Skrevet av Emne: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S  (Lest 5280 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget perw

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« på: Lø., 6,August,2011,15,14 »
Girkassen på min wj 99 vil ikke gire videre ut av 1gir,hva gjør jeg? Har bytta olje og filter på girkassen,men problemet er fortsatt der? hjelp!

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #1 på: Lø., 6,August,2011,18,53 »
Er redd du må belage deg på å få overhalt kassen. Hvordan var oljen når du skiftet den Rød og klar eller brun med grums og brent clutch lukt?

Utlogget perw

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #2 på: Lø., 6,August,2011,19,43 »
Oljen va mørk ja,men kun ikke kjenne at den luktet svidd clutch....hva koster det evt å få overhalt kassa?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #3 på: Lø., 6,August,2011,23,16 »
Hei, jeg hadde den samme feilen på min WJ 3.1.
Kun 1.gir og revers fungerte.

Jeg fikk verksted til å ta en rask test med ODB2 leseren til jeep og fant følgende feil: P0720

Noe som tilsa at en av speed sensorne var gåene. Vanligvis byttet verkstedet begge to. hvorav input er dyrest på over 1000 kr, mens output kostet vel 6 - 700 eller noe. Jeg fikk med begge hjem, og byttet output først og problemet var løst. leverte input tilbake dagen etter.

Ingen biler av vondt av ett oljeskift uansett.
Jeg trodde også det var oljen. Byttet både filter og olje uten at det hjalp.

Så ta en test på bilen. Om verkstedet er litt greie, så tar de ikke noe særlig for dette. Jobben er gjort på ca 2 - 3 minutter.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #4 på: Lø., 6,August,2011,23,18 »
Oljen va mørk ja,men kun ikke kjenne at den luktet svidd clutch....hva koster det evt å få overhalt kassa?

Overhaling er dyrt, vent med det.
Olja skal være mørk, den skal ha sterk rød farge, men være forholdsvis klar. nesten som rødvin.
Om olja er uklar, grumsete, hvitaktig, brunaktig eller lukter så er ikke det noe gode tegn.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget perw

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #5 på: Sø., 7,August,2011,08,42 »
Olja var mørke rød ja,ikke noe av det andre. Måtte dobbeltsjekke idag.... Kanskje det er håp for meg alikevel? :P
Tusen takk for tipset folkens,skal få bestillt sensorene og se om det blir bedre:)
« Siste redigering: Sø., 7,August,2011,09,55 av perw »

Utlogget perw

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #6 på: Sø., 7,August,2011,08,46 »
Hvor bestiller dere sensorene? Hos forhandler eller?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #7 på: Sø., 7,August,2011,11,51 »
Jeg bestilte min output speed sensor hos forhandler ja. Var ikke dyre greine. Mener input hadde dobbel pris, selv om de ser helt identiske ut for ett utrent øye.

Når jeg tenker meg om, betalte jeg kanskje ikke mer enn 4 - 500 kroner for output.

Du får høre.

Men en rask test med ODB2 scanner, så finner du feilkodene. Ingen vits å handle deler før du veit om du har feilen eller ikke.

Etter at RSA har overtatt import og delelager til jeep, skal dele prisene i de aller fleste tilfeller ha blitt en god del rimeligere. I noen tilfeller halverte sammenlignet med når BOS hadde dette. Til og med nybilprisene skal visst være en god del rimeligere.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #8 på: Sø., 7,August,2011,16,10 »
Nå lukter denna ATF+3/4 olja ganske så fælt i utgangspunktet, så ikke heng deg Veldig opp i lukta... hvis den ikke lukter veldig "brennt" da :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #9 på: Sø., 7,August,2011,17,47 »
Heisan.... Jeg har fått akkurat samme problemet i dag på akkurat samme bil!

Olja ser ut som NY!

Og bilen bremser på girene i nedoverbakke - Så betyr det at det er input eller output som har feilen?

Og hvor sitter disse?
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #10 på: Sø., 7,August,2011,22,55 »
Heisan.... Jeg har fått akkurat samme problemet i dag på akkurat samme bil!

Olja ser ut som NY!

Og bilen bremser på girene i nedoverbakke - Så betyr det at det er input eller output som har feilen?

Og hvor sitter disse?

På siden av automaten (førersiden hvis jeg ikke husker helt feil) Kryp under med ei lykt og du finner dem, det sitter også en P/N switch der (park/nøytral bryter)

Som Tomas har skrevet, enklest å starte feilsøkingen med en scanner  :)

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #11 på: Ma., 8,August,2011,14,15 »
Takker!
Fant mye bra info på WJJEEPS.COM inkl. Tegning som viser dette.

Men når jeg snakket med Nardo Bil som forhandler Jeep i Midt Norge så fant de bare Output, og denne til en pris av 1090,-

42RE kassen har bare en sensor, mens 45RFE / 545RFE har 2 sensorer står det på wjjeeps.com

http://www.wjjeeps.com/service/trans_speed_sensor.jpg
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #12 på: Ti., 9,August,2011,10,30 »
Takker!
Fant mye bra info på WJJEEPS.COM inkl. Tegning som viser dette.

Men når jeg snakket med Nardo Bil som forhandler Jeep i Midt Norge så fant de bare Output, og denne til en pris av 1090,-

42RE kassen har bare en sensor, mens 45RFE / 545RFE har 2 sensorer står det på wjjeeps.com

http://www.wjjeeps.com/service/trans_speed_sensor.jpg

Ja, jeg mener også det er bare en sensor.
Men det spørs jo hvilken motor du har, V8 har 545RFE, 4,0 har 42RE og 3,1 har 44RE (som ikke er omtalt på wjjeeps.com)

Det virker ikke som om Nardo Bil har justert prisene ned etter at ny importør kom inn nei.. >:(

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #13 på: Ti., 9,August,2011,16,52 »
Hvor bestiller dere sensorene? Hos forhandler eller?

Heisan! Da har jeg vært å hentet output sonden (det er visst bare 1. Den andre er visst til OD) kjøpte den hos forhandler til 1070,-

Tok bilen opp på vanlige kjørebukker på venstre side og sonden satt over skid-plata eller bæreplata til gearkassen. Sonden var 25mm og med kontakten på kanskje 30mm ble det vanskelig å bruke koppnøkkel o.l. Så det endte opp med skiftnøkkel. Spurte om den skulle ha noe innskruingsmoment men det visste de ikke, så det ble på gefylen.

Det hele tok meg ca. 15min. Og det kom vel sånn ca. 4-5 cl olje ut ( kommer nok mer om bilen står i vater tror jeg) og siden bjelken er rett under må man ha en ganske stor balje for å fange opp alt.

Ser atnsensoren er magnetbasert og den gamle hadde en del spon på seg, så en rens av oljepanna står nå på ToDo lista.

Bilen fungerte helt fint med ny føler så nå er det bare å gå på neste prosjekt - heving bredding!

Lykke til med din!
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Girkassen girer ikke ut av 1gir:S
« Svar #14 på: Fr.,12,August,2011,00,29 »
Et lite tips!

Etter at jeg hadde kjøpt og skiftet output sensoren ringte de meg ifra US Autoproducts og opplyste at de kunne skaffe denne til kr. 570,- så det er altså penger å spare her!
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17