Ifølge servicemanualen så er det rett at vifta skal blåse en del i ca 1 minutt etter at man starter kald motor. Avhenger nok litt av utetemperaturen.
Det har vel med at det silikonen i vifta må fordeles før den fungerer som tiltenkt.
"The thermal fan clutch is engaged on a cold startup because the fluid drains into the working area when the engine is shut off.
The fan clutch will slow down shortly after startup as a result of a pumping action produced by a difference in speed between the shaft and clutch body".
Så skal den da gå med lavt turtall inntil motoren oppnår 82 grader for 3,1TD ifølge manualen.
Da skal den begynne å blåse mere etterhvert som tempen evt. stiger og den bimetalliske fjæra reagerer.
Og det stemmer jo. Men siden jeg har 82 graders termostat istedenfor 80 så er det mulig at den aldri går så sakte som tiltenkt under normal driftstemperatur.
Kanskje det koster ekstra drivstoff?
Så kanskje man må studere tekniske data for andre clutcher og se om det finnes en viskoseclutch som kobler inn på litt høyere temperatur.
Interessant nok sier servicemanualen at på bensinutgavene skal viskoseclutchen begynne å koble inn først ved 91 grader.
Dvs. det er 4,7 som har viskosevifte som standard (i tillegg til elvifta), mens 4,0 har viskosevifte kun med "trailer tow package" (kun elvifte som standard altså).
4,7 fikk vel forøvrig hydraulisk drevet kjølevifte fra 2001. Antar at den erstattet begge viftene.
Dette varenummeret jeg fikk er jo visstnok en mere universal clutch som passer de fleste motoralternativene i WJ, samt andre Jeep-modeller fra 1999-2008.
I motsetning til original der hver motor har sitt delenummer.
Så det er jo også litt pussig, hvis diesel og bensin skal ha helt forskjellig innkoblingstemperatur.
Her står det litt om den, selv om bildet ikke stemmer
https://www.carid.com/hayden/thermal-heavy-duty-fan-clutch-mpn-2736.htmlDen som Maldal har ligner iallefall litt mere på den originale, på bildet iallefall. Men bilder er jo ikke alltid oppdaterte og korrekte.
Den jeg fikk var visstnok en ny design, det fulgte med et skriv der de forklarte at man ikke måtte sammenligne fasong og størrelse med den gamle.
Crown har et delenummer for 3,1TD, 68064763AA. Antagelig et oppdatert Moparnummer for å erstatte det originale 52079507.
Det er jo interessant, så jeg skulle kanskje ha forsket mere på det før jeg bestilte.
Men prisen er visst ikke så gunstig, finner dem til drøyt $200 ++.
https://www.crownautomotive.net/Grand-Cherokee-Fan-Clutches.htmlhttps://www.ebay.com/itm/Fan-Clutch-Crown-68064763AA-99-01G-Cherokee-WG-Europe-Model-W-3-1-DIESEL-ENG/142680002020?epid=230308990&hash=item2138640de4:g:hk8AAOSwjSJaeAuNOriginalnummeret er 52079507 og det er jo nevnt her iallefall:
https://www.ebay.com/itm/Visko-Kupplung-Jeep-WJ-WG-Grand-Cherokee-99-01-3-1-L-68064763AA/302677451105?hash=item4678fb6161%3Ag%3A9E8AAOSw8zdaq7ku&_sop=15&_sacat=0&_nkw=68064763AA&_from=R40&rt=ncMaldal har en til 3,1TD til kr 1450 men med andre nummer, selv om nr. 68064763 er nevnt.
Det er vel ikke sannsynlig at Maldal er så mye billigere om det hadde vært samme del.
Elvifta er forøvrig ikke omtalt i kapittel 7a som omhandler kjølesystemet til 3,1TD. Den er kun såvidt nevnt i kapittel 7.
Jeg finner ingenting om innkoblingstemperatur osv. men tror det er omkring 85-86 grader for 3,1TD iallefall.
Den er jo dessuten også styrt av klimaanlegget.
I kapittel 7 står det forøvrig:
"Viscous Fan Drive Fluid Pump Out Requirement:
After installing a NEW viscous fan drive, bring the engine speed up to approximately 2000 rpm and hold for approximately two minutes.
This will ensure proper fluid distribution within the drive."
Den gamle clutchen min har kanskje vært suspekt i flere år, siden jeg et par ganger vinterstid har fått overtemperatur på motoren ved piruetter på is eller tung henger
Da var el-vifta utkoblet siden jeg kjørte med 88 graders termostat og el-vifta da ville gå hele tiden.