Skrevet av Emne: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!  (Lest 1974 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« på: Ti.,17,November,2009,19,57 »
Meg og min familie har akkurat kjøpt oss en 3,1TD fra 2000. Kjempebil :) Har kjørt Tysk vare til nå(med unntak av en Mustang i garasjen) Til vår store frustrasjon så vil bilen ikke rygge i bratt helling! Nesten som man holder inne bremsen samtidig. Settes den i Lavserie, så rygger den umiddelbart...  Virker som den kan være litt slik i D også...treg til å "komme igang". Starter der det er litt flatere, for så og rygge opp bakken går fint. Men klarer liksom ikke bakkestart... Den har skiftet converter hos et uorg.firma i des i fjor, og de hadde selvsagt fylt på feil olje! Denne er skiftet ut igjen i dag+filter, men ingen bedring. Og merkeforhandler hadde ingen annen formening om feil..ingen feilkoder. Muligens noe om def. oljepumpe på fordelingskasse eller bakdiff. Så den "kløyp" når den skulle rygge....??
Har enda mulighet til å heve kjøpet...men synes dette er en kjempebil, og vil gjerne beholde bilen.... :(

Noen som har noen formening og tips om hva dette kan være?

Jan..

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #1 på: On.,18,November,2009,17,01 »
Stemmer det jeg trodde. Hengte på noe bak bilen, og den oppførte seg helt som i reversen....akkurat som å holde på bremsen når jeg gir gass..... Kan det være innmontert feil converter da den ble byttet i fjor? Noen som har forslag?  ???

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #2 på: On.,18,November,2009,17,51 »
Er vel noe lamellgreier inni kassa som kanskje er utslitt. spørs om ikke du må overhale kassa på den, og den kan bli dyrt. Ville bedt selger om å ordne dette.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #3 på: On.,18,November,2009,19,30 »
Er borti samme problem med en bil ,,, har forsket litt på det ,, men blir ikke noe klokere ,, , virker som om ventilhuset henger eller no ,,  men skjekk speedcensoren ,,  ,, har en tendes til å ryke

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #4 på: To.,19,November,2009,18,56 »
Ja, merkelige greier.
Bilen går helt utmerket ellers. Snakket med flere, og som har prøvd bilen som mener at det er converter.
Snakket med et automatverksted i dag, og han mente det kunne være noen lameller. Men kassen slurer ikke, og turtallet øker ikke når jeg tråkker på gassen...så det høres nå merkelig ut for min del..... hmm... ???

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #5 på: Lø.,21,November,2009,22,50 »
Uansett hva feilen er, hvis du akkurat har kjøpt bilen og du ikke har kjøpt bilen med den nevnte feilen. Gå til selger og krev ett oppgjør/reperasjon. Det er ikke normalt at kassa skal være gåen/slitt i stykker ved normal bruk på disse bilene. normal km for en 99-2000 wj er ifra 120 - noe over 200tusen km, og dette er ikke mye. Men det er klart at om bilen har vært brukt i anleggsfirma til å dra tunge hengere på 1500 - 3000 kg annen hver dag, så er det klart at her e rdet mye som er slitt. Eller om bilen har vært brukt til mye campingvogn kjøring.

Jeg mistenker at du må ha noen til å se på kassa di, og at denne feilsøkingen ikke er så enkel om man ikke er minst en hobbymekaniker. Skal man klage så må man klage så fort man merker at noe ikke er som det skal.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #6 på: Sø.,22,November,2009,13,53 »
Har jeg krav på rep eller bare å heve kjøpet?
Bilen har gått 120000km, to eiere.
Ringte Oslo automatgear, han kunne prøve den en tur....
Tenker bare...hvis de har satt inn converter for bensinmotor, så vil jo den ha høyere stallspeed...og vil ikke dra fra 1000 o. Bilen kommer meget godt når turbotrykket kommer, og rundt 1500 o., men er vil ikke dra...som sagt, som å holde på bremsen når jeg tar i gang. Vil ikke over 1000 o. ved tung belastning. Forward og revers. Drar helt normalt i lavserie...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #7 på: Sø.,22,November,2009,19,58 »
Bilen SKAL ikke være sånn. Her er det noe allvorlig galt. Om forrige eier har hatt bilen på rep og verkstedet har gjort feil så ville jeg uansett gått på forrige eier. Om ikke denne feilen står opplyst i salgskontrakten med deg, og du ikke merket dette ved prøvekjøring, ta dette opp med forrige eier. Dette er HELT klart en mangel.

Jeg kjøpte min WJ ifra en bilbutikk Sande. etter 2 måneder røyk reimhjulet og hele dynamoen. Jeg fikk ny reim, 2 nye løpehjul og ny dynamo av butikken uten problemer. deler for nærmere 14 - 15 tusen kroner. Jobben gjorde jeg selv for å spare firmaet for penger. var jo kun snakk om ett par timer.

Dette er biler til ett par hundre tusen, brukt. Og det er å forvente at bilen er i god stand når man handler.
Så mitt forslag er fremdeles, ta dette opp med selger umiddelbart uansett om det er ifra butikk eller privat.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget EilertseN

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #8 på: Ma.,12,April,2010,16,42 »
Hva skjedde her.. kjenner en som sliter med akkurat samme problemet?

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 00`Grand Cherokee, rygger ikke. HASTER!
« Svar #9 på: Ti.,15,Juni,2010,09,49 »
Her var det som jeg trodde!!
Det var satt inn en uorginal svenske-converter som ikke fungerte!! Så om den er feil type eller søppel vet jeg ikke.
Satt in orginal, og nå fungerer den perfekt   ;D