Da er jeg hjemme fra en lang og bra kveld i garasjen.
Det ble desverre ikke noe start av motoren i kveld heller, men det var ikke langt unna. Vi gjorde ting sakte og rolig for å få mest mulig kontroll.
Først prøvde vi å få en delvis oversikt over ledningshelvete. Vi har vel kontroll på ca 2% nå, men det holdt for i dag. Batteriet var helt flatt og ble satt på lading, samt koblet sammen med et annet batteri. Vi koblet av fordeler "et eller annet" slik at vi ikke skulle få et sjokk og at bilen startet litt tidligere enn planlagt, før vi vrei om nøkkelen for første gang, og wholla... det var strøm, og noen av målerne i bilen viste ting og tang. Bare det var jo ganske morsomt:)
Så, da gikk vi videre for å se om det var liv i starteren. Vrei om nøkkelen, og det skjedde sånn ca ingen ting. Etter mye måling frem og tilbake, kløing i hodet, telefon til Stein, så tok vi en ledning fra pluss til minus på starter releet, go vips, da skjedde det også ting med starteren gitt
Men, det er jo ikke slik man skal starte en bil, så vi sleit litt med å bli kloke på det releet. Men etter litt pussing, vrikking, etc, så funka starteren når vi vrei om nøkkelen. Morsomme greier!
Sånn... da viste vi at det var liv i starteren, og gikk videre til bensin pumpa. Vi brukte litt tid før vi fikk noe utslag på voltmeteret, men det viste seg at vi ikke hadde fått jord. Så, den funket også. Koblet den sammen, trykket på bryteren (for det er egen bryter til bensin pumpa), og så kom det lyder gitt. Og så begynte det å lukte bensin, og da så vi at bensin slangen var gjennområtten og sprukket. Da ble det hastetur på biltema for å kjøpe ny slange.
Vel, da så det ut til at ting virket, men vi turde ikke å starte noe før vi så at vi hadde oljetrykk. Men, vi fikk ikke noe utslag på måleren, og sjekket frem og tilbake, målte på måleren, og fikk liv i den, sjekket ledninger, sjekket oljefilter, etc etc... Vi så det kom olje, men skjønte ikke hvorfor vi ikke fikk noe utslag på måleren. Men, vi så at når starteren gikk, så skjedde det ikke noe, men i ca 1 sekund etter vi slo av starteren, så rørte måleren på seg. Vi tolker det slik at starteren kobler ut oljetrykkmåleren, og den kommer på igjen når starteren ikke går. Noen som kjenner til dette?
Vel, da tolket vi det slik at alt så ok ut, og vi tenkte at nå sjekker vi bare pluggene før vi fyrer faenskapet. Men pluggene var antakeligvis 100 år gamle, og mer eller mindre smuldret opp da vi skrudde dem ut. Litt deppa dro vi ned på Statoil og fant ut at de ikke fører koniske plugger til en FE 390 BigBlock... merkelig gitt....
Så, da var det kvelden. I morgen håper jeg å få tak i plugger, så da skal vi prøve å starte, samt montere ny kjøling på transferen...
Noen bilder fra kvelden:
Ojetrykkmåler, comeon.. funger!
Bjørn Arne prøver starteren for å sjekke om vi får oljetrykk.
Airconndition demontert, delvis. Noen som vil kjøpe?
Ekstra batteri og lader... Det ble strøm ut av det.
Vi har bensintrykk! Wohoo...
Det var dårlig med bilder av meg her, men sånn er det når man er fotograf. Det ser ut til at jeg ikke gjør noe, men tro meg, jeg er også veldig skitten blitt i kveld