Om du ønsker å bytte motor fra eksempel 6syl til en V8 motor er dette ikke noe problem bare at du KAN få den registrert som bevarings verdig kjøretøy da kan du få problemer med andre ombyggnings planer.
BT nevner at om jeg fremskaffer TÜV dokumenter vil jeg kunne klare å få vekk typegodkjenning "bevaringsverdig kjøretøy" men dette dokument koster rundt 460euro.
Før jeg byttet motor fra 6syl til 8syl kontaktet jeg amcarclub norge og spurte om råd og erfaringer ved et sånn motor bytte, de sa at de hadde god erfaring med dette og det ville ikke by på noe problem, de hadde ikke hørt om noe problemer enda med BT.
Ok fint motor ble fremskaffet total ombygging måtte til på motor, så bestilte jeg et dokument av amcar club norge som jeg skulle legge ved da jeepèn skulle fremvises til BT. DA kom det frem i brevet at "kjøre tøyet anbefales registrert innen for reglene bevaringsverdig kjøretøy", DENNE informasjon fikk jeg ikke av amcar norge før jeg satte ingang med motorbytte.
Dette dokument viste jeg ikke til BT men, hadde med meg kopier manualer som viste at denne type bil ble levert med 2 typer motorer uten noen form for ombygninger på bremser eller ramme, da svarte BT at dette viser bare hva valg du har for denne type bil ikke noe data på at bilen er bygget for kraftigere motorer, må fremskaffe TÜV dokumenter.
Fikk også lite informasjon på jeep forumet ang. motorbytte bare at jeg ikke må den godkjent som bevaringverdig kjøretøy..................
trodde noen jeep eiere hadde gjort dette før....
Om jeg skal ha vekk "bevarings verdig heftelsen", må det vist fremskaffes TÜV dokumentet til en høy pris
aage