Skrevet av Emne: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt  (Lest 97659 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #345 på: To.,23,April,2009,11,06 »
Mr.Sandblåser ringte meg i går. Han hadde gode nyheter til meg ;D Han sa han hadde trodd det skulle være MYE mer rust enn hva det viste seg å være. Det var selvfølgelig en del under vinduet, men det var kunn der hvor det var hull (altså det som var synlig). Under balja var det ikke noe i det hele tatt (dvs, utrolig lite). Det eneste stedet hvor det viste seg å være litt var på det ene hjørnet bak.

En annnen ting var at han sleit med å blåse lasteplanet. Det er dekket med "bed liner", som er en type gummigreie som er sprøytet på. Sanden spratt vistnok bare av, og han er nødt til å bruke varme og greier for å få det av. Når det er sagt mente han at det ikke var noe vits i å bruke penger på det. Han mener at det ikke er rust under, og det holder med å pusse litt, og legge ny bed liner over.

Jeg skal ut dit i ettermiddag for å se på balja, så det blir nok lagt ut bilder i kveld.

Panseret var ikke noe vits i å prøve å fikse. Det ville bli for dyrt i forhold til å skaffe et nytt. Det kom jo ikke som noen bombe...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #346 på: Fr.,24,April,2009,09,57 »
I går var jeg ute å så på hvordan balja så ut etter sandblåsing. Det så jo forsåvidt bra ut. Det er selvfølgelig litt sveising, men som sagt mindre enn hva man forventet.



Her var jeg klar over at det ikke så bra ut. Det som var positivt var at det ikke var mer rust enn hva man så før sandblåsing.




Skjermene var rimelig peppra på innsiden, noe jeg også var klar over. Den andre var nok litt værre. Vet ikke helt hva jeg vil at dem skal gjøre med dette. Ser ikke helt det store poenget med å bruke masse tid (og penger) på å jobbe masse med å bøye til plater for å få det likt som originalt. Får høre litt hva sveiseren sier.




Alle steder hvor veltebøylene skal festes blir det sveiset inn 3mm plate for forsterkning.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #347 på: On.,13,Mai,2009,15,58 »
Ny runde i garasjen, og med hjelp av Bjørn Arne og Nils så er motoren nå ute:








med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #348 på: Ma.,18,Mai,2009,08,29 »
Begge axle shafts tatt ut av fremakslingen:


« Siste redigering: Ma.,18,Mai,2009,08,56 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #349 på: Ma.,25,Mai,2009,13,00 »
Fikk litt tid i garasjen igjen i går, og demonterte fremakslingen fra fjærene (og ramma). Tok også av fjærene forann.





med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #350 på: To.,28,Mai,2009,10,37 »
I går fikk jeg gjort litt mer med hjelp av nabo'n, Erik.

Fikk tatt av bakakslingen og fjærer. Renset også ramma for bremseslager og bensinslanger... Så nå er ramma mer eller mindre klar for sandblåsing (evt syrebad):

Dekkene er store ass ;D ;D ;D


Dana 60 bakakslingen.


Dana 44 fremakslingen






med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #351 på: To.,28,Mai,2009,12,59 »
Det er jo ikke akkurat enormt med kommenterer her om dagen, så hva om jeg stiller et spørsmål... kanskje jeg da får noen svar?!?

Vel, nå har jeg jo demontert alt, og så tenkte jeg at det nok vil være smart av meg å forsterke ramma nå. Så, da lurte jeg på: Hvor bør jeg forsterke den? Hvor tykt stål bør jeg bruke (for jeg regner med at det er stål?).

Jeg snakket med han jeg kjøpte bilen av, og han mente jeg absolutt burde gjøre dette med tanke på vridninger. Jeg merket jo det bare jeg la litt vekt på en side av ramma i går. Da så jeg at det var bittelitt vridninger bare av det...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #352 på: To.,28,Mai,2009,13,33 »
CJ ramma har jo sine svakheter i front. Kommer jo ann på hvordan fanger du tenker deg? En kraftig og bra innfestet fanger kan gjøre jobben der. Og/eller en forsterkning over den orginale "tverrplata" i front.
Eller så har de en lei tedens til å sprekke på langs med ramma ved bakre fjærfeste til framfjær på venstreside, mulig h side også?
Bakover veit jeg ikke noe om.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #353 på: Fr.,29,Mai,2009,14,15 »
CJ ramma har jo sine svakheter i front. Kommer jo ann på hvordan fanger du tenker deg? En kraftig og bra innfestet fanger kan gjøre jobben der. Og/eller en forsterkning over den orginale "tverrplata" i front.
Eller så har de en lei tedens til å sprekke på langs med ramma ved bakre fjærfeste til framfjær på venstreside, mulig h side også?
Bakover veit jeg ikke noe om.

Jeg har sett på å kjøpe følgende: http://www.cj-8.com/forum/showthread.php?t=16503&highlight=frame+plates (Pris inkl frakt er $365. Synes ikke det virket så ille).

Her er link til hvordan han som selger platene har gjort det på sin bil / ramme: http://www.cj-8.com/forum/showthread.php?t=13300 <-- Han har jo ikke "tatt noen sjanser" og forsterket over alt... Spørsmålet er om det virkelig er nødvendig. Han har også forsterket festene til fjærene som du nevner petter.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #354 på: Ma., 8,Juni,2009,20,01 »
Da får jeg sendt over et sett med frame plates (front og rear) samt custom crossmember bak. Det blir bra!

Men skal bestille noe mer stæsj. Trenger blandt annet nye foringer til bladfjærer og sjakler. Ser på 4wd.com, og det er ikke noe forskjell fra ProComp til andre merker. Så spørsmålet er; er det en universal størrelse på disse?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #355 på: Ti., 9,Juni,2009,16,22 »
Det tror jeg det er-
Fikk akkurat nye foringer (sorte) fra 4WD og greasable bolter til mitt
Procomp sett. Originalt er foringene røde og ikke boltene er ikke grasable.

Passet rett på.

Kath
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #356 på: Ti., 9,Juni,2009,21,42 »
Originalt er foringene røde......

Nope..., orginalt er det sort gummi.

Men det var en periode på 90 tallet det det var populært å bytte til røde foringer. Grunnen til dette er at det da, for mange CJ`er, var på tide å bytte foringer. Med røde foringer syntes det at man hadde byttet til urethane rundt om på jeepen. De ble ble raskt populære. Samt at flere hevesett ble levert med røde foringer. Den gangen var det en oppgradering fra orginalt og bilen ble bedre å kjøre.

Det er nå så mange CJ med røde foringer at man tror det er orginalt.

Men i dag får man vel ikke kjøpt noe annet enn urethane og mange velger sort igjen.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #357 på: To.,11,Juni,2009,18,31 »
Er ikke så veldig viktig for meg om de er røde eller sorte. Fikk røde til karosseri festene, selv om jeg bestilte svarte, så mulig jeg bare kjører rødt på alt.

Jeg har greasable bolter allerede, men det koster ikke allverden å bytte alt, så tror nok jeg bare gjør det.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #358 på: On.,24,Juni,2009,14,22 »
Da har jeg fått beskjed om at rammeplatene mine + rear crossmember er in-transit, altså de blir sendt fra USA veldig snart. Ca 600kr i frakt hjem på døra. Det er ikke ille!

En kul ting er at pluttselig funker strømmen litt bedre i garasjen igjen, og den "store" kompressoren starter om dagen. Testet å sandblåse litt, og det funka som en drøm. Så, nå skal jeg lage til et "telt" bak garasjen, og sandblåse ramma selv. Mulig jeg begynner med akslingene først... vi får se.

Ellers blir balja lakkert i løpet av helgen (mest sannsynelig), og det blir nok matt svart. Innså at det blir vesentlig mer jobb og penger om jeg skulle ha lakkert den metallic, så da ble det et greit valg.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #359 på: To.,25,Juni,2009,08,30 »
Originalt er foringene røde......

Nope..., orginalt er det sort gummi.


Spiller vel egentlig ingen rolle, men jeg sjekket det opp.
Originalt er rød. Men de er også levert med sort.
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360