Skrevet av Emne: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt  (Lest 97674 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #180 på: Ma.,28,Juli,2008,23,21 »
Når du gjør jobben anbefaler jeg deg å spraye rette striper i en retning, og så overlappe med rette striper i en annen retning i flere tynne lag, uansett lakkvalg. Grunnen er at jeg først prøvde sirkeltaktikk, som ga dårligere resultat.. Dette er kanskje basic lakk-kunnskap, men uerfarne som meg selv kan lære av feil og lære det videre.

Jepp, takker for tips. Er ingen erfaren lakkerer, så jeg får prøve meg frem. Men jeg har lest at man skal legge rette striper, og ignorere at det ikke blir "tett" i mellom dem, og heller ta flere lag. Jeg har ikke hørt at man bør kryss lakkere... Jeg får prøve meg litt frem.

Samme hva, det blir ikke lakkering i dag. I dag er alt lagt til rette for oppstart av motoren (forhåpentligvis). Skal hive i meg en pølse eller to etter jobb, så er det rett ned i garasjen før essensielle butikker stenger :P Kan nok tenkes at jeg må ut å kjøpe litt ting og tang før vi får liv i monsteret.

Og videoen finner vi ... ?

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #181 på: Ma.,28,Juli,2008,23,42 »
Da er jeg hjemme fra en lang og bra kveld i garasjen.

Det ble desverre ikke noe start av motoren i kveld heller, men det var ikke langt unna. Vi gjorde ting sakte og rolig for å få mest mulig kontroll.

Først prøvde vi å få en delvis oversikt over ledningshelvete. Vi har vel kontroll på ca 2% nå, men det holdt for i dag. Batteriet var helt flatt og ble satt på lading, samt koblet sammen med et annet batteri. Vi koblet av fordeler "et eller annet" slik at vi ikke skulle få et sjokk og at bilen startet litt tidligere enn planlagt, før vi vrei om nøkkelen for første gang, og wholla... det var strøm, og noen av målerne i bilen viste ting og tang. Bare det var jo ganske morsomt:)

Så, da gikk vi videre for å se om det var liv i starteren. Vrei om nøkkelen, og det skjedde sånn ca ingen ting. Etter mye måling frem og tilbake, kløing i hodet, telefon til Stein, så tok vi en ledning fra pluss til minus på starter releet, go vips, da skjedde det også ting med starteren gitt ;D Men, det er jo ikke slik man skal starte en bil, så vi sleit litt med å bli kloke på det releet. Men etter litt pussing, vrikking, etc, så funka starteren når vi vrei om nøkkelen. Morsomme greier!

Sånn... da viste vi at det var liv i starteren, og gikk videre til bensin pumpa. Vi brukte litt tid før vi fikk noe utslag på voltmeteret, men det viste seg at vi ikke hadde fått jord. Så, den funket også. Koblet den sammen, trykket på bryteren (for det er egen bryter til bensin pumpa), og så kom det lyder gitt. Og så begynte det å lukte bensin, og da så vi at bensin slangen var gjennområtten og sprukket. Da ble det hastetur på biltema for å kjøpe ny slange.

Vel, da så det ut til at ting virket, men vi turde ikke å starte noe før vi så at vi hadde oljetrykk. Men, vi fikk ikke noe utslag på måleren, og sjekket frem og tilbake, målte på måleren, og fikk liv i den, sjekket ledninger, sjekket oljefilter, etc etc... Vi så det kom olje, men skjønte ikke hvorfor vi ikke fikk noe utslag på måleren. Men, vi så at når starteren gikk, så skjedde det ikke noe, men i ca 1 sekund etter vi slo av starteren, så rørte måleren på seg. Vi tolker det slik at starteren kobler ut oljetrykkmåleren, og den kommer på igjen når starteren ikke går. Noen som kjenner til dette?

Vel, da tolket vi det slik at alt så ok ut, og vi tenkte at nå sjekker vi bare pluggene før vi fyrer faenskapet. Men pluggene var antakeligvis 100 år gamle, og mer eller mindre smuldret opp da vi skrudde dem ut. Litt deppa dro vi ned på Statoil og fant ut at de ikke fører koniske plugger til en FE 390 BigBlock... merkelig gitt....

Så, da var det kvelden. I morgen håper jeg å få tak i plugger, så da skal vi prøve å starte, samt montere ny kjøling på transferen...

Noen bilder fra kvelden:



Ojetrykkmåler, comeon.. funger!


Bjørn Arne prøver starteren for å sjekke om vi får oljetrykk.


Airconndition demontert, delvis. Noen som vil kjøpe? :o


Ekstra batteri og lader... Det ble strøm ut av det.


Vi har bensintrykk! Wohoo...


Det var dårlig med bilder av meg her, men sånn er det når man er fotograf. Det ser ut til at jeg ikke gjør noe, men tro meg, jeg er også veldig skitten blitt i kveld :P
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #182 på: Ma.,28,Juli,2008,23,43 »
Når du gjør jobben anbefaler jeg deg å spraye rette striper i en retning, og så overlappe med rette striper i en annen retning i flere tynne lag, uansett lakkvalg. Grunnen er at jeg først prøvde sirkeltaktikk, som ga dårligere resultat.. Dette er kanskje basic lakk-kunnskap, men uerfarne som meg selv kan lære av feil og lære det videre.

Jepp, takker for tips. Er ingen erfaren lakkerer, så jeg får prøve meg frem. Men jeg har lest at man skal legge rette striper, og ignorere at det ikke blir "tett" i mellom dem, og heller ta flere lag. Jeg har ikke hørt at man bør kryss lakkere... Jeg får prøve meg litt frem.

Samme hva, det blir ikke lakkering i dag. I dag er alt lagt til rette for oppstart av motoren (forhåpentligvis). Skal hive i meg en pølse eller to etter jobb, så er det rett ned i garasjen før essensielle butikker stenger :P Kan nok tenkes at jeg må ut å kjøpe litt ting og tang før vi får liv i monsteret.

Og videoen finner vi ... ?


Videoen? Av bilen som starter?:) Den kommer i morgen!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #183 på: Ti.,29,Juli,2008,05,50 »
Hvis det er plass, så ville jeg kanskje ha skrudd en mekanisk måler rett i blokka der hvor giveren står.  En slik liten mekanisk sak koster ikke allverdens, og da er du uavhengig av elektronenes underlige verden når det gjelder oljetrykk...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #184 på: Ti.,29,Juli,2008,09,00 »
Hvis det er plass, så ville jeg kanskje ha skrudd en mekanisk måler rett i blokka der hvor giveren står.  En slik liten mekanisk sak koster ikke allverdens, og da er du uavhengig av elektronenes underlige verden når det gjelder oljetrykk...


Det er nok ingen dum ide...

Forresten, er det noen som har byttet tenningslås før? Jeg ble ikke helt klok på hvordan man skal gjøre det. Skal man vri om nøkkelen til en spesiell posisjon, for så å dra ut hele saken, eller må man av med ratt etc?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #185 på: Ti.,29,Juli,2008,11,00 »
Hvis det er plass, så ville jeg kanskje ha skrudd en mekanisk måler rett i blokka der hvor giveren står.  En slik liten mekanisk sak koster ikke allverdens, og da er du uavhengig av elektronenes underlige verden når det gjelder oljetrykk...


Det er nok ingen dum ide...

Forresten, er det noen som har byttet tenningslås før? Jeg ble ikke helt klok på hvordan man skal gjøre det. Skal man vri om nøkkelen til en spesiell posisjon, for så å dra ut hele saken, eller må man av med ratt etc?

Her er en write up, men jeg har også en vag fornemelse av at det var en enklere metode...

Hvis du får inn nøkkelen og får vridd rundt slik at rattlåsen er av, så er det ikke noe problem å få start.
Faktisk, så er det så enkelt som at jeg kjøpte en universell tenningslås på ???.  Koblet vekkk ledningene fra den orignal bryteren (som sitter oppå rattsatmmen (edit: "rattsatan" skulle det være...) under dashboardet - blir aktivert med en lang stålstang) og koblet disse inn på de korrekte pinnene på den universelle bryteren, som passet perfekt på sigaretttennerplassen...

Har kjørt med det i mange år.
« Siste redigering: Ti.,29,Juli,2008,13,46 av renegade »

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #186 på: Ti.,29,Juli,2008,11,58 »
Dersom det er likt som på YJ, så har jeg skrevet en litt mer nøyaktig write up her:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3044.0.html

Men tenningslåsen drar som beskrevet i et stag som aktiverer tenningsknappen oppe på rattstammen, så hvor du bør starte er avhengig av hva slags resultat du ønsker. Nye nøkler eller prøve å fyre opp...
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #187 på: Ti.,29,Juli,2008,12,21 »
Dersom det er likt som på YJ, så har jeg skrevet en litt mer nøyaktig write up her:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3044.0.html

Men tenningslåsen drar som beskrevet i et stag som aktiverer tenningsknappen oppe på rattstammen, så hvor du bør starte er avhengig av hva slags resultat du ønsker. Nye nøkler eller prøve å fyre opp...

Ahhh... såppas komplisert ja. Det er godt mulig bryteren også er gåen hos meg ("nøkkelen" går ikke tilbake når man vrir om). Sluttresultatet skal være at alt funker som nytt:) Men for i dag så holder det at starteren funker, og bilen starter. Fant ut i går at det ser ut til å virke med cylinderen som står i nå.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #188 på: Ti.,29,Juli,2008,12,23 »
Har ringt kanskje 10 Ford forhandlere i dag for å få tak i tennplugger. Det viser seg å ikke være hyllevare i Norge. Men fant til slutt plugger hos Pony Parts, så har sendt Bjørn Arne avgårde for å handle mens jeg sitter her på jobb. Det er litt vanskelig å konsentrere seg nå merker jeg. Gleder meg som f til å starte bilen etterpå!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #189 på: Ti.,29,Juli,2008,12,43 »
Dersom det er likt som på YJ, så har jeg skrevet en litt mer nøyaktig write up her:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3044.0.html

Men tenningslåsen drar som beskrevet i et stag som aktiverer tenningsknappen oppe på rattstammen, så hvor du bør starte er avhengig av hva slags resultat du ønsker. Nye nøkler eller prøve å fyre opp...

Ahhh... såppas komplisert ja. Det er godt mulig bryteren også er gåen hos meg ("nøkkelen" går ikke tilbake når man vrir om). Sluttresultatet skal være at alt funker som nytt:) Men for i dag så holder det at starteren funker, og bilen starter. Fant ut i går at det ser ut til å virke med cylinderen som står i nå.

Det var det samme på min, nøkkelen går inn og en kan vri den til alle posisjoner, men ingenting skjer ...  Jeg lurer på om stålstanga har enten knekt, hoppet ut eller blitt nedslitt oppe i låsesylinderen.  Uansett, fikset det enkelt med en separat bryter.
(Det ble såvidt jeg registrerte ikke noen KTM på broder'n din helgen...)

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #190 på: Ti.,29,Juli,2008,12,53 »
(Det ble såvidt jeg registrerte ikke noen KTM på broder'n din helgen...)

Haha... Nei, ble dårlig med det gitt. Men jeg tror nok at KTM'en går til vinneren sammenlagt etter hele Sommer Grandprix'en. Det er ennå 9 renn igjen å gjøre det på. Han har jo en 1800 Yamaha Warrior i dag, så regner med at KTM'en går rett til meg ;D ;D ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #191 på: Ti.,29,Juli,2008,16,05 »
Det er faktisk ikke altfor komplisert. Jeg byttet "knappen" på oversiden av rattstammen. Hvis det kun er denne som må byttes trenger du (så vidt jeg husker) ikke å demontere ratt. Bilen min var umulig å skru av, og ved demontering skjønnte jeg hvorfor. Fjærene inni knappen blir nemlig slitt med tiden. Kostet nesten ikke noe, og eneste som trengs er å skru av de seks boltene som fester rattstammen i karrossen. Men nå må du huske på at disse tipsene er fra YJ. Vet ikke nøyaktig hvordan det ser ut på CJ8ere. Tok ca en time, og da var jeg treig..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #192 på: Ti.,29,Juli,2008,22,20 »
Det er faktisk ikke altfor komplisert. Jeg byttet "knappen" på oversiden av rattstammen. Hvis det kun er denne som må byttes trenger du (så vidt jeg husker) ikke å demontere ratt. Bilen min var umulig å skru av, og ved demontering skjønnte jeg hvorfor. Fjærene inni knappen blir nemlig slitt med tiden. Kostet nesten ikke noe, og eneste som trengs er å skru av de seks boltene som fester rattstammen i karrossen. Men nå må du huske på at disse tipsene er fra YJ. Vet ikke nøyaktig hvordan det ser ut på CJ8ere. Tok ca en time, og da var jeg treig..

Ok, jeg skal se nærmere på det. Jeg skal demontere alt av styring, så tror nok jeg tar fra hverandre ratt etc samma hva. Også har jeg jo også nytt ratt liggende.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #193 på: Ti.,29,Juli,2008,23,28 »
Sånn... hjemme igjen fra garasjen til et sykt vær!!! Tok noen bilder utenfor hjemme, men gikk inn for jeg begynte faktisk å bli litt små-nervøs:



Vel, det føltes litt som på bildet da jeg vrei om nøkkelen i dag også... Hør og nyt ;D ;D ;D

http://www.jan-erik.no/images/motorenstarter1.mp3

http://www.jan-erik.no/images/MotorenStarter2.mp3

Etter mye frem og tilbake fikk jeg endelig tak i nye plugger hos Pony Parts. Jeg kjøpte også med nye silikon kabler. Jeg lagde dem med vilje litt for lange, så det ser ikke helt pent ut akkurat nå.



By the way, motoren startet på første forsøk etter ca 1-2 sekunder :) Vi hadde nesten ikke strøm, så det er derfor starteren er fryktelig treg... (tror jeg). Vi hadde av starteren, så inni, smørte litt, og den ser ut til å virke som den skal.
« Siste redigering: On.,30,Juli,2008,00,04 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik sitt CJ8 - Scrambler prosjekt
« Svar #194 på: On.,30,Juli,2008,08,10 »

Vel, det føltes litt som på bildet da jeg vrei om nøkkelen i dag også... Hør og nyt ;D ;D ;D
http://www.jan-erik.no/images/motorenstarter1.mp3
http://www.jan-erik.no/images/MotorenStarter2.mp3

By the way, motoren startet på første forsøk etter ca 1-2 sekunder :) Vi hadde nesten ikke strøm, så det er derfor starteren er fryktelig treg... (tror jeg). Vi hadde av starteren, så inni, smørte litt, og den ser ut til å virke som den skal.

Gratulerer !!
Da er den jo straks på veien da <smil>.

Minner meg om første gangen jeg fyra 305'en i 7ær'n (på bare headersene):
Vrei om nøkkelen og den fyra med engang.  Satt automaten i gir, og den rulla ca. 1 meter før den sluttet å dra (med en tannhjulslyd)  Hmmmm, har jo fikla med transfer'n ut/inn en del, kanskje den ikke står ordentlig i inngrep ?
Nei, det gjorde den vist ikke...

Ny start, ut av garasjen og 2 runder rundt i boligfeltet, til min store glede - og naboenes fortvilelse.  Nevnte jeg bare headers ?  Og ja, klokka var jammen blitt over midnatt gitt...