Skrevet av Emne: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt  (Lest 97669 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #285 på: Fr.,13,Februar,2009,23,33 »
Helt objektivt ;) Men Rød var kuult
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #286 på: Lø.,14,Februar,2009,07,31 »
Gull metallic er også pent..

Ja, dette er originalfargen på bilen. Er nok ikke gull, men mer kobber/bronsje.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #287 på: Lø.,14,Februar,2009,07,32 »
Helt objektivt ;) Men Rød var kuult

Enig....
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #288 på: Lø.,14,Februar,2009,10,00 »
Helt objektivt ;) Men Rød var kuult

Enig....

Skal den være like stor og en bil som du ikke tror du skal riper i, så er den kobber/gylden fargen som Even har på pip-pip'en sin veldig fin.
Bilen blir ikke så "her-kommer-jeg".
Men det er vel en 2-lags lakk, som krever base + klarlakk.  Får du da noen riper, så har de vel en utfordring...

Rød er alltid Et Godt Valg, men bilen blir *enda* større med rød lakk...
Rødt er veldig "her-kommer-jeg".

Men skal den være en bruksbil, så finnes det "lastebillakk" som er slitesterk, ikke så dyr, og siden det ikke er klarlakk, så er det bar å slipe litt forsiktig & lakke over på nytt.

Er det ikke artig med så mange valg ?!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #289 på: Lø.,14,Februar,2009,10,50 »
Helt objektivt ;) Men Rød var kuult

Enig....

Skal den være like stor og en bil som du ikke tror du skal riper i, så er den kobber/gylden fargen som Even har på pip-pip'en sin veldig fin.
Bilen blir ikke så "her-kommer-jeg".
Men det er vel en 2-lags lakk, som krever base + klarlakk.  Får du da noen riper, så har de vel en utfordring...

Rød er alltid Et Godt Valg, men bilen blir *enda* større med rød lakk...
Rødt er veldig "her-kommer-jeg".

Men skal den være en bruksbil, så finnes det "lastebillakk" som er slitesterk, ikke så dyr, og siden det ikke er klarlakk, så er det bar å slipe litt forsiktig & lakke over på nytt.

Er det ikke artig med så mange valg ?!


Jo, det er jo genialt med så mange valg:) Ja, lastebillakk hørtes interessant ut å sjekke ut. Dette blir jo en bruksbil uten skilter, så riper vil det uten tvil bli. Heter det bare lastebillakk, eller har det et annet navn?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #290 på: Sø.,15,Februar,2009,12,34 »
Nå orker jeg ikke mer oppussing hjemme, så i dag har jeg fått tilatelse til å dra ned i garasjen. Wohoo! Er veldig lenge siden nå. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men noe må bli gjort.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #291 på: Sø.,15,Februar,2009,21,13 »
Da fikk jeg vært en tur i garasjen. Det var digg, men KALDT! Jeg gikk tom for gass etter 15-20 min, og hadde da ikke noe varme. Beit tenna sammen, for i kveld skulle det skje noe.

Så, jeg fikk demontert det elektriske i motorrommet. Var vel bare starter'n og noen få ledninger til som var koblet til noe. Og så koblet jeg fra alt av instrumenter, brytere, etc inni bilen, og fikk tatt ut dashbordet (heter det egentlig det?). Føler at jeg ihvertfall fikk gjort litt i dag...

Et virrvarr av ledninger:


Motorrommet ble litt ryddigere uten alle ledninger som henger og slenger:

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #292 på: Sø.,15,Februar,2009,21,32 »
Hehe.. Sorry for at vi brukte opp gassen din, men det var så kaldt å vente på deg :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #293 på: Ma.,16,Februar,2009,08,22 »
Hehe.. Sorry for at vi brukte opp gassen din, men det var så kaldt å vente på deg :)

Ja, tanken slo meg :P Neida, den har holdt fra i sommer, så får ut å kjøpe ny i dag.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #294 på: To.,19,Februar,2009,12,53 »
Var i garasjen en tur i går kveld. Fikk kjøpt ny flaske med propan, så da ble det varmt og behagelig.

Var litt usikker på hva jeg skulle gjøre, så begynte å se på demontering av styrestaget. Men, hvordan i allverden får man det av. Det er en del muttere som sitter i "koblingene", men hva gjør disse? Altså, det hjelper jo ingen ting å løsne mutterne. Jeg ville tro det var skruer som festet stagene, men der tok jeg feil. Så, finnes det noen type oppskrift på hvordan få av styrestag + rattstamme?

Da jeg ga opp styrestaget begynte jeg å se på den ene døra. Fikk demontert litt. Smurte opp låse systemet, og da funket åpne, lukke og låse helt perfekt. Men, ruta er veldig hard å sveive ned, så det er noe "inni der" jeg må fikse, men hvordan skal jeg komme til det? Det virker jo som om ruta er satt på plass, for så å sveise igjen døra. En ting til jeg må gjøre er å bytte tetningen i vinduet, både på innsiden og utsiden, men igjen så skjønte jeg ikke hvordan. Noen som har gjort disse tingene før?

Bilde av døra:

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #295 på: To.,19,Februar,2009,14,56 »
Dette lurte jeg også på da jeg skulle fikse vinduet mitt som ikke gikk an å sveive helt opp. Utrolig knotete å komme til. Virker som det kanskje går å ta ut og inn ruta hvis man fjerner tettelistene først, og da må det jo også gå an å innstallere nye tettinger med vinduet på plass? På min var problemet at det staget du ser var bøyd, og den ene knotten som glir i sporet hadde bøyd seg ut. Løste dette ved å bøye så godt som mulig med en passende tang, og lagde custom braketter som "hever" vinduet litt. Etter å sette tettingene litt bedre på plass funket alt optimalt (selv med gamle tettelister). Litt McGyver-aktig, men med bra resultat. Skriv inn fremgangsmåte hvis du finner en måte å splitte døra på.

Lakk ellers bilen mørk koksgrå med chrome-detaljer, og chrome veltebøyle... Denne fortjener å bli flashy! Kanskje hvitt motorrom. Passer perfekt med gjørme.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #296 på: To.,19,Februar,2009,15,03 »
Dette lurte jeg også på da jeg skulle fikse vinduet mitt som ikke gikk an å sveive helt opp. Utrolig knotete å komme til. Virker som det kanskje går å ta ut og inn ruta hvis man fjerner tettelistene først, og da må det jo også gå an å innstallere nye tettinger med vinduet på plass? På min var problemet at det staget du ser var bøyd, og den ene knotten som glir i sporet hadde bøyd seg ut. Løste dette ved å bøye så godt som mulig med en passende tang, og lagde custom braketter som "hever" vinduet litt. Etter å sette tettingene litt bedre på plass funket alt optimalt (selv med gamle tettelister). Litt McGyver-aktig, men med bra resultat. Skriv inn fremgangsmåte hvis du finner en måte å splitte døra på.

Lakk ellers bilen mørk koksgrå med chrome-detaljer, og chrome veltebøyle... Denne fortjener å bli flashy! Kanskje hvitt motorrom. Passer perfekt med gjørme.

Ja, om jeg skal splitte døra så må den nok sveises igjen etterpå. Klarer ikke å se noen annen måte å gjøre det på. Får prøve med litt silikon spray på listen som ruta glir i, og se om det hjelper. Ellers er det litt dritt, for jeg skulle gjerne ha banket ut en liten bulk i døra.

Mørk koksgrå: enig, Chrome detaljer: hva skal jeg med det? Bilen skal i skauen, og ikke på utstilling:), Hvit motorom: tviler på det gitt. Kjører safe svart og litt sølv.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #297 på: To.,19,Februar,2009,21,04 »
Dette lurte jeg også på da jeg skulle fikse vinduet mitt som ikke gikk an å sveive helt opp. Utrolig knotete å komme til. Virker som det kanskje går å ta ut og inn ruta hvis man fjerner tettelistene først, og da må det jo også gå an å innstallere nye tettinger med vinduet på plass? På min var problemet at det staget du ser var bøyd, og den ene knotten som glir i sporet hadde bøyd seg ut. Løste dette ved å bøye så godt som mulig med en passende tang, og lagde custom braketter som "hever" vinduet litt. Etter å sette tettingene litt bedre på plass funket alt optimalt (selv med gamle tettelister). Litt McGyver-aktig, men med bra resultat. Skriv inn fremgangsmåte hvis du finner en måte å splitte døra på.

Lakk ellers bilen mørk koksgrå med chrome-detaljer, og chrome veltebøyle... Denne fortjener å bli flashy! Kanskje hvitt motorrom. Passer perfekt med gjørme.

Ja, om jeg skal splitte døra så må den nok sveises igjen etterpå. Klarer ikke å se noen annen måte å gjøre det på. Får prøve med litt silikon spray på listen som ruta glir i, og se om det hjelper. Ellers er det litt dritt, for jeg skulle gjerne ha banket ut en liten bulk i døra.

Mørk koksgrå: enig, Chrome detaljer: hva skal jeg med det? Bilen skal i skauen, og ikke på utstilling:), Hvit motorom: tviler på det gitt. Kjører safe svart og litt sølv.

Du trenger ikke splitte døra for å fikse vindusheisen.

Som sagt, det er den armen som løfter vinduet som har bøyd seg.  Samme skjedde på min.
Synes å huske at jeg løsnet glasset & dro det opp med håndmakt.  Deretter var det enkelt å plukke ut armen, rette den, smøre opp & montere tilbake.
Etter det, så funka ruta helt perfekt.

En Haynes eller tilsvarende manual kan være en grei investering...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #298 på: To.,19,Februar,2009,21,23 »
Dette lurte jeg også på da jeg skulle fikse vinduet mitt som ikke gikk an å sveive helt opp. Utrolig knotete å komme til. Virker som det kanskje går å ta ut og inn ruta hvis man fjerner tettelistene først, og da må det jo også gå an å innstallere nye tettinger med vinduet på plass? På min var problemet at det staget du ser var bøyd, og den ene knotten som glir i sporet hadde bøyd seg ut. Løste dette ved å bøye så godt som mulig med en passende tang, og lagde custom braketter som "hever" vinduet litt. Etter å sette tettingene litt bedre på plass funket alt optimalt (selv med gamle tettelister). Litt McGyver-aktig, men med bra resultat. Skriv inn fremgangsmåte hvis du finner en måte å splitte døra på.

Lakk ellers bilen mørk koksgrå med chrome-detaljer, og chrome veltebøyle... Denne fortjener å bli flashy! Kanskje hvitt motorrom. Passer perfekt med gjørme.

Ja, om jeg skal splitte døra så må den nok sveises igjen etterpå. Klarer ikke å se noen annen måte å gjøre det på. Får prøve med litt silikon spray på listen som ruta glir i, og se om det hjelper. Ellers er det litt dritt, for jeg skulle gjerne ha banket ut en liten bulk i døra.

Mørk koksgrå: enig, Chrome detaljer: hva skal jeg med det? Bilen skal i skauen, og ikke på utstilling:), Hvit motorom: tviler på det gitt. Kjører safe svart og litt sølv.

Du trenger ikke splitte døra for å fikse vindusheisen.

Som sagt, det er den armen som løfter vinduet som har bøyd seg.  Samme skjedde på min.
Synes å huske at jeg løsnet glasset & dro det opp med håndmakt.  Deretter var det enkelt å plukke ut armen, rette den, smøre opp & montere tilbake.
Etter det, så funka ruta helt perfekt.

En Haynes eller tilsvarende manual kan være en grei investering...


Ok, skal se på det. Litt kjipt at jeg ikke får slått ut bulken innenifra da, men får fikse på en annen måte.

Ja, neste gang jeg bestiller noe, så kjøper jeg Haynes manualen til CJ7/8.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #299 på: Fr.,20,Februar,2009,13,27 »
Sitat
Er det noen som har erfaring med www.bs-teknikk.no ? Tenkte å kontakte dem ang Scrambler prosjektet mitt (Er ikke langt unna meg heller).
Sikkert bra, men Jæv... dyrt for komplet balje eller ramme dupp. Nå har jo du bare ei 1/2 balje  ;)
Samt vist nok dårlig service meg fortalt...
Hvorfor ikke sandblåse?

Jeg så tilfeldigvis bare en bil med reklame for bs-teknikk. Jeg så jo hva Katrine har gjort med sin 7'er, og det frister å følge hennes spor. Tenkte jeg skulle ringe dere en dag for å få navn og nr etc.

Hørte også rykter om at dere har fått tak i en som skal sveise balja, eller tar jeg feil? Tror kanskje jeg bare gir opp mulighetene for å sveise i garasjen min. Jeg får ikke nok strøm :(
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt