Skrevet av Emne: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt  (Lest 97666 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #315 på: Ma.,23,Februar,2009,14,04 »
Det ser ut som om det stort sett er enkeltkrumme flater som må modifiseres for å få større hjulbue. Bør mao ikke være altfor vanskelig sveisejobb selv om man ikke har sveiset så mye før (aner ingenting om dine sveisekunnskaper, eller ønske om å gjøre det selv). Øv deg med papplater og limpistol, er ca samme greia. Så kan du bruke papp som mal som du kutter ut av stålplatene. Eller sett det bort.
En annen ting jeg tenkte på ved å se på bildet er at det kanskje kan lønne seg å holde deg under toppkanten på balja. Vet ikke helt hvordan du har tenkt å ha det bak der, men om du skal ha "tonno-cover" eller hva det heter, eller noe annen overdekning ser det kanskje ikke så kult ut hvis hjulbuene stikker over kanten.. Bare en tanke. Alt ettersom hvor mye du kommer til å herje med saken selvfølgelig.

Nei, tror nok ikke jeg trenger å "heve" hjulbuene. Jeg må nok bare gjøre dem litt bredere, spesielt fremover. Dekket vil ta borti kanten slik som det er nå. Når det gjelder sveising har jeg veldig lyst til å gjøre det selv, men sliter fremdeles med at jeg ikke har nok strøm i garasjen >:(

Når det gjelder breddere så har jeg ingen planer om å ha noen som dekker hjula. Jeg vil helst ha originale breddere bare for å ha noe på bilen, og jeg synes de er fine. Synes bilen ser litt teit ut uten breddere i det hele tatt.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #316 på: Ma.,23,Februar,2009,22,13 »
Det ser ut som om det stort sett er enkeltkrumme flater som må modifiseres for å få større hjulbue. Bør mao ikke være altfor vanskelig sveisejobb selv om man ikke har sveiset så mye før (aner ingenting om dine sveisekunnskaper, eller ønske om å gjøre det selv). Øv deg med papplater og limpistol, er ca samme greia. Så kan du bruke papp som mal som du kutter ut av stålplatene. Eller sett det bort.
En annen ting jeg tenkte på ved å se på bildet er at det kanskje kan lønne seg å holde deg under toppkanten på balja. Vet ikke helt hvordan du har tenkt å ha det bak der, men om du skal ha "tonno-cover" eller hva det heter, eller noe annen overdekning ser det kanskje ikke så kult ut hvis hjulbuene stikker over kanten.. Bare en tanke. Alt ettersom hvor mye du kommer til å herje med saken selvfølgelig.

Nei, tror nok ikke jeg trenger å "heve" hjulbuene. Jeg må nok bare gjøre dem litt bredere, spesielt fremover. Dekket vil ta borti kanten slik som det er nå. Når det gjelder sveising har jeg veldig lyst til å gjøre det selv, men sliter fremdeles med at jeg ikke har nok strøm i garasjen >:(

Når det gjelder breddere så har jeg ingen planer om å ha noen som dekker hjula. Jeg vil helst ha originale breddere bare for å ha noe på bilen, og jeg synes de er fine. Synes bilen ser litt teit ut uten breddere i det hele tatt.


Du er klar over at hjulet går opp og akterover når du flekser opp ?
Skal du beholde den pressingen rundt hjulbuen, så må du skjære ut et passende stykke av baljesiden foran hjulet, skjære ut den fremste delen av hjulbuen og sveise den inn lenger fremme.

Så må du lage en bit med den pressingen & sveise den inn i tomrommet som ble etter at du flytte hjulbuen lenger frem.

Da har du fikset yttersiden.  På innsiden må du skjære løs fremre delen av hjulhuset, flytte den frem til ny posisjon og lage en bit som kan sveises inn i tilsvarende tomrom etter at du har flyttet frem den fremre delen av hjulhuset.

Ikke umulig, men er vel en del jobb...

Kanskje like enkelt å lage nye hjulhus fra bunnen av ?  Er vel ikke noe annet enn en bøyd stålplate som det rullet profiler i.
Og en tilsvarende flat plate med profiler ?
Alt sammen sveiset sammen & sveiset fast i balja ...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #317 på: Ma.,23,Februar,2009,23,39 »
Vet ikke helt hvordan du har tenkt å ha det bak der, men om du skal ha "tonno-cover" eller hva det heter, eller noe annen overdekning ser det kanskje ikke så kult ut hvis hjulbuene stikker over kanten.. Bare en tanke. Alt ettersom hvor mye du kommer til å herje med saken selvfølgelig.

Blir vel en potent bil dette. Og med de hjula så er det duket for flere kubikk med jord/myr i lufta ved litt pådrag. Greit å beskytte plan bak med presenning, eller lage tipp  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #318 på: Ti.,24,Februar,2009,07,58 »
Det ser ut som om det stort sett er enkeltkrumme flater som må modifiseres for å få større hjulbue. Bør mao ikke være altfor vanskelig sveisejobb selv om man ikke har sveiset så mye før (aner ingenting om dine sveisekunnskaper, eller ønske om å gjøre det selv). Øv deg med papplater og limpistol, er ca samme greia. Så kan du bruke papp som mal som du kutter ut av stålplatene. Eller sett det bort.
En annen ting jeg tenkte på ved å se på bildet er at det kanskje kan lønne seg å holde deg under toppkanten på balja. Vet ikke helt hvordan du har tenkt å ha det bak der, men om du skal ha "tonno-cover" eller hva det heter, eller noe annen overdekning ser det kanskje ikke så kult ut hvis hjulbuene stikker over kanten.. Bare en tanke. Alt ettersom hvor mye du kommer til å herje med saken selvfølgelig.

Nei, tror nok ikke jeg trenger å "heve" hjulbuene. Jeg må nok bare gjøre dem litt bredere, spesielt fremover. Dekket vil ta borti kanten slik som det er nå. Når det gjelder sveising har jeg veldig lyst til å gjøre det selv, men sliter fremdeles med at jeg ikke har nok strøm i garasjen >:(

Når det gjelder breddere så har jeg ingen planer om å ha noen som dekker hjula. Jeg vil helst ha originale breddere bare for å ha noe på bilen, og jeg synes de er fine. Synes bilen ser litt teit ut uten breddere i det hele tatt.


Du er klar over at hjulet går opp og akterover når du flekser opp ?
Skal du beholde den pressingen rundt hjulbuen, så må du skjære ut et passende stykke av baljesiden foran hjulet, skjære ut den fremste delen av hjulbuen og sveise den inn lenger fremme.

Så må du lage en bit med den pressingen & sveise den inn i tomrommet som ble etter at du flytte hjulbuen lenger frem.

Da har du fikset yttersiden.  På innsiden må du skjære løs fremre delen av hjulhuset, flytte den frem til ny posisjon og lage en bit som kan sveises inn i tilsvarende tomrom etter at du har flyttet frem den fremre delen av hjulhuset.

Ikke umulig, men er vel en del jobb...

Kanskje like enkelt å lage nye hjulhus fra bunnen av ?  Er vel ikke noe annet enn en bøyd stålplate som det rullet profiler i.
Og en tilsvarende flat plate med profiler ?
Alt sammen sveiset sammen & sveiset fast i balja ...

Næhh... var vel egentlig ikke helt klar over det. Det å flytte hjulbuen bakover kan bli et problem pga veltebøyla.

Tror jeg skal løfte opp hjulene med en elefantjekk eller noe for å se hvordan det blir med flexing... så ta det derifra. Bedre det en å spekulere.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #319 på: Ti.,24,Februar,2009,08,00 »
Vet ikke helt hvordan du har tenkt å ha det bak der, men om du skal ha "tonno-cover" eller hva det heter, eller noe annen overdekning ser det kanskje ikke så kult ut hvis hjulbuene stikker over kanten.. Bare en tanke. Alt ettersom hvor mye du kommer til å herje med saken selvfølgelig.

Blir vel en potent bil dette. Og med de hjula så er det duket for flere kubikk med jord/myr i lufta ved litt pådrag. Greit å beskytte plan bak med presenning, eller lage tipp  ;D

Ja, jeg driver liksom å dagdrømmer om snøen som kastes 15-20m i været opp bakkene på Gol jeg da, sånn i første omgang, så får vi begynne å dagdrømme om Rena når snøen er på vei bort:)

Ja, tror jeg skal kjøpe presenning til å ha over planet.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #320 på: Sø., 1,Mars,2009,21,18 »
Har vært på Gol en tur i helgen. Det var meningen at jeg skulle ta med noen deler for sandblåsing, men det ble ikke noe av. Måtte ha noe å gjøre, så ringte Frode og fikk han til å måle bredden på ramma forann. Dro så av sted og kjøpte meg litt jern ;D Så, da var det tid for custom front fanger.

Kjøpte et u-jern på 1m x 10cm + 5cm. Tykkelsen ble sagt å være 4mm, men det må være helt ytterst i kantene, for den er tjukkere, og veier 1 tonn. Kjøpte også en plate 8mm for å lage sjakkelfester.

Jeg skjærte først ut 4x sjakkelfester, og sveiset 2 og 2 sammen, slik at hvert feste er 16mm. Disse sveises da på fanger'n.

Så skjærte jeg ut en vinkel på hver side av fangeren (Warn style...). Skal sveise igjen / tette dette.

Var en tur i garasjen når jeg kom hjem i dag, og prøvemonterte. Ser ut til å passe bra uten å modifisere underkant av fangeren (ramma er 10cm, og det samme er fanger'n). Så på bildene her ligger den oppå ramma, og inni ramma under. Skal sveise på noe mer festeannordninger, så blir dette bra.







med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #321 på: Ma., 2,Mars,2009,14,16 »
Flink er du, stå på  ;D
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #322 på: To., 5,Mars,2009,08,06 »
Har fått gjort bittelitt til. Fikk av rattstammen, pedaler og ledninsnett. Nå er det bare noen få ledninger / rør som ligger under bilen som må av før balja kan løftes vekk.


med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #323 på: To., 5,Mars,2009,19,21 »
Fant et bilde av en Scrambler med akkurat den fargen jeg i utgangspunktet hadde tenkt på. Synes den er ganske fin:

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #324 på: To., 5,Mars,2009,22,05 »
Tøff farge! Finishen på inspirasjonen ser også upåklagelig ut. Uforbeholdent bifall!
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #325 på: Fr., 6,Mars,2009,13,34 »
Tøff farge! Finishen på inspirasjonen ser også upåklagelig ut. Uforbeholdent bifall!

Ja, er strøken den bilen der. Bygget av www.toyboxjeeps.com. Klikk på linken "under construction", så får man opp bilder av prosessen med å bygge opp bilene.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #326 på: Ma.,23,Mars,2009,18,16 »
Da har jeg bestilt "time" for sandblåsing og grunning av balje, skjermer og panser. Panseret vet jeg ikke om det er verdt å jobbe noe med, men jeg skal høre med dem. Det er også mulig de vil ta sveisingen, så blir alt gjort på et sted. Avtalen er torsdag neste uke.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #327 på: Sø.,29,Mars,2009,22,21 »
Har vært på Raufoss i helgen (NM hopp), og "stakk innom" Gol en tur for å si hei til svigers, samt hente henger. Så, nå løfter jeg av balja, og gjør klar henger'n på tirsdag, for så å levere til sandblåsing etc på torsdag. Annonserte tidligere at balja skulle flyttes over på onsdag, men dette må flyttes til tirsdag.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #328 på: Ti.,31,Mars,2009,22,15 »
Sånn, da har det skjedd litt igjen. Fikk hjelp av Erik, Erik og Nils til å ta av balja, og flytte den over på henger'n. Det viste seg selvfølgelig å være en haug av duppeditter som måtte av balja som ikke jeg hadde tenkt på, eller sett. Men vi fikk det av, og balje, skjermer og panser er klar for sandblåsing på torsdag.

Igjen, tusen takk til Erik, Erik og Nils for utrolig bra hjelp og super tid i garasjen!!!








« Siste redigering: Ti.,31,Mars,2009,22,18 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #329 på: To., 2,April,2009,22,32 »
Sånn, da er balje, skjermer og panser levert til sandblåsing, sveising og grunning. Det er ikke sikkert det er verdt å fikse panseret, men de skulle se på det. Det kan også være at jeg lar dem ta lakkeringen, litt avhengig av hva det vil koste. Jeg kommer ihvertfall til å velge lastebil lakk som kostet nesten 1/3 av prisen.

Antakeligvis drar jeg også oppom med dører og baklem for å gjør det samme med disse. Trodde ikke man skulle sandblåse dette, men de hadde gjort det før, og det var ikke noe problem etter hva jeg forstod. Halvdørene venter jeg med.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt