Skrevet av Emne: Seafoam :-)  (Lest 9150 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Seafoam :-)
« Svar #15 på: Ti., 2,Oktober,2012,12,36 »
renseevnen til oljen har vel mest med hvilke tilsetningsstoffer produsenten har i oljen ?
Helt klart. Men oddsen for at en mineral-olje har disse stoffene er ganske små...delsynt har noen det... på fullsynt burde de fleste ha det. Men det gjenspeiler seg jo litt i prisen og.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget JanKristian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Seafoam :-)
« Svar #16 på: Ti., 2,Oktober,2012,12,38 »
Kjører på mineralolje 10/30w. Burde jeg bytte til halvsyntetisk eller full 10/40? Tenkte at V8 motoren trengte det nærmeste man kommer bunkers ;D

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Seafoam :-)
« Svar #17 på: Ti., 2,Oktober,2012,16,13 »
JanKristian:
hvis motoren din har gått på mineral hele livet....og typisk har passert 2-300 000km, og er fri for alle som helst ulyder, så ville jeg bare fortsatt med den olja..
Det dumme med rense-stoffer som plutselig kommer inn i systemet på en gammel motor, blir som en blodpropp (møkk) som løsner og går rett i hjertet (ett eller flere lager) på ett menneske... og lager masse ugang.

Men det er en kjennsgjerning at hydrauliske ventilløftere går til dundass av dårlig olje, netopp fordi de er så ømfintlige for møkk.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Seafoam :-)
« Svar #18 på: Ti., 2,Oktober,2012,17,22 »
Tror mange vil få seg en overraskelse om de bruker innvendig motorrens ved neste oljeskift ! Den gugga som kommer ut er fæl første gang !
Når det gjelder oljetype og kvalitet, sa en motorleverandør at korte skiftintervaller og filterskift er det essensielle, når det gjelder levetid på motorene, MEN dersom  det er lange intervall, og hard bruk bør man velge deretter. Pris og kvalitet henger ikke altid sammen ; FK 5w40 og Lazerway 5w40 er (var ?) akkurat samme olje, produsert av Statoil. Solgt av Statoil i litersflasker til skyhøy pris, solgt av Felleskjøpet i FK emballasje til langt under halvparten av prisen. Dyre plastflasker, spør dere meg.. Selv bruker jeg 5w40 på både Cummins og Jeep hele året.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #19 på: Ti., 2,Oktober,2012,17,35 »
Tømte ut olje runde 2 i dag. Se video.
Den møkkeste olje er Castrol 10W-40 halvsynt som gikk fra i fjor sommer til nå, ca 3000km, tilsatte seafoem ca 100km før den olja ble tappet ut for ca en uke siden.
Den andre olja, den som er lysest er olja jeg fylte i for ca en uke siden og har kjørt ca 70km (Biltema 10W-30 mineral) og hadde også i seafoam i den, den er tappet ut i dag.
Har nå fylt opp igjen med Castrol 10W40 halvsynt. Byttet filter alle gangene, olja på peilepinnen er nå så blank og fin at det er vanskelig å se den.

https://dl.dropbox.com/u/87802055/olje.mp4







Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Seafoam :-)
« Svar #20 på: Ti., 2,Oktober,2012,21,09 »
renseevnen til oljen har vel mest med hvilke tilsetningsstoffer produsenten har i oljen ?

Ja, det er det jeg også mener. Motorolje tiltenkt bensinmotor (API-Sxx) inneholder mindre additiver som skal rense enn hva motorolje tiltenkt dieselmotor inneholder (API-Cxx) Her er en liten oversikt over forskjellige klassifiseringer http://www.driverstechnology.co.uk/oils.htm

Her er en bulletin fra CompCams i USA ang. moderne API-SM olje (flaskene er som regel merket med "low-saps") og slitasje på kam og løftere. http://www.compcams.com/Base/pdf/FlatTappetCamTechBulletin.pdf

Utlogget JanKristian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Seafoam :-)
« Svar #21 på: On., 3,Oktober,2012,19,35 »
Helte du oppi 1/3 i tanken, 1/3 i motoren og 1/3 i forgasseren samtidig?

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #22 på: On., 3,Oktober,2012,22,02 »
nei, ikke samtidig. Har brukt i tanken og i forgasseren for en god stund siden. Det er først nå jeg brukte det i olja.

Utlogget JanKristian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Seafoam :-)
« Svar #23 på: Ma., 8,Oktober,2012,18,25 »
Oppdatering på seafoamen?

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #24 på: Ti., 9,Oktober,2012,09,37 »
Har kun kjørt 15mil siden ny frisk olje ble fylt på. Fylte da også på 2 bokser med Resurs Total Engine 50 g Oil Additive og motoren går merkbart stillere. Skal bli spennende å se forbruket litt over tid, men etter kjørte 15mil så ser det veldig bra ut.

Utlogget JanKristian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Seafoam :-)
« Svar #25 på: Ti., 9,Oktober,2012,13,20 »
Det jeg lurer på er, at noen heller oppi forgasseren, og andre heller oppi vakumrøret. Er det noe forskjell? Eller er det bare enklere med forgasseren for hobbymekanikeren?

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #26 på: Ti., 9,Oktober,2012,21,07 »
Det jeg lurer på er, at noen heller oppi forgasseren, og andre heller oppi vakumrøret. Er det noe forskjell? Eller er det bare enklere med forgasseren for hobbymekanikeren?

Jeg helte i forgasseren, men det var fordi jeg ikke fikk løs vakumslangen til bremsene. Vil ikke tro det er noen forskjell.

Utlogget ZJZJZJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Sv: Seafoam :-)
« Svar #27 på: On.,10,Oktober,2012,16,57 »
Sjøskum altså ?

Vann dere putter på motoren da ?
Regner med det er innholdsfortengnelse på dette så vi vet hva vi fyller opp motoren med.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Seafoam :-)
« Svar #28 på: To.,11,Oktober,2012,16,08 »
Interessant tråd.
Jeg vil bare si en ting Disse støpejernsmotorene(XJ og ZJ) skal ikke ha syntetisk olje,KUN mineralolje. 15w40, eller 10w30 er anbefalt. Dette har jeg undersøkt hos en leverandør av oljer, som har det fra spesialister i england. De sa til meg, for all del ikke bruk syntetisk olje på din motor eller tilsvarende. Har i min uvitenhet kjørt en gang på synt. med det resultat at oljetrykket kom under minimumsgrensen da motoren ble bra varm. (kjørt med bra turtall en stund i oppoverbakker).
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8