Skrevet av Emne: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?  (Lest 5442 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #15 på: On.,23,Desember,2009,12,04 »
Enig med siste taler. Jeg kjøre ca 10.000 km i året (bor 800 meter fra jobb) og jeg kunne da like gjerne ha valgt V8 for smile per gallons skyld  :P
Om det koster 3-4000 i året ekstra i drivstoff utgjør jo ikke den helt store forskjellen i forhold til 3,1 litern.
2,7 er mere sparsommelig men såpass dyrere i innkjøp at du må kjøre ganske mye og lenge for å spare inn prisforskjellen.
Men 2,7 kan jo chippes til ca 200 hk og da drar den jo like flott avgårde som en V8.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #16 på: On.,23,Desember,2009,13,46 »
Heller litt mot Diesel varianten da den er billigst i drift. Det som er at jeg trenger ikke en slik bil. Den skal ikke brukes til Offroad, trekking eller noe tungt arbeid. Er bare at jeg har lyst å eie en slik bil engang. Og nå når vi venter småfolk så er dette gylden annledning til å skifte bil :) ... Selv om jeg strengt tatt klarer meg med en 2006 Passat sedan som har stor plass til barnevogn, barneseter og det som er....

Er helst ute etter en svart overland 2002.2004 med det meste av utstyr, lav km osv... Men det er vanskelig når man skal vær så forbanna kresen :P 

Jeg hadde det helt likt som deg! Hadde en Passat sedan og ventet barn. Grand Cherokee er den ultimate familiebilen. Jeg valgte diesel. Finn en med lav km. Min har nå gått 80 000 km. Jeg er utrolig fornøyd med min. Lykke til!!
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #17 på: On.,23,Desember,2009,23,11 »
1. Diesel leder i antall miles per gallon, men V8 er suveren når det gjelder "smiles per gallon".

2. Dessuten, best trekkraft har den motoren som har flest hester, ved ellers samme drivverk ;D.

Mvh Bambus

punkt 1 har du rett i. Men punkt 2 har du fullstendig feil i. Flest hester og trekk kraft er ikke det samme. Dieselen har nesten halvparten av hestene,men nesten det samme momentet. En chip på dieselen og du har 170 hester, altså 50 mindre enn V8, men allikevel nesten 100 nm mer enn V8 om ikke jeg husker feil.

Men det skal sies at Bensin uansett om det er V8 eller 6'er, reagerer mye raskere enn en TD motor. Merker det om man skal sladde i en sving. Det holder ikke å trykke på gassen med en TD motor, fordi du er avhengig av turbotrykket, og det kommer ikke før etter ett par sekunder.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #18 på: On.,23,Desember,2009,23,15 »
skal man sladde med TD må man være forut for sin tid. rett og slett
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #19 på: On.,23,Desember,2009,23,19 »
Men jeg må faktisk banne litt i kjerka her.

Vi har også en 96 mondeo stasjonsvogn, og den har bedre plass baki enn WJ'en min. Vi har den største emmaljuna vogna, og i mondeoen får vi god plass til dypbag og understell ved siden av hverandre mellom hjulbuene. Det er ikke like god plass i WJ'en, men jeg får det til, men døra går alltid i en av delene, men den går igjen med littegran makt.

passaten ifra 2000 tallet har jo VELDIG god plass den også, og jeepen kan nok kanskje ikke måle seg med den. Men om det er den nyere passaten du har, så har den vesentlig dårligere plass enn den forrige passaten, så da bør jeepen være bedre.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #20 på: On.,23,Desember,2009,23,25 »
Jeg er bortskjemt med mange år med Citroën XM Break (bilen er 4,96 meter). Lengre varerom finnes knapt.
WJ'en har problemer med å svelge lange ting som jeg pleide å stappe baki XM'en. Men høyde og bredde er jo godkjent.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #21 på: To.,31,Desember,2009,09,43 »
Jeg er iallefall SVÆRT fornøyd med min 01 V8 Limited. Med bensinforbruk 1.0 - 1.5 l/mil, er differansen til 3.1 diesel minimal. Du skal kjøre langt hvert år før denne differansen utgjør mye av driftskostnaden - og da burde du muligens ha vurdert annen bil i alle fall.
4.7 V8 PowerTech og RFE 545 girkasse er bygd for hverandre og for GC WJ/ Dodge Durango. Disse passer bilen utrolig bra. 3.1 dieselen er en gammel motor - og har en gammel girkasse og begge er satt inn i WJ for europeere som er allergiske mot bensin. Dessuten har jo 3.1l 80 Hk mindre enn 4.7l!

Mye kan muligens sies om Grand Cherokee - bra bremser har den i allefall ikke. Bør oppgraderes ifølge TSB til Akebono. Allikevel er V8'ern siste bekymring. Til sammenligning er 3.1 litern første bekymring om du kjøper en slik en.

En Grand Cherokee med og uten V8 kan ikke sammenlignes! Unn deg opplevelsen...

MÅ du ha diesel, ville jeg absolutt kjøpt CRD (etter 2002).
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #22 på: To.,31,Desember,2009,15,54 »
Kunne ikke vært mer enig, Jeep er bensin motor, skal du absolutt ha diesel, gå for MB CRD. Men vær oppmerksom på at dersom denne havarerer er kostnadene mye større enn merutgiftene på drivstoff på R6 /V8 de siste 10 år.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #23 på: To.,31,Desember,2009,21,01 »
hvis man da ikke har kjørt på båtdiesel eller fyringsolje de siste 10 årene  :-X
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #24 på: Fr., 1,Januar,2010,03,06 »
Og vi starter det nye året med lyden av V8.
Riktignok litt mere ekstrem 4x4 enn Jeep tilbyr originalt men allikevel  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=lSHcLUU_43c
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #25 på: Lø., 2,Januar,2010,20,37 »
Må si meg enig med Ambu og Tom G....Jeep er bensin, og da helst V8 ;D
Har selv en 04 WJ med 2.7 crd og en 96 ZJ med 5.2 V8, og det er ikke tvil om hva som er mest gøy pr. milage :)
Dieselen er en fantastisk trekkvogn i forhold til forbruk, men blir mest brukt til jobbpendling av kona....ZJn bruker jeg selv til jobbkjøring og offroadkjøring og forbruket for meg betyr lite da det blir lite km pr år.
Skal du ha en morro bil ville jeg absolutt gått for bensin og V8 ;D
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #26 på: Ti., 5,Januar,2010,23,27 »
Bare en liten kommentar her.
En ting man bør tenke på er HVORDAN kjører man. Er det ett par mil til og fra jobb eller er det ett par km til jobb, ett par km til butikken osv. Da bør man IKKE kjøpe diesel. En dieselmotor er ikke bygd for småkjøring da den er så effektiv at det tar lang tid før den blir varm, og når den ikke er varm så drikker den en del suppe. Jeg har en BMW 330 xi med 3-liters bensinmotor, og solgte nylig min Jeep Cherokee 2,5 td. Jeep´n brukte ikke mindre drivstoff enn BMW´n på kjøring rundt om kring her i bygda. I tillegg, en dieselmotor som bare blir brukt til småkjøring soter ned og da kan/vil man slite med brente ventiler, kaputt turbo osv. Er du på langtur i ny og ne (noe jeg var med min Jeep) så går det greit med diesel.
Jeg sikler også på en Grand Cherokee men har ikke budsjett til det nå, om jeg hadde så hadde jeg løpt etter en skikkelig lekker V8 bensin med gassrespons og krefter i fleng.

Diesel er en hype

Just my 50 cents...
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #27 på: Ti., 5,Januar,2010,23,40 »
Diesel alá 3,1 er fælt men det er jo noe ubeskrivelig trygt og mandig med denne brumlebassen under panseret da  ;D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget spitzen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #28 på: On., 6,Januar,2010,12,42 »
Må hive meg på her, har selv en 2000 model WJ V8 med 80'km på telleren. Kjempe gromt å kjøre:-) Diesel er ikke i nærheten er min mening. Når det gjelder forbruk, så er det ikke store forskjellen mellom diesel og bensin på WJ.

Jeep WJ -4.7L

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #29 på: On., 6,Januar,2010,14,48 »
konklusjonen er at diesel er populært å kjøpe men ikke så populært å eie  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.