatt kunne fungere greit til rundt 5000 km i året, og gå gjennom eu-godkjenning uten store problemer.

Jeg vil ha den i garasje som har innkjøringshøyde 210 cm, YJ med f.eks. 4" lift og 33" dekk kommer vel greit inn i en slik høyde?

Noen gode tips å se etter når man skal kjøpe YJ?
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: kjøpe Jeep Wrangler YJ - sjekkliste?
« Svar #1 på: Lø., 4,Juni,2011,00,22 »
Når det gjelder rust så er det vanlig rundt/under vindusramme, sjekk også under tepper (hvis det er) på gulv foran, rundt ved veltebøyleinnfesting bak forsetene.
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: kjøpe Jeep Wrangler YJ - sjekkliste?
« Svar #2 på: Sø., 5,Juni,2011,20,35 »
kjøp min bil 4.0



hardtopp softtop 33 mtr 4.0 manuell
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: kjøpe Jeep Wrangler YJ - sjekkliste?
« Svar #3 på: On.,15,Juni,2011,09,18 »
Ramma er også et smart sted å sjekke for rust, bak innfesting til styresnekke foran, der radiator "ligger ann" mot ramma, travers som bensintank sitter festa i, mellom skliplate til girkasse og ramma, under fjærstopperne og i bakre del av ramma! (Her var det nemlig endel å jobbe med på min... :'( )
Sjekk også tilstand på olja, om denne er køl svart, eller har vært skifta jevnlig. På min hadde dette også vært slurva med, hvorpå full motoroverhaling ble en nødvendighet. (Slipe veiv, bytte veiv-og rådelager, hone sylinder, bytte stempelringer, plane blokk og topp.) Stemplene hadde også noen få riper, men ikke nødvendig å bytte ifølge motorverkstedet...

Skal sies, at jeg går for "mint condition" på min, alt dette hadde sikkert ikke vært nødvendig for å ha det litt moro noen år, også kaste bilen.
Men nå er dette noe av hobbyen for meg, veien til prosjektet er på veien...  ;D

-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: kjøpe Jeep Wrangler YJ - sjekkliste?
« Svar #4 på: On.,28,September,2011,02,43 »
Ramma er også et smart sted å sjekke for rust, bak innfesting til styresnekke foran, der radiator "ligger ann" mot ramma, travers som bensintank sitter festa i, mellom skliplate til girkasse og ramma, under fjærstopperne og i bakre del av ramma! (Her var det nemlig endel å jobbe med på min... :'( )
Sjekk også tilstand på olja, om denne er køl svart, eller har vært skifta jevnlig. På min hadde dette også vært slurva med, hvorpå full motoroverhaling ble en nødvendighet. (Slipe veiv, bytte veiv-og rådelager, hone sylinder, bytte stempelringer, plane blokk og topp.) Stemplene hadde også noen få riper, men ikke nødvendig å bytte ifølge motorverkstedet...

Skal sies, at jeg går for "mint condition" på min, alt dette hadde sikkert ikke vært nødvendig for å ha det litt moro noen år, også kaste bilen.
Men nå er dette noe av hobbyen for meg, veien til prosjektet er på veien...  ;D



Nå har jeg kjøpt og betalt en YJ til over kr 50 000,- - en pris som i utgangspunktet ville være ublu for en bil med km-stand og teknisk stand som min var i:
  *avrustet støtdemper-feste venstre bak, rust på høyre støtdemperfeste bak
  *masse rust på rear cross member(det du nevner som bakre del av rammen)
  *MASSE rust under teppene i bunnen ved førersetet, her gikk det så mye sveising at fattern gikk tom for argon-gass til MIG'en - en 50kg beholder
   * potte tett luftfilter, IAC (idle air controller/innsug)
Dette høres ille ut, og ja.. det er ille dyrt om man må betale cash for å få fikset dette hos folk som vil betale mva osv, vi snakker veldig mange timer med sveising osv.

Det er ille, men en Wrangler er en Wrangler, prisen må man betale uansett har jeg inntrykk av, ellers kommer noen andre og kjøper den :)

Jeg kunne nok kjøpt en Hyundai 2007-modell ferdig eu-godkjent til samme pris som den første bestillingen fra USA ville kostet, men dette har vært en lærerik prosess hvor jeg har lært meg bl.a.
* forstilling, justering, toe-in osv (forøvrig enkelt på YJ siden man har fri sikt og får plassert målebånd både foran og bak på hjulene, og ikke minst at jeg har lært meg å bruke varme/penetrerende olje (wd40 osv) for å løsne fastrustede skruer.
* tune-up (olje/bensin/luftfilter + byttet termostat, kjølevæske osv)
* rengjøring av innsuget
* bytte bremseskiver, tromer, bremsebånd og bremsebelegg -> latterlig enkelt i grunn - det bør faktisk ikke ta mer enn 10 minutter ekstra pr. dekk på skivebremser om man må bytte skiver og bremsebelegg.

Det koster SINNSYKT mye å fikse opp en bil, spesielt om man tar utgangspunkt i en orginal bil man har lyst å heve for å få plass til 33" dekk, og man kan kjøpe på tusenvis av dollar i "ekstrautstyr" fra USA.

Uansett, dette har vært veldig lærerikt, det er utrolig morro når man merker og ser forbedringene steg for steg (jeg startet med en bil som var treig å starte, dårlig batteri, elendige tennplugger, tett luftfilter, tett iac, dårlige vakumslanger, drittent innsug, en del rust på baljen og på støtdemperfester hvor skitten samler seg)

Her er min arbeidslogg "so far".. :)

12.08.2011   Byttet luftfilter
13.08.2011   Byttet bensinfilter under venstre bakhjul
18.08.2011   Byttet viftereim/serpent-belt
18.08.2011   Byttet tennplugger
18.08.2011   Byttet pluggledninger
20.08.2011   Nye tromler og bremsebånd bak
21.08.2011   Byttet tenningscoil og pakning under wind shield frame
   boltene til calipper på venstre side knakk.. Må kjøpe grisepikk :)
23.08.2011   Byttet skiver og bremseklosser foran
27.08.2011   Byttet fordelerlokk og rotor
   kjøpte for kr. 1200 i olje til differ og motor (+oljefilter)
28.08.2011   Rengjorde IAC, innsug og spjeld
   byttet lyspære på ekstra fjernlys (H3)
31.08.2011   Byttet olje/filter på motoren
   Tatt av og rengjort front-diff deksel
   Toppet bakdiffen med olje
06.09.2011   Justert Toe-In og sentrert styringen
07.09.2011   Byttet øvre og nedre radiatorslange
15.09.2011   Bredere batterikasse for å få plass til
   AGM-batteri  80A
15.09.2011   Byttet termostat til 195 grader fahrenheit (orginal)
28.09.2011   sveist bunn ved førersetet foran, det var rust ved feste for sikkerhetsbeltet, dette bør man være på vakt for!
28.09.2011   batterikassen er utvidet til å ha plass til 80Ah AGM-batteri fra biltema, nye batterikabler (4ag) med 20cm som er 20cm lengre må byttes pga pol-posisjoner)
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig