Anektodene dine er vel strengt tatt elektroder. I karet ditt er den negative elektroden anode mens den positive er katode.
Det er ikke så farlig om du blander metaller i karet så lenge det gjøres på offer-siden (anoden, minuspolen). Da vil metallionene som ofres, uansett om det er kobber (Cu) fra en ledning eller stål (FeCr) stort sett vandre til mottager-siden (katoden, plusspolen) i form av armeringsstålene. Overgangen av metallioner mellom kabel/kabelsko/koblingsbolt til delen skal strengt tatt være ubetydelig. Men selvfølgelig, så lenge du velger å bare dykke noe av delen i karet av gangen har du jo en grei løsning. Om det betyr noen praktisk tidsforskjell på hobbybasis finner du jo ut. Artig prosjekt forresten. Sist gang jeg restaurerte bremseskiver som hadde ligget ute noen vintre skjedde det med stålbørste, smergellerret o.l. Om hub'en var rustrød betød ikke så mye, det løse ble børstet av med stålbørsten. Hjulene var med stålfelger som skjulte det meste. Selve friksjonsflaten blir jo blankpolert av bremseklossene uansett, så der var jeg forsåvidt fornøyd med det jeg fikk til av mekanisk rustfjerning før montasje. Lagrene ble pakket om med nytt fett og så var det tut & kjør igjen. Det var luftkjølte bremseskiver på bilen og en av de som satt på før jeg skiftet med de restaurerte brakk faktisk på midten i en rolig nedbremsing slik at skiven separerte i to. En skremmende ubehagelig opplevelse, for bremsekraften ble veldig plutselig nesten null. Det var langt mer gods på kjøleribbene i de jeg restaurerte en de som hadde sittet på.
En anekdote er forøvrig en kort fortelling.