Skrevet av Emne: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt  (Lest 97666 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #225 på: Fr.,15,August,2008,09,09 »
Polyforinger til kontrollarmene har BG nor tror jeg betalte 800 kroner for foringer til alle fire armene

Ok, takker for tips. Kult om det er flere som vet hvor man evt kan skaffe dette andre steder også. Finnes det på mer tilgjengelige sjapper som torshov bil, etc?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #226 på: Fr.,15,August,2008,10,50 »
Hehe... handler huset fullt fra 4wd og mener BG er utilhjengelig?? :)

Polyforinger kan dreies for en billig penge også.
Var en som ringte meg for en stund siden og tilbød seg å lage for meg til kontrollarmene.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #227 på: Fr.,15,August,2008,10,52 »
Polyforinger til kontrollarmene har BG nor tror jeg betalte 800 kroner for foringer til alle fire armene

Ok, takker for tips. Kult om det er flere som vet hvor man evt kan skaffe dette andre steder også. Finnes det på mer tilgjengelige sjapper som torshov bil, etc?

www.kollevold.no har foringer, du får også foringer hos www.4x4supply.no.

Du må vel nesten bestemme deg for hvordan du vil at dette skal være, og så kjøpe foringer deretter.
Hvis du da f.eks. velge en dimensjon som Biltema har gummiforing til, og f.eks. Kollevold har polyforing til, så kan du jo selv velge om du vil bruke gummi eller poly...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #228 på: Fr.,15,August,2008,13,29 »
Hehe... handler huset fullt fra 4wd og mener BG er utilhjengelig?? :)

Haha... var ikke akkurat sånn jeg mente. Tenkte mer på om det fantes alternativer med tanke på dimensjoner og typer.

Sitat
www.kollevold.no har foringer, du får også foringer hos www.4x4supply.no.

Du må vel nesten bestemme deg for hvordan du vil at dette skal være, og så kjøpe foringer deretter.
Hvis du da f.eks. velge en dimensjon som Biltema har gummiforing til, og f.eks. Kollevold har polyforing til, så kan du jo selv velge om du vil bruke gummi eller poly...

Ok, takker igjen for tips. Tenkte å sjekke opp dimensjoner på foringer FØR jeg velger dimensjon på rør. Regner med at det er lettere å få tak i rør som passer, enn foringer.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #229 på: Fr.,15,August,2008,13,39 »
Smart å velge en dim som kan fåes i både gummi og poly ja.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #230 på: Ma.,18,August,2008,13,47 »
I går tok jeg av fronten med radiator etc, slik at jeg hadde mye bedre tilgang til motoren. Trodde jeg hadde tømt radiatoren for kjølevæske, men det viste seg å ikke være tilfelle da jeg tok av den nederste slangen... kjølevæske over hele gulvet. Arrghh.. Så nå ser det ut som et fjøs med sagflis over alt...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #231 på: On.,20,August,2008,20,42 »
Noen bilder:

Slik så grillen ut bak chrome dekselet:








Jeg fant ut hvordan jeg skulle skille hub og skive. Måtte banke ut boltene, og da var dem adskilt...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #232 på: Ti., 9,September,2008,15,43 »
Den siste tiden har gått med til rydding av garasjen. Vi har nå tømt 7 hengerlass med dritt og antikvarisk verktøy og mer dritt... Scrambleren skal flyttes, og få sin egen permanente plass, og jeg skal bygge hyller dedikert til Scrambleren (og TJ'en).

Men jeg var nedom en tur i sted, og laget meg elektrolyse bad. Som diskutert tidligere (i andre tråder) så tenkte jeg å prøve å fjerne rusten på bremseskivene (og andre deler) med elektrolyse. Jeg har kjøpt inn krystallsoda som skal blandes i vannet, armeringsjern som er kappet opp og satt i alle 4 hjørnene, lagt på en tverr "bjelke" som det var tenkt å feste delene i. Dvs når jeg skal gjøre dette på bremseskivene så trer jeg ennå et armeringsjern inn i skiven slik at det blir kontakt, og setter minus polen på armeringsjernet. Slipper da ledninger eller noe annet i vannet som jeg ikke vet hvordan vil reagere. Om noen har noe godt forslag på hva som kan brukes mellom minus og delen, som kan henges i tverrbjelken, shoot out....

Bilde av verket:

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #233 på: Ti., 9,September,2008,15,57 »
Reodorfelgen  ;)  ::)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #234 på: Ti., 9,September,2008,15,59 »
Blir utrolig morsomt å se hva du får av resultat :)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #235 på: Ti., 9,September,2008,17,12 »
Reodorfelgen  ;)  ::)

Haha... Jeg har vel en liten vei å gå før jeg kan påberope meg det:)

Sitat
Blir utrolig morsomt å se hva du får av resultat  :)

Jepp, det blir det. Er veldig spent selv. Satt en sånn roterende stålbørste sak på drillen, og pusset vekk det værste av rusten. Har lest (og det sier seg vel litt selv) at man bør få bort så mye som mulig før man setter i gang.

Vel, tenkte å ta en tur ned i garasjen nå om litt for å sette strøm på greiene, så får vi se om det sier bang (det blir hydrogen gass), eller om det funker...
« Siste redigering: Ti., 9,September,2008,20,42 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #236 på: Ti., 9,September,2008,17,49 »
Hva har du tenkt å drive elektrolysebadet med? Sveisemaskin eller Optima?

Bremseskivene kan du vel skru en bolt i som du kobler elektrodeledningen til. Øvrige deler også slik at minst mulig av elektrodekabelen er eksponert i badet og delen utgjør mest mulig av elektroden. Hvis du har tenkt at elektroden skal være et løst armeringsjern i midten får du sikkert ikke spesielt optimal kobling og vil utføre forholdsvis mye elektrolyse på det armeringsjernet istedet.

Vær også oppmerksom på potensiell eksplosjonsfare ettersom du vil få en del ren O2 og H-gass fritt over badet. Røykeforbud i nærheten må observeres, ingen varme arbeider når dette pågår!
« Siste redigering: Ti., 9,September,2008,17,55 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #237 på: Ti., 9,September,2008,19,11 »
Og folk sa at Dynamitt Harry var død  ;)
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #238 på: Ti., 9,September,2008,20,51 »
Hva har du tenkt å drive elektrolysebadet med? Sveisemaskin eller Optima?

Bremseskivene kan du vel skru en bolt i som du kobler elektrodeledningen til. Øvrige deler også slik at minst mulig av elektrodekabelen er eksponert i badet og delen utgjør mest mulig av elektroden. Hvis du har tenkt at elektroden skal være et løst armeringsjern i midten får du sikkert ikke spesielt optimal kobling og vil utføre forholdsvis mye elektrolyse på det armeringsjernet istedet.

Vær også oppmerksom på potensiell eksplosjonsfare ettersom du vil få en del ren O2 og H-gass fritt over badet. Røykeforbud i nærheten må observeres, ingen varme arbeider når dette pågår!

Har koblet på en batterilader.

Jeg tenkte å unngå ledning, da jeg har lest at man skal unngå andre typer metaller, så derfor prøvde jeg å få kontakt med armeringsjern.

Men, nå har jeg vært i garasjen og koblet til. Måtte få litt telefonsupport av Frode da boblene kom fra anektodene (det er vel det armeringjernet i kantene heter?). Etter hva jeg har forstått skal boblene komme fra delen som det skal fjernes rust på. Så Frode dobbeltsjekket at minus skal på delen hvor rusten skal vekk, og pluss på anektodene. Lot det stå i ca 20 min, og så koblet jeg fra. Da var det kommet en del guff rundt anektodene, og det bekymrer meg.

Vel, det jeg har gjort nå er å koble til på samme måte, men jeg fant et rustent verktøy som jeg putta oppi. Lar det stå et par timer, så drar jeg ned å sjekker.

Det skal sies at bremseskiven var ganske svart da jeg tok den opp, og det ser tilsynelatende ut til at det er mindre rust. Men det kan jo også være fordi den er våt...

Når det gjelder Dyanmitt Harry, så er jeg veldig klar over eksplosjonsfaren, og tingene står utendørs. Regner med at det holder, selv om det er ganske vindstille ute nå.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #239 på: Ti., 9,September,2008,21,35 »
Sitat
How do I connect the battery charger?
       THE POLARITY IS CRUCIAL!! The iron or stainless electrode is connected to the positive (red) terminal. The object being cleaned, to the negative(black). Submerge the object, making sure you have good contact, which can be difficult with heavily rusted objects. Get it backwards and your object will be relentlessly eaten away! Make connections on a part of your electrode that protrudes out of the solution, or your clamps will erode rapidly.

Jeg har nok gjort det riktig.. bare litt rart at det bobler rundt anektodene...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt