Skrevet av Emne: oljeskift  (Lest 2112 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kylling

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
oljeskift
« på: Fr.,27,August,2010,13,09 »
hei, har en 4 liter automat som jeg gjerne vil skifte girolje på. har ikke skiftet olje på automat før. hvordan går jeg frem? hva slags olje bør jeg bruke? er det ikke filter på den? setter pris på om jeg kan bli litt belært!

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: oljeskift
« Svar #1 på: Fr.,27,August,2010,17,36 »
Du må av med bunnpana på automatkassa. Løs litt opp i det ene hjørnet først, da får du ut olja ganske kontrollert. Fordel om den er litt varm når du tapper for da renner den lettere av seg. Filteret sitter på innsiden av bunpanna.  Der ser du lett når panna er av.  Ta det av og la kassa renne godt av seg en times tid. bytt pakning til panna og filter. Bruk bakningssilikon for ATF som ny pakning. men rens først av det gamle.

Fyll på ny olje via peilepinnehullet. Det er uhyre viktig med riktig olje. Kjøper du det/filter og pakningspasse hos merkeforhandler er du sikker på å få riktig.

Peil oljen mens motoren går og peil den igjen når den har blitt skikkelig varm.  Altså etter en halvtimes kjøretut.  Oljen ekspanderer når den blir varm å det er viktig at det hverken er for lite eller for mye.

Det vil fremdeles være noe olje du ikke har fått skiftet, det er det som liger igjen i konverteren. men ikke tenk på det. for da må hele kassa ut av bilen.

Lykke till!! 
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: oljeskift
« Svar #2 på: Fr., 2,September,2011,12,40 »


Det vil fremdeles være noe olje du ikke har fått skiftet, det er det som liger igjen i konverteren. men ikke tenk på det. for da må hele kassa ut av bilen.

Lykke till!! 

Kan man ikke bare flushe systemet?
Har lest noen steder at man kan kople av slangen til oljekjøleren og pumpe den gamle oljen i ett karr. Så kan man sette trykkluft på resten av oljen som er igjen i oljekjøleren. Da skal mesteparten av oljen være ute av systemet.
Og for påfylling må man kople på returen, og putte slangen fra tur på oljekjøleren ned i den nye oljen man skal ha på kassen.

Er det noen som har prøvd dette, eller er ikke dette nødvendig?
Evt. kan man skade automaten ved å kjøre ut all oljen når motoren går?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: oljeskift
« Svar #3 på: Ti.,20,September,2011,06,19 »
anyone?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: oljeskift
« Svar #4 på: Ti.,20,September,2011,14,20 »
Du kan Flushe systemet men det er ikke særlig lurt. Hvis du bare flusher får du ikke skiftet filter eller rengjort magnet som samler opp metallspon.

Snorre