Skrevet av Emne: WJ med felger+dekk, godkjenning  (Lest 2100 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget petterb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
WJ med felger+dekk, godkjenning
« på: To.,13,Mars,2014,16,18 »
Hei!
Har tenkt til å kjøpe hevesett som er TÜV godkjent, enten 40, eller 50 mm. 1,5"/2".

TROR det skal gå med 30" dekk på 1,5" hevingen. Noen som har tips til hvordan jeg kan få 30" godkjent i vognkortet?

Takker for svar! :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #1 på: To.,13,Mars,2014,16,52 »
30" var nå beskjedent ? Ikke stort mere enn original 245/70-16 det vel.
31,5" (265/70-16) går greit på 2" heving som jeg har (naturligvis må det klippes litt i plasten foran).
Men godkjent.. ja det blir jo en annen sak... Men er jo ikke mer enn ca 7% større rulleomkrets i forhold til 29,5" original.
31" blir jo ca 5% større som vel er lovlig.

Mine 245/75-16 og 235/75-17 går greit uten heving (med foran nevnte plastklipping).
OME og MAAS Trailmaster har vel godkjente 2" kit.

Større diameter/omkrets = dårligere akselerasjon men kompenseres med litt chipping (på 2,7 og 3,1 iallefall).

Her er alle mine størrelser samlet. Originaldekk (reservehjulet) 225/75-16 til venstre (ca 29,5"). Det er ca 2" forskjell fra minst til størst.
Originalfelger med 1" felgspacer på bildene.
« Siste redigering: To.,13,Mars,2014,17,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget petterb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #2 på: To.,13,Mars,2014,19,02 »
31" er ca 5% ja, så det hadde kanskje vært bedre! og tøffere :)
Litt viktig at det er innenfor lovligheten, mindre problemer :)

Tips til tøffe felger, som passer til 31" dekk? blir vel 15 eller 16" felger?
Har ei dekksjappe i under etg her jeg har kontor, men felger vil jeg gjerne ha flere valg på :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #3 på: To.,13,Mars,2014,19,16 »
Det ligger en del tråder her om delger og dekk, siden det ikke er første gang spørmålet har vært oppe  :) Så bare å lete/søke.
Ikke så veldig mange felgtyper som passer Norske forhold da svært mange felger som passer fysisk har lite innpress/offset og derfor bygger for langt ut for de som ikke vil skille seg altfor mye ut fra lovlig look.
16" er det naturlige valget for de flestes vedkommende. Evt. 17" for de som ikke liker "ballongdekk".
15" er for spesiellt interesserte, og da er det vel kun visse stålfelger som kan brukes pga. klaring til bremsene.
Mange bestiller felger fra USA. Det er jo kommet en del nye design de senere år.
Jeg har to sett felger fra USA men tilfeldigvis kjører jeg mest på originalfelgene for tiden (fikk bare et sett med bilen) siden det har vært piggfrittføre i vinter
Egentlig er pigg noe herk, med å huske disse datoene høst og vår osv. Enklere med dekk som funker året rundt.
Men skifter til snillere dekk om sommeren, det er mest drivstofføkonomisk og minst støy.

Har enda ikke opplevd å bli stoppet i kontroll for sjekk av bl.a. dekk, så vet ikke hvor stor risikoen er så lenge hjuldimensjoner ikke skiller seg veldig ut fra det "normale".
De har kanskje viktigere ting å se etter langs veiene...    :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget petterb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #4 på: To.,13,Mars,2014,19,19 »
Får søke opp litt :)
Så det var VELDIG mange tråder her, så får ta kvelden til gode :)

16" med 31" dekk hadde vel vært OK tenker jeg. blir nok skjermbreddere fra Bushwacker og, så.

Hvilken chip anbefaler folk da?
Sett at DTE Systems har en, og at Autopower har en

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #5 på: To.,13,Mars,2014,19,24 »
DTE og Autopower er vel ingen chip men derimot en slik ufyselig effektboks/powerbox som frarådes av ekspertisen og av erfaring.
Er det 3,1 du har ?
Ekte chiptuning innebærer utlodding og innlodding av chiper i motorstyringsboksen undert baksetet.
En rutinejobb for en erfaren tuner, og best resultat. Fikk det gjort på min for snart 5 år siden.
3,1 er ikke mulig å "chippe" via OBD-kontakten (i motsetning til 2,7), den er akkurat et par år for gammel i teknologien.

Bushwackere sier du.. ja da har du straks mye felger å velge i. Da er du jo nødt til å velge felger som bygger ut, samt fete dekk.
Men skulle det ikke være sånn passelig lovlig da ?  :P (tenker på sporviddeøkning osv.)
Men det er jo bare å peise på.
Og ta en titt her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

« Siste redigering: To.,13,Mars,2014,19,29 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget petterb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #6 på: To.,13,Mars,2014,19,34 »
Ah, ok!
Det er 3.1 liter ja!
Hvem i Norge gjør slikt da?
Fant et firma i england som kunne "remappe ecu", så det er vel veien å gå, istede for en powerbox!

Jo, sånn passe lovlig, men MÅ ikke være 100% ;)
6" løft og feite spacere blir fy-fy, men innen rimelighetens grenser må jeg kunne få til noe.


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #7 på: To.,13,Mars,2014,19,44 »
Mange/alle som driver med slikt i Norge gjør slikt  :)
Tuningfirmaer er jo overalt virker det som. Fikk det gjort lokalt her i Harstad.
Ikke så morsomt å sende fra seg ECU, iallefall ikke til utlandet.

Nå tok jeg jo feil av Autopower, de har jo skikkelig/ekte chiptuning også https://www.autopower.no/?Page=Tuning&view=vehicle&type=Car&id=1667
Rart at noen kaller motoren for 3,1 CRD for det er jo slett ingen CRD. Det er 2,7 som er det.
Husk KN filter så føles det iallefall som om man har gjort litt ekstra  :)

En annen seriøs aktør http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&plId=24562&g0=21714&g1=21999&pg=22002&p=42709

Ultimo er dyrere men hevder større moment http://www.ultimo.no/tuning/jeep-tuning.htm
« Siste redigering: To.,13,Mars,2014,19,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget petterb

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: WJ med felger+dekk, godkjenning
« Svar #8 på: To.,13,Mars,2014,21,02 »
Vet om flere som har vært fornøyd med Autopower sin tuning, på andre biler vel og merke.

Sende fra meg ECU`n er nok litt risiko ja, så tror nok det blir Autopower!