Ramma er også et smart sted å sjekke for rust, bak innfesting til styresnekke foran, der radiator "ligger ann" mot ramma, travers som bensintank sitter festa i, mellom skliplate til girkasse og ramma, under fjærstopperne og i bakre del av ramma! (Her var det nemlig endel å jobbe med på min... )
Sjekk også tilstand på olja, om denne er køl svart, eller har vært skifta jevnlig. På min hadde dette også vært slurva med, hvorpå full motoroverhaling ble en nødvendighet. (Slipe veiv, bytte veiv-og rådelager, hone sylinder, bytte stempelringer, plane blokk og topp.) Stemplene hadde også noen få riper, men ikke nødvendig å bytte ifølge motorverkstedet...
Skal sies, at jeg går for "mint condition" på min, alt dette hadde sikkert ikke vært nødvendig for å ha det litt moro noen år, også kaste bilen.
Men nå er dette noe av hobbyen for meg, veien til prosjektet er på veien...
Nå har jeg kjøpt og betalt en YJ til over kr 50 000,- - en pris som i utgangspunktet ville være ublu for en bil med km-stand og teknisk stand som min var i:
*avrustet støtdemper-feste venstre bak, rust på høyre støtdemperfeste bak
*masse rust på rear cross member(det du nevner som bakre del av rammen)
*MASSE rust under teppene i bunnen ved førersetet, her gikk det så mye sveising at fattern gikk tom for argon-gass til MIG'en - en 50kg beholder
* potte tett luftfilter, IAC (idle air controller/innsug)
Dette høres ille ut, og ja.. det er ille dyrt om man må betale cash for å få fikset dette hos folk som vil betale mva osv, vi snakker veldig mange timer med sveising osv.
Det er ille, men en Wrangler er en Wrangler, prisen må man betale uansett har jeg inntrykk av, ellers kommer noen andre og kjøper den
Jeg kunne nok kjøpt en Hyundai 2007-modell ferdig eu-godkjent til samme pris som den første bestillingen fra USA ville kostet, men dette har vært en lærerik prosess hvor jeg har lært meg bl.a.
* forstilling, justering, toe-in osv (forøvrig enkelt på YJ siden man har fri sikt og får plassert målebånd både foran og bak på hjulene, og ikke minst at jeg har lært meg å bruke varme/penetrerende olje (wd40 osv) for å løsne fastrustede skruer.
* tune-up (olje/bensin/luftfilter + byttet termostat, kjølevæske osv)
* rengjøring av innsuget
* bytte bremseskiver, tromer, bremsebånd og bremsebelegg -> latterlig enkelt i grunn - det bør faktisk ikke ta mer enn 10 minutter ekstra pr. dekk på skivebremser om man må bytte skiver og bremsebelegg.
Det koster SINNSYKT mye å fikse opp en bil, spesielt om man tar utgangspunkt i en orginal bil man har lyst å heve for å få plass til 33" dekk, og man kan kjøpe på tusenvis av dollar i "ekstrautstyr" fra USA.
Uansett, dette har vært veldig lærerikt, det er utrolig morro når man merker og ser forbedringene steg for steg (jeg startet med en bil som var treig å starte, dårlig batteri, elendige tennplugger, tett luftfilter, tett iac, dårlige vakumslanger, drittent innsug, en del rust på baljen og på støtdemperfester hvor skitten samler seg)
Her er min arbeidslogg "so far"..
12.08.2011 Byttet luftfilter
13.08.2011 Byttet bensinfilter under venstre bakhjul
18.08.2011 Byttet viftereim/serpent-belt
18.08.2011 Byttet tennplugger
18.08.2011 Byttet pluggledninger
20.08.2011 Nye tromler og bremsebånd bak
21.08.2011 Byttet tenningscoil og pakning under wind shield frame
boltene til calipper på venstre side knakk.. Må kjøpe grisepikk
23.08.2011 Byttet skiver og bremseklosser foran
27.08.2011 Byttet fordelerlokk og rotor
kjøpte for kr. 1200 i olje til differ og motor (+oljefilter)
28.08.2011 Rengjorde IAC, innsug og spjeld
byttet lyspære på ekstra fjernlys (H3)
31.08.2011 Byttet olje/filter på motoren
Tatt av og rengjort front-diff deksel
Toppet bakdiffen med olje
06.09.2011 Justert Toe-In og sentrert styringen
07.09.2011 Byttet øvre og nedre radiatorslange
15.09.2011 Bredere batterikasse for å få plass til
AGM-batteri 80A
15.09.2011 Byttet termostat til 195 grader fahrenheit (orginal)
28.09.2011 sveist bunn ved førersetet foran, det var rust ved feste for sikkerhetsbeltet, dette bør man være på vakt for!
28.09.2011 batterikassen er utvidet til å ha plass til 80Ah AGM-batteri fra biltema, nye batterikabler (4ag) med 20cm som er 20cm lengre må byttes pga pol-posisjoner)