Heisann, jeg er ny på forumet, jeg har lyst på Wrangler, men har noen spørsmål som kanskj enoen her kan hjelpe meg med.
Jeg har et budsjett opptill 170 000 eller noe sånt, hvor god stand kan jeg regne med å få da?
¨Har sett på noen som har 2.5 liters motor, og 4 liters, og det virker jo morsomst med 4. Men av de jeg har sett har alle 4liters motorene automatgir, og det er jeg ikke helt bekvem med. Kommer disse også med manual?
Og hvordan fungerer disse motorene egentlig, er det noe drag i dem? Evt. mulig å hente ut noe drag.
Så lurte jeg litt på hvordan lavgirserien og slikt fungerte, er det permanent firehjulstrekk, låsbare differensialer osv.
Er egentlig LandRover fan, men i det siste så har jeg gått mer og mer over til Jeep. At man kan knipse av taket og kjøre full Baywatch stil trekker heller ikke ned hehe, men er det noen problemer med vanninntregning, mye støy, varme/kulde om vinteren og sånt, som følge av dette?
-Takk
Siden du er inne i TJ seksjonen, så antar jeg at det er TJ du ser etter ?
4 liter er klart mest morsomt, men det er noen som klager en del på automaten, den passer ikke nødvendigvis så godt til den bilen.
Når det er sagt, 2,5 liter'n gjør ingen spes.glad, den er ikke spes. sprek.
4 liter'n har ca. 180 hk, 2,5 ca. 125 hk, men vesentlig mindre dreimoment.
En kan stroke 4 liter'n, da får en muligens opp mot 250 hk, en kan putte på en kompressor, da får en vel 270 hk eller så. Osv.
Dessuten, 4 liter er ikke som hønsetenner, men det er ikke att inn mange av de, dette pga. avgiftene.
2,5 litern kan turbolades eller kompressormates, men en runder ikke noe særllig over 200 hk.
Derfor er det noen av oss som jobber med biltilsynet for å se på mulighten for å putte i V8'ere i TJ.
Sålangt, så ser det ut til at det skal gå, men de har i utgangspunktet sagt max 230-235 hk, og det er ikke mange moderne 8'ere med så liten effekt...
Når bilen har vært registrert i Norge i minimum 10 år, så betales det ingen avgift ved motorbytte.
Automat eller manuell - det blir litt smak å behag. Personlig har jeg hatt begge deler, og jeg foretrekker automat.
2,5 liter'n kommer med en 5 trinns manuell - AX5, 4 liter'n kom med 5 trinns manuel AX15, og de helt nye (fra rundt 2001) kom med NV 3550.
4 liter'n kom ofte med 3 trinns automat.
Ikke permanent 4-hjulstrekk, men mellomakslene spinner hele tiden, 4-hjulstrekket blir lagt inn/ut i transfer'n.
Ingen sperrer i akslene som standard, noen kom med diffbrems bak. Men de finnes maaaaange sperrer å få kjøpt.
Softtoppen skal holde tett for regn, det støyer muligens noe mer enn HT'en, men ikke mye. Når det gjelder kulde, så går det helt greit ned til ca. - 10-12 grader, blir det kaldere, så kan det bli kaldt. Men jeg er overasket, jeg har kjørt min med ST i vinter, og det har fungert helt greit. Dette gjelder orginal ST'en, det finnes ettermakedstopper som er tynnere i duken, disse er muligens både kaldere og støyer mer (tipper jeg).
Du sier ikke noe om hvor i landet du befinner deg, er du innenfor 1 drøy times kjøring fra Oslo, så vil jeg sterkt anbefale en onsdagstur til (tyri)grava, vi samles der fra ca. kl 18 og utover et par timers tid.