Skrevet av Emne: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8  (Lest 8586 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #15 på: Ma.,21,Juli,2008,23,01 »
Hei og takk for veldig utfyllende svar. Jeg var på forhånd kjent med hvilke kasser som skulle ha hvilke typer oljer, hvilke biler de satt i og hva betegnelsene på kassene stod for. Men dette olje greine er greit å kjenne litt til.
Jeg brukte nemlig biltema dexron III på min wrangler TJ sahara, som hadde 32RE kasse, og det fungerte utmerket.
Nå har jeg skaffet meg en WJ, og lurte da på hvor man får kjøpt billlig olje til den. Har nå endt opp med å kjøpe hos jeep forhandler, men regner ikke med at jeg kan fortsette med det. Jeg er glad i oljeskift, og bilen trenger noen av de. Og derfor lurte jeg på om biltema hadde oljer jeg kunne bruke men de selger ikke atf +3. Jeep har heller ikke +3 lenger, da de kun har gått over til atf+4.
Det som er litt frustrerende er jo at automaten skal ha +4, mens transfern 247 kan vel ha vanlig dexronIII så det blir en del forskjelllige slag olje. Diffene skulle vel ha høyere tall på olja enn wranglern også.
Var liksom greit med wranglern, for der passet alt av biltema olje, og den var billig og bra nok. Men på WJ'en, så er det mye spesiell olje som ofte koster en del mer, og i mange tilfeller må kjøpes hos jeepforhandler til enda dyrere pris.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #16 på: Ti.,22,Juli,2008,00,06 »
Sitat
Nå har jeg skaffet meg en WJ, og lurte da på hvor man får kjøpt billlig olje til den. Har nå endt opp med å kjøpe hos jeep forhandler, men regner ikke med at jeg kan fortsette med det. Jeg er glad i oljeskift, og bilen trenger noen av de. Og derfor lurte jeg på om biltema hadde oljer jeg kunne bruke men de selger ikke atf +3. Jeep har heller ikke +3 lenger, da de kun har gått over til atf+4.
Jeg har forhørt meg hos BILEXTRA her i Bergen, og tror jeg skal få den oljen der. Vet ikke hva prisen er, men uansett blir det vel dyrere enn BILTEMA, men sikkert vesentlig billigere enn hos Jeepforhandler. 10 liter koster en del uansett....Skal informere om pris hvis interesse for det. ATF+4 må da være erstatter for ATF+3 skulle jeg tro ??? Som DEXRON III også dekker DEXRON II, eller? Takker ellers for utfyllende info, hammond.  :) Når det gjelder bakaksling finner jeg SAE 75W-140 GL5 som beskrevet i manualen, men bare mineralolje, ikke syntetisk... MÅ det være det???
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #17 på: Ti.,22,Juli,2008,00,06 »
som sagt:

http://www.ccparts.no

Har handlet der tidligere. kjøper man Mer blir det fraktfritt.

Quaker State er skikkelig olje da. Da er man ivertfall sikker på hva man heller på.

quaker state har 10 års garanti på motor hvis du bruker den oljen!

Wj er en avansert bil, hadde vært litt skeptisk til og bruke "Billig" olje.

nå vet vi fra før av at Biltema har dårlig kontroll med sine produkter. har skjedd mer enn en gang at de har måtte stoppet produkter pga feil.

bl.a en sak om poleringsmiddel som etset vekk lakken til noen personer for noen år siden.

det forteller meg at bilteme kan og ordne seg billige leverandører som kan levere produkter med deres navn på. men noen langvarig kvalitetskontroll kan man ikke forvente.

så da tar man en sjanse. kan være bra, kan være dårlig. problemet med ei girkasse er at det er så fryktelig dyrt hvis det er dårlig....

her kan man lese mer om Quaker State

http://www.quakerstate.com/

Quaker State er forresten den oljen som Sarpsborg motorfabrikk anbefaler og bruker til profesjonell Drag Race.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #18 på: Ti.,22,Juli,2008,00,53 »
Nå er vel ikke alltid dyrest olje ensbetydene med best olje..? Kanskje det er anderledes med gearoljer og automatoljer?Jeg vet flere taxieiere som bruker regenerert motorolje, kjøper det på 25l kanner. De bilene går 3-400 tusen uten at motoren blir ødelagt. Min eldste sønn ble fortalt at han måtte bruke en spesiell 0-50 olje på sin Volvo V40 '97, for da kunne han kjøre 30tusen km.!!! Kr. 750,- for 4 liter. Han kjøpte helsyntetisk 15-40 "billigolje", Kr. 199,- for 4 liter, og kan da skifte olje hver 10 tusen km.(ca. 4 år... )Den viktigste egenskapen til motorolje utenom smøring er vel kjøling. Er da "billigoljen" 4 x dårligere? Neppe. Hvordan ser oljen ut etter 30tusen? Hvis billigoljer skaper motorhavari ved normal kjøring, ville det vel vært mange flere advarsler, og flere merker gått konk.. Litt avsporing dette kanskje, men er det mulig at merkeforhandlere har et lite sugerør nedi oljen de reklamerer for???  ::)
« Siste redigering: Ti.,22,Juli,2008,09,49 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #19 på: Ti.,22,Juli,2008,17,42 »
sant nok. Men mistforstå meg rett.

Jeg sier på ingen måte at Biltema har dårlig olje. til det har jeg ingen som helst grunn til og uttale meg. Hadde jeg tatt omfattende tester og kunne dokumentere ting, så er det en annen sak.

Men det har med følelsen av og kunne stole på det man heller på. Du vet jo hvordan det er. avogtil bare "føles" det riktig og gjøre ditt og datt. slik er det med olje og. så billig olje utgår for meg.

Jeg har dessverre vært litt uheldig og ødelagt en motor pga billig olje.
Jeg hadde en motor som brukte en del olje pga ventiltetninger og skulle følgende spare penger på billig shell X-100 olje.
etter et halvt år brente en ventil seg.

leverte toppen til ovehaling og motorverkstedet forklarte meg at dette var typiske tegn på mye slitasje pga dårlig smøring.

Dette var en mitsubishi som ble for dyr og fikse.

Nå bruker jeg en Jeep zj og ønsker og gi den den beste oljen i håp om at den gir meg den beste bilopplevelsen tilbake :)

her er for øvrig en diskusjon om olje:

http://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t570774.html

Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #20 på: Ti.,22,Juli,2008,21,52 »
Du bruker den beste olje, slik at det ikke blir "den siste olje."  ;D ;D Klart at brent barn skyr ilden. Men det er mange andre som selger rimelige oljer enn Biltema.  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #21 på: On.,23,Juli,2008,14,12 »
ja. sant nok.

Jeg mener at det i utgangspunktet er bare tull og spare inn på olje når vi vet hvilke forferdelige resultater det kan gi.

f.eks koster 10w-40 quaker state 69 kr literen. noe som gir 345 kroner for et oljeskift.

så vet vi at intervallener er 12000 km. noe som gir ca 2 oljeskift i året med en kjørelengde på 24000km

vi vet alle at har man ikke råd til 690 kroner som totalutgift i året på olje, ja da har man iverftall ikke råd til og fore en 5.2 eller 4.0 liter med bensin.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #22 på: On.,23,Juli,2008,21,05 »
Her var det svært mye nyttig info, meget bra!

Jeg har lyst til å kommentere Biltemaoljen det diskuteres litt runt...
Biltema sin olje er Statoil- olje, tappet på Statoil sitt anlegg i Sverige (Göteborg mener jeg). All Biltema olje i gitte specer tilsvarer den du kjøper for dobbel penge hos en Statoil smøremiddelpusher. Dette har jeg fra svært pålitelige kilder.
Biltemaoljen har med andre ord akkurat den samme kvalitetskontrollen som den kanna det står Statoil på.
Når det er sagt, betyr det ikke at Biltema sin 10W30 tilsvarer Statoils Lazerway f.eks. Biltema fører, såvidt meg bekjent, bare de "vanlige" oljetypene. De mer prestisjefylte oljetypene (som f.eks Lazerway hos Statoil) er nok tilgjengelige kun med Stratoil-logo på kanna.
Det samme gjelder oljen du kjøper på Felleskjøpet, men den er tappet på Statoil sitt anlegg i Fagerstrand.
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #23 på: Fr.,12,September,2008,10,58 »
Kaster et spørsmål til på denne, og drar den samtidig litt frem igjen, siden det var så mye god info her!
Noen som kan bekrefte hvor mye olje det går på automatkassa på en 5,2l V8? Ser det står 10,1l i manualen (ca 3,8 i samband med service)
Pratet med det lokale verkstedet, og de mente det gikk 6 liter  ???

Planen min er å tømme kassa helt, vi det da si at jeg trenger 10,1l?

Hadde satt pris på raskt svar, slik at jeg rekker å kjøpe olje i dag, og kan få fisket dette i.l.a helgen.
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #24 på: Fr.,12,September,2008,12,20 »
du trenger mellom 8-10 liter hvis du greier og tømme kassa heilt.men d tror e du ikke greier uten og tappe converteren og ta av/løssne ventilhuset.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Sondre

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #25 på: Fr.,12,September,2008,12,46 »
Mange takk for raskt svar! Da går jeg til innkjøp av 3x4 liter olje for sikkerhetsskyld! (2x1 liter koster det samme som 1x4l  :-\)
94 ZJ 5,2 V8, 2" BB - 01 XJ 2,5 TD

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #26 på: Fr.,12,September,2008,19,18 »
HUSK AT DU IKKE KJØPER DEXRON III. Jeg har kjørt på den en stund, ::) og det er skum på peilepinnen. Vanskelig å få riktig olje(ATF+ eller 7176) her i Bergen. Vil helst unngå merkeforhandler, = dobbel pris. >:(
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #27 på: Sø.,26,April,2009,19,00 »
Det som er litt frustrerende er jo at automaten skal ha +4, mens transfern 247 kan vel ha vanlig dexronIII så det blir en del forskjelllige slag olje.

NB! transferkassa i denne bilen (NV247) SKAL ha original MOPAROLJE for NV247. Denne lukter appelsin - og ikke girolje..  ???

Automatic Transmission -- Only one fluid is recommended by DC; Mopar ATF Plus 4, Type 9602.

Transfer Case (NV247) -- Only one fluid is recommended by DC; Mopar Transfer Case Lubricant (P/N 05016796).

Men Amsoil og Redlines tilsvarende (syntetiske) produkter anbefales også i denne tråden http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=128083

På side 20 her står alle Mopar-oljene http://www.hansenracing.se/kataloger/hr16_kap_1b_kemikalier.pdf

Oversikt over ATF+4 oljer http://www.centerforqa.com/licensedatf4brands.html
« Siste redigering: Sø.,26,April,2009,19,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #28 på: Sø.,26,April,2009,23,03 »

....og at man kan velge selv på eldre biler.
oljene er helt blandbare og det er fullt mulig og bruke ATF+3 på eldre mopar kasser og. da vil kassa oppfattes som litt mere "Tight".


Mye bra info der :) Er Dexron og ATF+3/4 blandbare? Så ingen fare med å ta "vanlig" oljeskift på en kasse det har gått Dexron olje i og bytte til ATF+ olje?
« Siste redigering: Ma.,27,April,2009,10,30 av Fighter »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #29 på: Ma.,27,April,2009,01,30 »
Sitat
Er Dexron og ATF+3/4 blandbare? Så ingen fare med å ta "vanlig" oljeskift på en kasse det har gått Dexron olje i og bytte til ATF+ olje?
Jeg har nettopp byttet alle oljer på bilen, og hadde fra før Dextron III på aut.kassen. Har hatt problemer med lock up'en i lengre tid, den koblet ikke inn. så at aut.kassesystemet inneholder totalt 10,3 liter :o, men 3,8 liter ved oljeskift. Jeg har (heldigvis) tappeplugg i bunnpannen på kassen,så da ble det mindre griseri. :) Byttet filter, og satte på ny pakning. Hvis jeg skulle fått ut all oljen måtte jeg nok ha demontert kasse, og boret hull i konvørteren, men nei. Jeg har kjøpt meg en vakuumbeholder med pumpe og div. lange tynne nylonrør fra Biltema til kr. 499,-.http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82772 Vel verdt pengene ;D. Etter å ha fylt på 3,8l olje, kjørt et par dager, brukte jeg vakumpumpen i peilerøret og sugde opp ca.2,5 liter, fylte på ny olje. Dette har jeg gjort noen ganger, og har tilsammen brukt 12 fl.à 945ml aut.olje. Det som irriterer meg sanseløst er at peile/påfyllingsrøret ligger så j...ig lavt, og helt inntil torpedoveggen. Jeg har kjøpt meg en 2l kanne http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=153743 og en håndpumpe http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=90535 (en fordel at bilen står med fronten lavere, for peilepinnen går ned i høyre siden fremme) så det å fylle på olje går lettere. Tømmer 2l olje i kannen, pumper den derfra og nedi peilerøret med den hendige håndpumpen.  ;D Oljen jeg har brukt heter DynoCat MultiMatic ATF,synthetic blend (ca.kr.80,-pr.l)og dekker bl.a. "Chrysler automatic transmissions requiring ATF+3/+4." I 1995 het det vel ATF+, og +3+4 er vel nyere typer? Det jeg har oppdaget, er at nå funker lock up'en igjen, og bilen gearer silkemykt og korrekt, ;D og det må jo "bevise" at DexronIII var feil olje...? Og at det er viktig med riktig olje. Ble langt innlegg dette, håper det ikke gjør noe, og at det var litt matnyttig "svar"  ::)
« Siste redigering: Ma.,27,April,2009,10,35 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8