Skrevet av Emne: Dekk størrelse og kjøre egenskaper  (Lest 3491 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Limp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« på: On.,15,August,2007,16,31 »
Hei, vurdere å kjøpe en cherokee. Da lurer jeg på følgende:
1: hvor store dekk og hvor mye kan du heve bilen lovlig?
2: Hvordan er kjøre egenskapen med slikt på veien?
3: Hva er prisen på STORE dekk som kan bli godkjent?

Utlogget Limp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #1 på: Sø.,19,August,2007,17,35 »
Hei, vurdere å kjøpe en cherokee. Da lurer jeg på følgende:
1: hvor store dekk og hvor mye kan du heve bilen lovlig?
2: Hvordan er kjøre egenskapen med slikt på veien?
3: Hva er prisen på STORE dekk som kan bli godkjent?
ikke noen som vet? merkelig

renegade

  • Gjest
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #2 på: Sø.,19,August,2007,18,29 »
Hei, vurdere å kjøpe en cherokee. Da lurer jeg på følgende:
1: hvor store dekk og hvor mye kan du heve bilen lovlig?
2: Hvordan er kjøre egenskapen med slikt på veien?
3: Hva er prisen på STORE dekk som kan bli godkjent?
ikke noen som vet? merkelig

Njaaa, nå er det helg og en del er på div. treff rundt omkring osv.

Kjenner ikke Cherokee spes. men jeg mener at du får 2" løft fra OME hos 4x4supply i Drammen.  I tillegg, så har vel BGNor også noe i samme gata.  Med det, så får du plass til ca. 31" ere.

Skal du høyere enn det, så er jeg usikker på om det finnes noe som er godkjent i Gnore.

Når det gjelder hjul, så får du fint 31x10,5 på standard 7" felg (med en mulig usikkerhet om de vil subbe mye på armene foran).

Skal du kjøre desidert mest på veg, så er all-terrain et godt valg, skal du kjøre en del i skogen, så er mud-terrain bedre.

Alle de kjente merkene har passende dekk, i begge versjoner: BFGoodrich, Pro-Comp, Goodyear osv.

Pris ? tja, 1000-1500 pr. dekk, avhengig av merke, type osv. er vel ikke så langt unna tipper jeg... (?)

Med liftkit fra 4x4supply og BGNor, så vil bilen være helt fin på veien, kanskje t.o.m. bedre en orginal.

Det kan hende at du må ha noen extra ting, som lengre bremseslanger, nye sjakler bak kan være kjekt, muligens må du sjekke/ordne caster vinkelen foran og kanskje senkesett til transfer'n.  Men dette må du sjekke med leverandørene - jeg har ikke så god greie på cherokee.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #3 på: Sø.,19,August,2007,18,44 »
Du kan få Godkjent det meste vist hevesettet er TUV gokjent
Jeg har et  2" EMU Hevesett og 255-65-16 dekk å bilen er bedre å kjøre end orginal

Utlogget Limp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #4 på: Sø.,26,August,2007,20,25 »
hva med 8" hevesett? blir det problematisk å kjøre med på veien? Er det i det heletatt mulig å få godkjent?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #5 på: Sø.,26,August,2007,21,39 »
Sitat
hva med 8" hevesett? blir det problematisk å kjøre med på veien? Er det i det heletatt mulig å få godkjent?

Fås kjøpt.... men godkjent er vel ytterst tvilsomt. Det er vel en eller to biler i Norge som har fått godkjent 5" ( og 31" ), men det var ingen enkel vei dit.

Veimessig så vil den bli vaglete og sporete, men ikke umulig vil jeg anta. Skal du opp i den ligaen så begynner regnestykket å passere 50.000,- også. Et hevesett fra og med 4" og oppover drar med seg en hel haug andre "usynelige" modifikasjoner som koster mye penger.

- Ombygging av transfer kasse
- Ditto ny mellomaksel
- Nye infestinger
- Forsterkninger
- Nye stabstag, track bar f/b
- +++
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Limp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #6 på: Ma.,27,August,2007,22,01 »
blir det kjøp så får jeg heller nøye meg med 2" eller noe. Hvordan er disse bilene ellers, mye problem? noen vanlige problem med didsse bilene?

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #7 på: Ma.,27,August,2007,23,13 »
BGNor selger (europeisk) Trailmaster 115mm med TÜV. 115mm er ca 4". Opptil flere XJ har fått sin godkjenning med dette. Store hjul er vanskelig å få godkjent.

Er planen hverdagsbruk er OME 2,5" (4x4 Supply) en sikker vinner.
OME="Old Man Emu", av flere bare kalt "EMU". Kit'et er faktisk mer  2,5" enn 2".
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Dekk størrelse og kjøre egenskaper
« Svar #8 på: Ti.,28,August,2007,00,44 »
8" sett av god kvalitet er ikke ubehagelig å kjøre med, dersom du følger opp med det som ellers må til.
Du får det ikke godkjent med mindre du har gjort tingene skikkelig og tar deg en tur til Tûv. Problemet er at dekkene som ser bra ut på 8" heving er ca 36" og det vil aldri bli like behagelig å kjøre på som orginal dimensjon. Det finnes en bil godkjent med 7.5" heving i Norge, men måten godkjenningen er gjort på vil aldri gå bra i dag.

Som skywalker sier er 4" trialmaster det største som enkelt kan godkjennes, men også da følger det med ekstra utgifter som foreks sye-kit.
Ikke noe over 31" har blitt godkjent på XJ. 31" dekk ser noe puslete ut med 4" heving.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten