Joda. her skal du høre:
for mange år siden hadde de "store" bilprodusentene sine egne standarder for olje på girkasser
Ford hadde "Type F"
GM hadde Dexron
og Chrysler brukte den gang Dexron standarden
Chrysler brukte og fulgte dermed Dexron standarden i mange år. noe de fleste andre produsenter gjorde etterhvert og.
Saken var at i 1984 kom Chrysler med en ny type bil og drivverk. nemlig Voyager. den hadde nyutviklet girkasse og var en suksess på markedet. kassa heter A-604
problemet var at voyagerene hadde stadig problemer med girkassene og chrysler teknikerne fant ut at en del av problemet var at Dexron oljen ikke hadde nok "Gripefasthet". med andre ord kassene ble fortere slitt ut.
Så på midten av 80 tallet kom Crysler med sin egen olje som skulle være bedre: "Mopar 7176". også kalt "ATF+" hos andre produsenter. utviklet seg til ATF+2 og ATF+3 og ATF+4 etterhvert som utviklingen skrider fram.
http://www.ccparts.no/product_info.php?cPath=30_38&products_id=94derfor kan man også se på peilepinnen til en del voyagere at man skal ha 7176 olje på, og hvis man ikke har det, så kan man bruke DX3. NOE SOM IKKE ANBEFALES!
Så ATF+3 har utviklet seg til og bli en standard som nå blir anbefalt på alle crysler produkt etter 84/88 og nyere.
saken er at DX3 kan godt brukes på en del av de gamle kassene som 904, 998, 999 og 727. de var originalt designet for det.
man kan godt bruke ATF+3 og. har prøvd begge og anbefaler ATF+3/4 siden kassa da griper bedre.
På nyere chrysler kasser MÅ man bruke ATF+3 grunnet at kassene er designet til og "Slure" riktig med den viskositeten som ATF+3 gir.
Bruker du DX3 vil du finne ut at kassa går ikke i stykker ,men kan føles "Litt sløvere" enn med ATF+3. sluring mellom girene blir mer framtredende. spesielt ved akselerasjon eller tauing.
problemet med feil sluring er at du sliter clutcher og temperaturen stiger i kassa som følge av sluringen. noe som KAN føre til havari i værste fall.
Forskjellen er at ATF+3 har større "Gripefasthet" enn DX3. noe som medfører at kassa "Slurer" noe mere med DX3 enn med ATF+3.
Ford sin "type F" er den som har størst "gripefasthet" og er dermed brukt av noen for og få ei kasse til og vare "noe lengre" før den er utslitt. ikke anbefalt på en sunn og frisk crysler kasse.
så jeg anbefaler på alle "nyere biler og bruke ATF+3 eller 4, og at man kan velge selv på eldre biler.
oljene er helt blandbare og det er fullt mulig og bruke ATF+3 på eldre mopar kasser og. da vil kassa oppfattes som litt mere "Tight".
nå er det slik at utviklingen går videre og Ford skiftet og over til ny standard etterhvert, "Mercon". i 1983
senere på 90 tallet ble Dexron 3 og Mercon slått sammen til en og samme olje hos de fleste produsenter.
:
http://www.ccparts.no/product_info.php?cPath=30_38&products_id=95nå er ATF+4 også på vei:
http://www.pzlqs.com/techdata/l7_prodsheet_fs.htmhåper dette forklarte noe.