Skrevet av Emne: Seafoam :-)  (Lest 9149 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Seafoam :-)
« på: Fr.,28,September,2012,07,02 »
Fylte 1/3 flaske seafoam i motoren (i olja) for noen dager siden, har kjørt ca 6-7 mil etter det. Merker nå STOR forskjell på motoren. Har brukt seafoam i bensintanken og i manifolden, men det å bruke den i motoren ga virkelig resultat. Det er enormt mye mer respons. Når jeg f.eks skal rygge ut av carporten så trenger jeg ikke røre gassen i det hele tatt, selv om turtallet ligger på det samme. Ved kjøring så er det mye mer respons og det virker som mye mer av kreftene går til girkasse siden den også skifter mye mer "bestemt". Skal bli spennede å skifte olja til uka å se hvordan den ser ut etter behandlingen.

Utlogget JanKristian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Seafoam :-)
« Svar #1 på: Fr.,28,September,2012,08,19 »
Hvor fikk du tak i det? Shippet de det fra statene?

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Seafoam :-)
« Svar #2 på: Fr.,28,September,2012,09,47 »
Har du brukt det i automatolja og da?
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #3 på: Fr.,28,September,2012,10,31 »
Jepp. fra USA, bestilte fra ebay og fikk det med båt via Jetcarrier.
Nei, ikke i automatolja, men med mindre friksjon i motoren så blir mer av kreftene tilgjengelig for kassa.
Før så måtte jeg gi litt gass for å liksom komme i gang, nå holder det bare å sette den i D eller R og så kjører den. Men nå må det sies at motoren nok var full av oljedritt siden forige eier tydeligvis ikke har byttet olje så ofte.  Mulig også evt. fastsittende stempelringer har løsnet. Måtte kjøre ca 5 mil før jeg kjente at noe virkelig hadde endret seg. Merket en del endringer etter å ha brukt det i bensinen og via vakumslangen til bremseforsterkeren som jeg gjorde for en stund siden, men ikke på langt nær like mye som nå. :-)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Seafoam :-)
« Svar #4 på: Fr.,28,September,2012,23,30 »
Dette er et interessant innslag, sikkert for mange. Jeg håper at du oppdaterer oss med videre erfaring. Det hørtes litt skummelt ut, må jeg si.
Hva skjer med turtallet og oljetrykket, for eksempel?

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #5 på: Sø.,30,September,2012,15,01 »
Tømte ut olja nå og den var kølsvart. Kjøpte mineralolje på Biltema for å kjøre en rens til med ny runde seafoem i noen dager. Hadde før fylt Castrol GTX halvsyntetisk 10-40 og nå ble det billigste mineral 10-30 på Biltema siden den skal ut igjen fort. Har aldri brukt Biltema olje før og kommer nok ikke til å bruke det igjen, kan jo være at det er pga. at det er mineralolje og ikke halvsyntetisk, men høyt oljetrykk og litt fordrøyning før trykket kommer og helt annen lyd i motoren frister ikke til gjentakelse. Kommer nå til å kjøre noen få mil med Biltemaoljen og seafoam for å få ut siste rest av møkka. Så blir det Castrol GTX 10-40 halvsyntetisk og 2 flasker med Resurs Total Engine Treatment som ligger klar til henting på posten :-)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Seafoam :-)
« Svar #6 på: Sø.,30,September,2012,16,42 »
Jeg er en av de som tror at dagens motoroljer ikke utgjør de helt store forskjellene. Ikke om man ser i relasjon til prisforskjellene.
Oljene produseres vel kun av store seriøse konsern etter veldefinerte spesifikasjoner, men selges til forskjellige billigkjeder til lavere pris for å få opp volumet.
At en så stor aktør som Biltema selger olje som er noe dårligere enn de fleste andre oljer har jeg veldig liten tro på.
Det er klar at kjøper man Castrol eller f. eks. Royal Purple (jeg har kjørt på begge deler) så får man super kvalitet, men skifter man olje regelmessig så er det slett ikke sikkert at det er noe som direkte lønner seg i forhold til rimelige oljer man får på Bilxtra, Biltema, Europris, eller OBS for den del.
Europris f.eks. har til tider svært lave priser på Total syntetiske oljer (selges som Fina, Elf eller Total) , og OBS har f.eks. svært lav pris på Blåtind syntetisk olje.
Men Biltema eller Blåtind/Bilxtra lager jo ikke sin egen olje.
Mest sannsynlig er det akkurat samme olja man finner med Statoil logo på eller fra andre kjente produsenter.
Men alt til sin bruk. Dette er vel forsåvidt et utdebattert tema   :)

Forøvrig solgte jeg i en årrekke lignende motorbehandlings/tilsetningsmidler fra slutten av 80-tallet og fra til ca 1995.
Bl.a. Slick 50 som vel er det lengstlevende merkenavnet på verdensbasis i dette segmentet, selv om det i Norge ikke er særlig representert lengre. Seafoam har jeg derimot ikke satt meg så godt inn i, så det er kanskje på tide.
« Siste redigering: Sø.,30,September,2012,16,48 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #7 på: Sø.,30,September,2012,17,52 »
Når det gjelder Bilextra vil jeg alltid styre unna olje derfra. De driver med feilmerking på web og selv om de blir gjort oppmerksom på det og innrømmer det så fortsetter de med det, se f.eks på denne http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/olje-og-kjemi/gearolje/aqf-automatgirolje/
Det er IKKE en DexIII olje, 25.08.2011 fikk jeg en mail om at det skulle rettes opp. I tillegg så vet ikke de i butikken noen ting om hva de selger uten at de stoler 100% på det som står på web.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Seafoam :-)
« Svar #8 på: Ma., 1,Oktober,2012,01,33 »
Min lokale Bilxtra butikk er relativt kompetent, de har holdt på i en årrekke.
Har sendt mail til daglig leder der om saken  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Seafoam :-)
« Svar #9 på: Ma., 1,Oktober,2012,10,18 »
Min lokale Bilxtra butikk er relativt kompetent, de har holdt på i en årrekke.
Har sendt mail til daglig leder der om saken  :)

Bra, får håpe det er mer trøkk i han enn Product Manager hos Sørensen og Balchen som skulle fikse det.
Joa, det finnes sikkert de med mye kompetanse, men det virker som mange av de som jobber i disse butikkene og tilsvarende butikker har veldig lite kunnskap om ellementære ting som bla Oljer. Man skal ikke forlange at de har inngående kunnskaper om alle biler og motorer, men det grunnleggende bør være på plass.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Seafoam :-)
« Svar #10 på: Ma., 1,Oktober,2012,22,17 »
Her synes jeg det var litt for mye synsing og gjetting. Oljevalget burde være noe mer vitenskapelig enn dette.
Jeg tror på den gyldene regelen om at man får dét man betaler for. Noen som ikke tror på det?

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: Seafoam :-)
« Svar #11 på: Ma., 1,Oktober,2012,23,30 »
til en viss grad får du det. men og det er ett stort men. når det gjelder oljer så er det mye forskjellige merker som er den samme oljen og gjerne samme dunken bare ett annet merke på den. men så klart burde man vite att det er rett type olje man bruker og ikke en dårlig etterligning. se bare på bensin og diesel. dem kommer ut med såkalt super bensin som skal være så mye bedre og dyrere såklart, men når uavhengige labaratorier tester den er det samme suppa som er på di andre pumpene. pris betyr ikke nødvendigvis att det er bedre desverre. ofte så er det det men ikke bestandig :(
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Seafoam :-)
« Svar #12 på: Ti., 2,Oktober,2012,01,36 »
se bare på flaskevann, mye dyrere en vanlig vann fra springen men stort sett samme greia  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Seafoam :-)
« Svar #13 på: Ti., 2,Oktober,2012,11,57 »
Jeg tror de fleste heller burde sette seg inn i hva Mineral-olje egenlig er... og forskjellen opp til -del og -fullsyntetisk.
Seafoam minner meg veldig om QMI-produktene Torshov Bilrekvisita har, og de funker... på både godt og vondt :)

i 4l'ern min er mineralolja "klar" i nesten 3000km.... mens fullsyntetisk er møkkete etter knappe 500. Det forteller meg at Syntetisk olje renser bedre enn Mineralolje, og da kjører jeg helst det som renser best :)
Så også forskjellen på drifte-bilen på dette...gikk fra 20-50 mineral til 10-60 syntetisk, og plutselig var det møkkete olje igjen gitt ;)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Seafoam :-)
« Svar #14 på: Ti., 2,Oktober,2012,12,00 »
renseevnen til oljen har vel mest med hvilke tilsetningsstoffer produsenten har i oljen ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.