Skrevet av Emne: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt  (Lest 97671 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #195 på: On.,30,Juli,2008,12,17 »
Tror jeg skal begi meg ut på fremakslingen nå. Må først og fremst finne BOM for å være 100% sikker på hvordan aksling det er, for så å ta ut innmaten og se hva jeg trenger, og hva som vil passe sammen med eksisterende ting.

Ellers hadde det vært greit å få litt kontroll på bremsene. Kunne muligens satt på mellomakslingen bak, for å se om jeg får noe bevegelse i kjærra.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #196 på: Ma., 4,August,2008,09,18 »
Jeg har funnet BOM på fremakslingen: 610089-5. Er det noen som vet hva det siste tallet betyr (5) ? Er noe jeg er litt usikker på fordi jeg kan vri på yoke'n, og alt går rundt (også stikkakslinger), men hjula står stille. Det tolker jeg til at jeg skulle hatt sånne locking hubs eller hva det heter som jeg skulle vridd rundt for å låse hubben (?). Men, det er det jo ikke... Det er ikke noe til å vri rundt. Stemmer dette?

Jeg har også en lang lang lister over deler som skal bestilles nå. Det er en ting jeg ikke finner igjen, for jeg husker ikke hva den heter. Den greia som er oppå dash'en (svart plastikk, hvor det står "Jeep" på høyre side).

Ellers så jeg litt på bremsene i går, og byttet master cylinder. Det virker som at alt er intakt, så jeg må bare får av hjula, på med nye klosser, og se om de funker.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #197 på: Ma., 4,August,2008,09,33 »
Glemte en ting... Bremseskivene er selvfølgelig veldig rustne. I følge Bjørn Arne så ser dem ikke slitt ut, med mindre de nylig (les før sist bruk) har blitt slipt. Så, jeg tenkte at jeg skulle se om noen kunne slipe dem. Men så kom jeg over dette innlegget på et forum:

Sitat
Dytt bremseskivene opp i en stor bøtte med vann. Koble til en strømledning til bremseskivene og lag en elektrode som går ned i vannet uten å berøre bremseskivene. Koble til batteriladeren til Elektroden og strøm ledningen. Hell opp i vaskemiddel. Du vil se at det etterhvert begynner å boble opp av bremseskivene (hvis det bobler rundt elektroden så har du feil polaritet) La det stå et døgn, så har du rustfrie bremseskiver.

Alternativet er sterk syre, men det er vansklig å få tak i her i norge hvor alt må være idiot sikkert.

Er det noen som har gjort dette før, og kunne utdypet litt mer. Hvordan vaskemiddel, hvordan lage elektrode, etc... Kunne tenkt meg å prøvd dette, også på andre deler.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #199 på: Ma., 4,August,2008,12,06 »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #200 på: Ma., 4,August,2008,13,55 »
Glemte en ting... Bremseskivene er selvfølgelig veldig rustne. I følge Bjørn Arne så ser dem ikke slitt ut, med mindre de nylig (les før sist bruk) har blitt slipt. Så, jeg tenkte at jeg skulle se om noen kunne slipe dem. Men så kom jeg over dette innlegget på et forum:

Sitat
Dytt bremseskivene opp i en stor bøtte med vann. Koble til en strømledning til bremseskivene og lag en elektrode som går ned i vannet uten å berøre bremseskivene. Koble til batteriladeren til Elektroden og strøm ledningen. Hell opp i vaskemiddel. Du vil se at det etterhvert begynner å boble opp av bremseskivene (hvis det bobler rundt elektroden så har du feil polaritet) La det stå et døgn, så har du rustfrie bremseskiver.

Alternativet er sterk syre, men det er vansklig å få tak i her i norge hvor alt må være idiot sikkert.

Er det noen som har gjort dette før, og kunne utdypet litt mer. Hvordan vaskemiddel, hvordan lage elektrode, etc... Kunne tenkt meg å prøvd dette, også på andre deler.

Har ikke gjort dette før, men det høres ut som noen som bør prøves.

Tok ca. 5 sekunder i Vår Alles Venn, så fant jeg følgende beskrivelse (søkte på "electrolytic rust removal"):
http://www.stovebolt.com/techtips/rust/electrolysis.pdf

Angrer nå litt på at jeg kastet den syrefaste trommelen når vaskemaskinen gikk på fyllinga, den hadde vært perfekt å ha nedi balja, rundt f.eks. bremsetromler...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #201 på: Ma., 4,August,2008,14,09 »
Glemte en ting... Bremseskivene er selvfølgelig veldig rustne. I følge Bjørn Arne så ser dem ikke slitt ut, med mindre de nylig (les før sist bruk) har blitt slipt. Så, jeg tenkte at jeg skulle se om noen kunne slipe dem. Men så kom jeg over dette innlegget på et forum:

Sitat
Dytt bremseskivene opp i en stor bøtte med vann. Koble til en strømledning til bremseskivene og lag en elektrode som går ned i vannet uten å berøre bremseskivene. Koble til batteriladeren til Elektroden og strøm ledningen. Hell opp i vaskemiddel. Du vil se at det etterhvert begynner å boble opp av bremseskivene (hvis det bobler rundt elektroden så har du feil polaritet) La det stå et døgn, så har du rustfrie bremseskiver.

Alternativet er sterk syre, men det er vansklig å få tak i her i norge hvor alt må være idiot sikkert.

Er det noen som har gjort dette før, og kunne utdypet litt mer. Hvordan vaskemiddel, hvordan lage elektrode, etc... Kunne tenkt meg å prøvd dette, også på andre deler.

Har ikke gjort dette før, men det høres ut som noen som bør prøves.

Tok ca. 5 sekunder i Vår Alles Venn, så fant jeg følgende beskrivelse (søkte på "electrolytic rust removal"):
http://www.stovebolt.com/techtips/rust/electrolysis.pdf

Angrer nå litt på at jeg kastet den syrefaste trommelen når vaskemaskinen gikk på fyllinga, den hadde vært perfekt å ha nedi balja, rundt f.eks. bremsetromler...

Ahh.. takker og bukker. Viste ikke om ordet "electrolytic", så da gikk det litt lettere på google:) Skal se litt på dette og teste det ut.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #202 på: Ma., 4,August,2008,20,48 »
Sånn, har fått svar av Billy litt ang forakslingen, og mellomakslingene:

Sitat
Hi Jan-Erik:
The front Diff 44 needs:

1. ring & pinion set W/ new carrier & pinion bearings & shims, 5:13 gears,  (Detroit locker in rear 60, W/5:13 gears.)

2. The Hubs are for FULL TIME FWD. You can get a set of locking/unlocking hubs to allow the front wheels to freewheel when not locked. If you intend to drive the jeep on the street at all, and put a locker up front, you'll want to buy a set of hubs. HD Warn or Mile Marker hubs are about a $100. 00 here for a pair. You'll want a Dana 44 spindle nut socket too unless you have one. While it's apart, put new U-Joints in at the knuckles.

3. The front drive shaft is too long, unless you decide to move the engine & tranny rearward. adrive shaft shop can cut the end off & put it back on the shorter drive shaft, & rebalance it. They should be able to tell you how much needs to be shortened, to have the proper slip in the slip yoke. (the rear drive shaft is also too long). so decide on engine tranny placement before cutting drive shafts. 

4. Moving the engine & tranny  rearward isn't that big of a deal, & will help you in the long run. This will provide more radiator clearance, a better center of gravity, for climbing straight up.

Good luck
Billy
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #203 på: Ma., 4,August,2008,22,18 »
Men gir mailen noe svar på hvorfor det ikke er kontakt mellom iallefall en av stikkakslingene og hjulet?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #204 på: Ma., 4,August,2008,22,58 »
Men gir mailen noe svar på hvorfor det ikke er kontakt mellom iallefall en av stikkakslingene og hjulet?

Nei, men jeg skal se nærmere på det. Det er nok med stor sannsynelighet jeg som roter.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #205 på: Ma., 4,August,2008,23,28 »

Sitat
a better center of gravity, for climbing straight up.

Dette argumentet likte jeg - når & hvor er jomfruturen... <smil>

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #206 på: Ti., 5,August,2008,08,30 »

Sitat
a better center of gravity, for climbing straight up.

Dette argumentet likte jeg - når & hvor er jomfruturen... <smil>


Hehe... ja, var bra sagt det der :P Nå må jeg finne ut om jeg kan få flyttet motoren først da, for jeg gidder ikke å kappe mellomakslingene, for så å finne ut at jeg skal flytte motoren. Tror nok det blir en god stund til jomfru turen, selv om jeg hadde håpet på å bare slenge på mellomakslingen og bremser og tut og kjør...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #207 på: Ti., 5,August,2008,23,33 »
Har vært en tur i garasjen i kveld. Så litt på hvor mye motoren kan flyttes bakover, og det er ikke mer enn maks 4 cm tenker jeg. Jeg ble også litt usikker på motorfestene. Kan det stemme at de bare er skrudd inn i ramma, og at jeg kan bruke hullene som er i ramma der (se bilde under). Nå har jeg ikke målt, men jeg synes det ser ut som om det er forskjellig avstand på hullene i forhold til hvor motorfestet er nå. Jeg tror eneste muligheten jeg har er å flytte festene et hull bakover, om hullene passer da.

Ellers har tok jeg av det ene hjulet forann og fant fort ut hvorfor jeg kunne vri på yoke´n. Det mangler noe for å låse hub´en. Tror jeg da kommer til å bestille en sånn Warn lock hub, så blir det litt mer behagelig på asfalt (pga lockers). Ellers var jeg nødt til å lage meg et verktøy for å få skrudd av "skiva" (som jeg ikke husker hva heter) inni hub´en. Ble fornøyd med at patenten funka ;D Tok ut stikkakslingene, vasket dem og telte over splines = 30.

Ellers synes jeg det så litt merkelig ut at man må slå ut boltene for å ta av bremseskiven. Kan dette stemme, eller er det noe jeg har misforstått her (se bilde).

Motorfeste:


Hjulet er av...


Ikke rart det ikke skjer noe når man vrir på yoke´n når stikkakslingen går i løse lufta:


"Verktøy" for å få ut stikkakslinger / løsne hub´en:


Fikk endelig løsnet alt med mitt supre verktøy:


Stikkakslingen er ute:


Bremseskive som sitter fast. Burde ha tatt bilde av baksiden også...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #208 på: On., 6,August,2008,00,04 »
"skiva" er spindel mutteren, eller spindel nut.  Verktøyet som du har laget er det selger sier du bør kjøpe ;D


Tviler på motorfestene vil passe til andre hull, men du kan jo borre nye hull i festet. Noen av hulla i ramma har rør mellom veggene i ramma for å hindre deformering. Fordel å få brukt noen av de iallefall. Har sett at en del sveiser fast motorfestene til ramma. Er usikker på om BT har noe negativt å si til det eller ikke.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #209 på: On., 6,August,2008,08,16 »
"skiva" er spindel mutteren, eller spindel nut.  Verktøyet som du har laget er det selger sier du bør kjøpe ;D

Eureka...  ;D

Tviler på motorfestene vil passe til andre hull, men du kan jo borre nye hull i festet. Noen av hulla i ramma har rør mellom veggene i ramma for å hindre deformering. Fordel å få brukt noen av de iallefall. Har sett at en del sveiser fast motorfestene til ramma. Er usikker på om BT har noe negativt å si til det eller ikke.

Ja, får se litt nærmere på festet. Må også ha ny gummi foring eller hva det heter det som er i mellom festet og motoren. Det var begynt å slå sprekker.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt