Skrevet av Emne: CV kryss...  (Lest 2640 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MortenS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
CV kryss...
« på: Lø., 7,April,2007,18,41 »
Hvor mye arbeid er det å bytte cv kryssa på en GC, og hvor mye koster kryssa? (Far min fikk beskjed på merkeverksted om at dette var dyrt og han burde se seg etter brukte kryss..?! ???)

Mvh: MortenS
Morten Salvesen

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: CV kryss...
« Svar #1 på: Lø., 7,April,2007,21,44 »
Bytt verksted!! Jobben er kjempeenkel, og du fikser det lett selv, hvis ikke alt er rustet fast!! Brukte kryss???........HALLO!!....her bør alle alarmklokker ringe!!
Bytte akslinger tar max en 1/2 time pr. side.
Kjøp nye kryss/cv akslinger fra USA, ca 1/3 av prisen, og du får de på ca 1 uke, bare pass på at du får de som hører til abs utgaver.
Et kult tips er å bytte til u-joint akslinger, de holder myyye lengre(obs, er ikke optimalt hvis du har 249 kasse).
« Siste redigering: Lø., 7,April,2007,21,48 av Sætre »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: CV kryss...
« Svar #2 på: Sø., 8,April,2007,00,43 »
Vil tippe at Tor på 4 x 4 Supply har kryss liggende. Alternativt så har Klintberg & Way de sannsyneligvis liggende. Prisforskjellen fra de 2 leverandørene og statene er veldig ok når du tenker på ventetid og fraktprisen + mva osv. Og de har ganske sikkert lavere en halve prisen av forhandler!

Kryss fra 4x4 Supply og Klintberg & Way koster vel fra 280,- og oppover....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: CV kryss...
« Svar #3 på: Sø., 8,April,2007,03,40 »
Han snakker vel om å bytte kryssene i et CV-ledd, og det er vel ikke like lett som et vanlig kryss. Har hørt at det skal være litt hokus pokus jeg og. Tipper han på verkstedet mente å skaffe en brukt CV-aksel istedet for å ta jobben med å bytte kryssene.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: CV kryss...
« Svar #4 på: Sø., 8,April,2007,08,20 »
Mulig dere har rett karer, at det gjelder kryss på mellomakslinger, men jeg oppfattet det som cv kryss på stikkakslingene foran. ZJ har det, med en gummibelg utenpå som pleier å ryke.
Uansett hvilke kryss det er, så er de enkle å bytte.
4X4 Supply har sikkert delene også.

Utlogget MortenS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: CV kryss...
« Svar #5 på: Sø., 8,April,2007,10,06 »
Det gjelder cv kryssa i fremaksel, ja. Gummi-mansjettene var gåene for en tid tilbake men etter merkeverkstedet skifta disse har det begynnt å tikke i leddene ved gasspådrag. Ja jeg syntes beskjeden far min fikk på merkeverkstedet hørtes veldig rar ut så jeg måtte lufte den for forumet, svarene ble som forventet ja!! Takker!

Mvh: MortenS
Morten Salvesen

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: CV kryss...
« Svar #6 på: Sø., 8,April,2007,13,28 »
Bomma igjen jeg da...  8) Hva er fordelen med cv-kryss i stikkakslene egentlig? Og hva er det med 249-kassa som gjør at den helst bør ha det?
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: CV kryss...
« Svar #7 på: Sø., 8,April,2007,18,39 »
Fordelen med cv kryss her, henger sammen med bruken av 249 kasse som kjent kun tilbyr full-time 4wd.
Disse kryssene tåler skarpere vinkler(som feks ved max rattutslag) uten å "binde", enn det u-joints gjør.
Det er, så vidt jeg vet, kun ZJ som har cv kryss.
XJ finnes med vanlige stikk akslinger som har u-joints og tone ring til ABS, disse passer rett på ZJ.
Men som sagt, så vil de ikke være optimale i kombinasjon med 249, pga kun full-time 4wd.

Utlogget MortenS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: CV kryss...
« Svar #8 på: Ma., 9,April,2007,09,18 »
Hmm..  Det jeg kan finne ut av så kommer disse CV-kryssa som komplett "assy" og koster 660 daler pr.stk.! Dette skulle bli ca.4000,-NOK pr. side, regna rett over. så kommer jo frakt,norsk-stat osv. oppå dette. Så da blir det jo litt dyrt.. :-\

Mvh: MortenS
Morten Salvesen

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: CV kryss...
« Svar #9 på: Ma., 9,April,2007,11,23 »
Jeg skjønte ikke det regnestykket ditt helt......!

Sjekk denne linken:
http://www.quadratec.com/advisor/jeep_oem_replacement_parts/axle/axleZJ30F.php

Her finner du delene, se parts nr 21.

De koster ca 230$ pr stk. Hvis man ganger med 10, så får du omtrent hva delene koster levert på døra di. Dvs ca kr 2300 pr akslingen inkl frakt og mva, og du trenger sikkert 2 akslinger, så totalt vil dette komme på ca kr 4600.

Utlogget MortenS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: CV kryss...
« Svar #10 på: Ma., 9,April,2007,12,01 »
Oy!Ja dette var jo en annen pris -Sætre-  :D, jeg fant ut at org.delenr. er 4720380 "cv joint assy" og de kosta 659,12 daler hos jeepsareus.(659,12x6,0027=3956,50kr.)
Quadratec sine er kanskje "uorginale".
Ja, 4600,- for begge sidene er ikke galt, spørs om jeg ikke bestiller de, men sjekker hos de norske først.

Morten Salvesen