Skrevet av Emne: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt  (Lest 97675 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #240 på: Ti., 9,September,2008,22,05 »
Ok, jenter og gutter. Har vært i garasjen igjen for å se på "forskningen" min ;D Og.... Det virker!!! Wohoo.

Slik så verktøyet ut da jeg tok det opp fra elektrolyse badet. Det er ikke så lett å se på bildet, men det var et ganske klart skille på hva som hadde vært over og under vann. Man kunne også lett se at jernet var blitt svart.


Og slik så det ut etter jeg brukte stålbørsten på det i ca 10 sek. Det skal også sies at jeg brukte ca 1-2 min med stålbørste før jeg la det i badet, uten at det ble blankt i det hele tatt. Jeg brukte selvfølgelig børsten like mye over vannlinja som under. Så dette resultatet fikk jeg på ca. 1 time.


Det som sugde bigtime var at jeg hadde planer om å la bremseskiva ligge over natten, men da jeg la den oppi sprakk super kvalitets karet mitt fra Europris :'( :'( :'( Så da får jeg bruke noen kroner ekstra på et kar som tåler litt mer i morgen.
« Siste redigering: Ti., 9,September,2008,22,08 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #241 på: Ti., 9,September,2008,22,54 »
Ok, jenter og gutter. Har vært i garasjen igjen for å se på "forskningen" min ;D Og.... Det virker!!! Wohoo.

Slik så verktøyet ut da jeg tok det opp fra elektrolyse badet. Det er ikke så lett å se på bildet, men det var et ganske klart skille på hva som hadde vært over og under vann. Man kunne også lett se at jernet var blitt svart.


Og slik så det ut etter jeg brukte stålbørsten på det i ca 10 sek. Det skal også sies at jeg brukte ca 1-2 min med stålbørste før jeg la det i badet, uten at det ble blankt i det hele tatt. Jeg brukte selvfølgelig børsten like mye over vannlinja som under. Så dette resultatet fikk jeg på ca. 1 time.


Det som sugde bigtime var at jeg hadde planer om å la bremseskiva ligge over natten, men da jeg la den oppi sprakk super kvalitets karet mitt fra Europris :'( :'( :'( Så da får jeg bruke noen kroner ekstra på et kar som tåler litt mer i morgen.

Ser jo lovende ut, dette må jeg prøve på skivene til asfaltslikkeren...
Har også et eksosrør til den samme, som det er ganske mye overflaterust på.
Dette må testes.

Europris har slike "svart baljer", de tror jeg er noe mer solide enn den du brukte her.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #242 på: Ti., 9,September,2008,23,56 »
Her er bilder jeg fikk av Larry i går. Litt av dine deler, men mest av mine ser det ut som.
Ikke så spennende, siden det ligger i esker, men iallefall dine akslingdeler, min alu-radiator, vannslanger til motor og -99 dynamobrakett. Et par t-skjorter til trigger-happy norske satanister  også  ;D..

Ps.. Burde ikke være noe problem å koble ladderen rett på bremseskiva vel? Å gå veien om noe annet burde være et hinder?







JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #243 på: On.,10,September,2008,09,53 »
Har vært å kjøpt noen nye kar, og prøver en litt annen vri denne gangen. Legger halve skiva i vannet, og kobler minus rett på skiva. Som i går begynte det å boble på anektodene, men nå så jeg også at det etterhvert begynte å boble på skiva også.






med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #244 på: On.,10,September,2008,14,23 »
Og slik ser det ut etter ca 4 timer:

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #245 på: On.,10,September,2008,16,53 »
På tide å ha oppi gjær, og mer sukker.   Bruk gjerne bær, frukt o.l . som gir en ekstra smak.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #246 på: On.,10,September,2008,17,54 »
Anektodene dine er vel strengt tatt elektroder. I karet ditt er den negative elektroden anode mens den positive er katode.

Det er ikke så farlig om du blander metaller i karet så lenge det gjøres på offer-siden (anoden, minuspolen). Da vil metallionene som ofres, uansett om det er kobber (Cu) fra en ledning eller stål (FeCr) stort sett vandre til mottager-siden (katoden, plusspolen) i form av armeringsstålene. Overgangen av metallioner mellom kabel/kabelsko/koblingsbolt til delen skal strengt tatt være ubetydelig. Men selvfølgelig, så lenge du velger å bare dykke noe av delen i karet av gangen har du jo en grei løsning. Om det betyr noen praktisk tidsforskjell på hobbybasis finner du jo ut. Artig prosjekt forresten. Sist gang jeg restaurerte bremseskiver som hadde ligget ute noen vintre skjedde det med stålbørste, smergellerret o.l. Om hub'en var rustrød betød ikke så mye, det løse ble børstet av med stålbørsten. Hjulene var med stålfelger som skjulte det meste. Selve friksjonsflaten blir jo blankpolert av bremseklossene uansett, så der var jeg forsåvidt fornøyd med det jeg fikk til av mekanisk rustfjerning før montasje. Lagrene ble pakket om med nytt fett og så var det tut & kjør igjen. Det var luftkjølte bremseskiver på bilen og en av de som satt på før jeg skiftet med de restaurerte brakk faktisk på midten i en rolig nedbremsing slik at skiven separerte i to. En skremmende ubehagelig opplevelse, for bremsekraften ble veldig plutselig nesten null. Det var langt mer gods på kjøleribbene i de jeg restaurerte en de som hadde sittet på.

En anekdote er forøvrig en kort fortelling.
« Siste redigering: On.,10,September,2008,18,03 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #247 på: On.,10,September,2008,18,47 »
Anektodene dine er vel strengt tatt elektroder. I karet ditt er den negative elektroden anode mens den positive er katode.

Det er ikke så farlig om du blander metaller i karet så lenge det gjøres på offer-siden (anoden, minuspolen). Da vil metallionene som ofres, uansett om det er kobber (Cu) fra en ledning eller stål (FeCr) stort sett vandre til mottager-siden (katoden, plusspolen) i form av armeringsstålene. Overgangen av metallioner mellom kabel/kabelsko/koblingsbolt til delen skal strengt tatt være ubetydelig. Men selvfølgelig, så lenge du velger å bare dykke noe av delen i karet av gangen har du jo en grei løsning. Om det betyr noen praktisk tidsforskjell på hobbybasis finner du jo ut. Artig prosjekt forresten. Sist gang jeg restaurerte bremseskiver som hadde ligget ute noen vintre skjedde det med stålbørste, smergellerret o.l. Om hub'en var rustrød betød ikke så mye, det løse ble børstet av med stålbørsten. Hjulene var med stålfelger som skjulte det meste. Selve friksjonsflaten blir jo blankpolert av bremseklossene uansett, så der var jeg forsåvidt fornøyd med det jeg fikk til av mekanisk rustfjerning før montasje. Lagrene ble pakket om med nytt fett og så var det tut & kjør igjen. Det var luftkjølte bremseskiver på bilen og en av de som satt på før jeg skiftet med de restaurerte brakk faktisk på midten i en rolig nedbremsing slik at skiven separerte i to. En skremmende ubehagelig opplevelse, for bremsekraften ble veldig plutselig nesten null. Det var langt mer gods på kjøleribbene i de jeg restaurerte en de som hadde sittet på.

En anekdote er forøvrig en kort fortelling.


Hehe... ok, her er det en som kan kjemien sin bedre enn meg. Jeg ga meg etter å såvidt klart å karre meg gjennom 3KJ på VGS for over 10 år siden, og det lille jeg lærte meg der forsvant i løpet av et par dager...

Jepp, det er litt kult å teste dette. Jeg har også tenkt at jeg bare kan slipe, men det er luftkjøling på disse, og jeg tror nok resultatet blir bedre med elektrolyse.

Skal ned å sjekke status nå. Bjørn Arne snudde skiven for noen timer siden, så den har ikke ligget i mer enn 7-8 timer, og jeg tror nok ikke det er nok.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #248 på: On.,10,September,2008,21,46 »
Har vært i garasjen igjen. Skiva lå ca. 6-7 timer på den ene siden, og ikke mer enn ca 3 timer på den andre. Resultatet ble over all forventning. All rusten forsvant! Så konklusjon er at man ikke trenger mer enn ca 3 timer (med mitt oppsett). Da jeg tok opp skiva vasket jeg den i vann med en vanlig skrubb svamp. Det var et svart lag med et eller annet guff over hele skiva, og det tørket jeg vekk med papir. Så blåste jeg med trykkluft for å få bort alt vann, og til slutt gikk jeg over med stålbørste. Jeg brukte vel ca 5-10 min på hele skiva med stålbørsten, og jeg kunne godt gjort det mer nøyaktig, men det er tross alt en bremseskive som ingen kommer til å se. Men poenget er at alt går vekk uten problemer i det hele tatt.

Konklusjon av prosjektet er at dette er over all forventning, og dette skal jeg fortsette med!

Legger noen bilder, før og etter (før er ikke samme skiva, men det er samme mengde rust).







« Siste redigering: On.,10,September,2008,21,51 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #249 på: On.,10,September,2008,22,00 »
Ble jo veldig bra, Jan Erik.

Hva med et nedlagt svømmebasseng, en lyktestolpe, 220v og balja?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #250 på: On.,10,September,2008,22,10 »
Det resultatet så ganske så drøyt ut! Bra noen kan kjemien sin..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #251 på: On.,10,September,2008,22,10 »
Ble jo veldig bra, Jan Erik.

Hva med et nedlagt svømmebasseng, en lyktestolpe, 220v og balja?

Haha... ikke ta ordene ut av munnen min nå da... (jeg har faktisk lyktestolpe utenfor garasjen)
« Siste redigering: On.,10,September,2008,22,15 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #252 på: On.,10,September,2008,23,57 »
Sitat
Et par t-skjorter til trigger-happy norske satanister  også  ..

En til meg og, eller har han glemt meg allerede...?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #253 på: To.,11,September,2008,00,46 »
Tviler på det er mulig å glemme deg, han har nok lagt ved en til deg også :)
 Jeg har sendt ham en Harley Davidson t-skjorte med min nærmeste forhandler og by på ryggen, du kan jo evt gjøre det samme?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #254 på: Fr.,19,September,2008,15,00 »
Da har jeg tatt av eksosmanifoldene og bada den ene i elektrolysebadet noen timer. Det ble ikke like blankt som bremseskiva, men tror den skulle ligget oppi litt lengre. Samma hva, all rust er borte, og det ble bra.

Men det jeg lurer på nå er hvordan lakk kan jeg bruke for å lakkere eksosmanifoldene? Det må jo være en lakk som tåler ekstrem varme.

Og hvordan lakk bør jeg bruke på reimhjulene.

Og samme spørmål til motoren (Der så jeg en gang en link til en side som solgte motorlakk som skulle være veldig bra, men finner den ikke igjen).
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt