Skrevet av Emne: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8  (Lest 8587 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« på: Lø.,19,Juli,2008,14,08 »
Heisann. Det er tid for bytte av plugger, oljer og væsker på bilen. Jeg har byttet motorolje og filter (15-40 syntetisk olje). Når det gjelder kardangen bak har jeg kjøpt tilsetningsstoffet  til diffbremsen bak, men å få fatt i SAE 75W-140, GL5 gearolje er ikke like lett her i Bergen. Jeg finner SAE 75W-95, 85W-95, 85W-120. Kan disse brukes?  Vedr. aut.kassen står det to forskjellige kasser i instruksjonsboken: Aut.kasse type A, og type B.  ??? Vet jeg hvilke jeg har??,nei.  Noen som vet forskjell på disse? Takker for svar.

« Siste redigering: Sø.,20,Juli,2008,18,48 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #1 på: Lø.,19,Juli,2008,15,38 »
Hei

Nå er jeg ingen ekspert, men har lest en del innspill om dette med oljer.
Alle V8 fra 93-95 har en RH46 gearkasse, og denne kassa skal KUN ha ATF 3+ eller den nye ATF4+ olje.
Best er det å kjøpe orginal Chrysler/Mopar olje. Det er ikke mange andre merker som fører denne oljen.
IKKE bruk Dexron oljer.... :)
Vet ikke forskjell på A og B kasse, men trur nok oljen er den samme. Har aldri lest at noen av RH46 kassene skal ha en annen olje.

Akslinger: Gearolje SAE75W-90 både foran og bak. Husk å blande inn Friction Modifier i oljen til bakakslingen, hvis du har diffbrems(det er store sjanser for at du har det). FM får du hos Jeepforhandleren.
Hvis du har Tow package, så skal det brukes syntetisk 75W-140 olje på bakaksling.
Det er festet en liten stål bit på en av skruene på lokket på bakakselen.
Har du ikke Tow package, så skal du bruke vanlig SAE75W-90(95), med event FM.

Med hilsen
bas :) :)
« Siste redigering: Lø.,19,Juli,2008,16,33 av bas »
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #2 på: Lø.,19,Juli,2008,20,13 »
Bas har helt rett her, og det er viktig som han påpeker at du skal bruke ATF 3+ el 4 på din V8 utgave. Grunnen til at det står type a og b, er at manualen dekker også ZJ med 4,0L, og denne har den japanske AW04 kassen som skal ha Dex olje. Alle V8 utgavene har Chrysler automat og skal ATF 3 el 4.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #3 på: Lø.,19,Juli,2008,23,13 »
Her er en butikk som fører Quaker State oljer til amerikanske biler.
de har den oljen du prater om til akslingene

http://www.ccparts.no

og her er direktelink til oljen:

http://www.ccparts.no/index.php?cPath=30&osCsid=90c00e1efc98163986921cb1a7cd6ed3

Are you too late? Try a V8...

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #4 på: Sø.,20,Juli,2008,07,56 »
Hvis du har Tow package, så skal det brukes syntetisk 75W-140 olje på bakaksling.
Det er festet en liten stål bit på en av skruene på lokket på bakakselen.

Kult Bas, var ikke klar over at det var "tegnet" for tow package - den lille metalfliken som er festet på en av boltene til diff.lokket.
Men en sånn har jeg hvis ikke jeg husker helt feil. Peiling på hva tow package innebærer? annet enn at jeg har hengerfeste?
Safety third

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #5 på: Sø.,20,Juli,2008,08,08 »
Metallfliken inneholder en kode som forteller hva akslingen inneholder av dreving, diffbrems, Tow package osv. Du må tyde koden for å se hva din inneholder...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #6 på: Sø.,20,Juli,2008,13,58 »
Hei
Vel, tow package er relativt sjeldent på Jeep bilene. Etter det jeg har lest, så er den viktigste forskjellen at biler med TP har en ekstra oljekjøler til automaten. Disse har også et ledningssett ferdig til hengerkontakt, med eget rele liggende bak. Biler med TP har også en litt annen gearing på bakakslingen, 3.73.
Nesten alle Jeep XJ,ZJ,WJ osv har hengerfeste, men dette er nok ettermontert og det elektriske er nok bare koblet inn på det vanlige ledningssettet til baklysene.

bas
« Siste redigering: Sø.,20,Juli,2008,14,21 av bas »
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #7 på: Sø.,20,Juli,2008,17,23 »
Metallfliken inneholder en kode som forteller hva akslingen inneholder av dreving, diffbrems, Tow package osv. Du må tyde koden for å se hva din inneholder...
aha  ;) dette må utforskes
Safety third

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #8 på: Sø.,20,Juli,2008,17,41 »
Heisann. Jeg har ikke rukket ennå å se om jeg har den metallbiten under.
Sitat
IKKE bruk Dexron oljer.... Glad   Vet ikke forskjell på A og B kasse, men trur nok oljen er den samme.
Hvis du ser på type A, så står der faktisk Dextron 2 som alternativ. ??? Og der skal brukes forskjellig olje på A og B kasse..., derfor er det litt viktig å vite hvilke jeg har. Endelig fikk jeg til bilder... ;D







« Siste redigering: Sø.,20,Juli,2008,18,52 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #9 på: Sø.,20,Juli,2008,20,32 »
Hei igjen...

Se hva Sætre skriver...... Din info gjelder 6I og V8 motor. 6èrn kalles her A og V8 kalles B.
Fra 93 til 95, så er V8 kun levert med en 46RH kasse, altså må du bruke Mopar ATF 3 eller ATF 4 olje.....
Er du usikker på hva slags kasse du har, så se på gearspaken.
Jeg trur 46Rh er alene om bare å ha 1 og 2 gear, og så Drive, på spaken.
AW04 kassa har 1-2-3 gear, og så Drive, på spaken

Se denne linken:   http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,600.0.html


bas
« Siste redigering: Sø.,20,Juli,2008,20,41 av bas »
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #10 på: Sø.,20,Juli,2008,22,55 »
Sitat
Jeg trur 46Rh er alene om bare å ha 1 og 2 gear, og så Drive, på spaken.
  Dette er den kassen jeg har, ja. Takker så mye for engasjerte svar.  ;D Det er dette som er en av grunnene til at det er verdt å være medlem i JCN.  ;D ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #11 på: Sø.,20,Juli,2008,23,03 »
Mulig den er alene om å ha de girene i hydraulisk utgaven. Men både 42RE som sitter i 4.0litern, og 44RE som sitter i 3.1 litern (mener å ha lest at 44RE også ble levert på en del V8'ere), samt (5)45RE som satt på 4.7litern har vel også bare 1. , 2. og Drive. Men dette erj o elektroniske styrte kasser. Usikker på når de elektronisk styrte kom. Men det var nok på slutten av 90 tallet en gang.
Blir jo bare ett hav av muligheter dette her  ;D

Men jeg har tre spørsmål om jeg får lov av trådstarter:

ATF +3 og Dexron er etter som jeg har skjønt forskjellige oljer med forskjellige egenskaper.

Hva er egentlig forskjellen??
og hvor skadelig er det å fylle feil?
Kan det virke som om Dexron er på eldre hydrauliske kasser, mens ATF er på de elektroniske??

Leste litt på nettet, og det kan virke som om ATF er en mye bedre olje med langt bedre egenskaper på alle områder.
http://www.penrite.com.au/files/GS6E5HYM8G/55_DEXRON_III_HandMERCONV.pdf

Just curious  ???
« Siste redigering: Sø.,20,Juli,2008,23,05 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #12 på: Ma.,21,Juli,2008,01,18 »
Joda. her skal du høre:

for mange år siden hadde de "store" bilprodusentene sine egne standarder for olje på girkasser

Ford hadde "Type F"
GM hadde Dexron
og Chrysler brukte den gang Dexron standarden

Chrysler brukte og fulgte dermed Dexron standarden i mange år. noe de fleste andre produsenter gjorde etterhvert og.

Saken var at i 1984 kom Chrysler med en ny type bil og drivverk. nemlig Voyager. den hadde nyutviklet girkasse og var en suksess på markedet. kassa heter A-604
problemet var at voyagerene hadde stadig problemer med girkassene og chrysler teknikerne fant ut at en del av problemet var at Dexron oljen ikke hadde nok "Gripefasthet". med andre ord kassene ble fortere slitt ut.

Så på midten av 80 tallet kom Crysler med sin egen olje som skulle være bedre: "Mopar 7176". også kalt "ATF+" hos andre produsenter. utviklet seg til ATF+2 og ATF+3 og ATF+4 etterhvert som utviklingen skrider fram.

http://www.ccparts.no/product_info.php?cPath=30_38&products_id=94


derfor kan man også se på peilepinnen til en del voyagere at man skal ha 7176 olje på, og hvis man ikke har det, så kan man bruke DX3. NOE SOM IKKE ANBEFALES!

Så ATF+3 har utviklet seg til og bli en standard som nå blir anbefalt på alle crysler produkt etter 84/88 og nyere.

saken er at DX3 kan godt brukes på en del av de gamle kassene som 904, 998, 999 og 727.  de var originalt designet for det.
man kan godt bruke ATF+3 og. har prøvd begge og anbefaler ATF+3/4 siden kassa da griper bedre.

På nyere chrysler kasser MÅ man bruke ATF+3 grunnet at kassene er designet til og "Slure" riktig med den viskositeten som ATF+3 gir.
Bruker du DX3 vil du finne ut at kassa går ikke i stykker ,men kan føles "Litt sløvere" enn med ATF+3. sluring mellom girene blir mer framtredende. spesielt ved akselerasjon eller tauing.
problemet med feil sluring er at du sliter clutcher og temperaturen stiger i kassa som følge av sluringen. noe som KAN føre til havari i værste fall.

Forskjellen er at ATF+3 har større "Gripefasthet" enn DX3. noe som medfører at kassa "Slurer" noe mere med DX3 enn med ATF+3.
Ford sin "type F" er den som har størst "gripefasthet" og er dermed brukt av noen for og få ei kasse til og vare "noe lengre" før den er utslitt. ikke anbefalt på en sunn og frisk crysler kasse.

så jeg anbefaler på alle "nyere biler og bruke ATF+3 eller 4, og at man kan velge selv på eldre biler.
oljene er helt blandbare og det er fullt mulig og bruke ATF+3 på eldre mopar kasser og. da vil kassa oppfattes som litt mere "Tight".

nå er det slik at utviklingen går videre og Ford skiftet og over til ny standard etterhvert, "Mercon". i 1983
senere på 90 tallet ble Dexron 3 og Mercon slått sammen til en og samme olje hos de fleste produsenter.
:
http://www.ccparts.no/product_info.php?cPath=30_38&products_id=95


nå er ATF+4 også på vei:
http://www.pzlqs.com/techdata/l7_prodsheet_fs.htm

håper dette forklarte noe.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #13 på: Ma.,21,Juli,2008,01,26 »
forresten, ikke blande sammen navn og begreper på oljetyper

ATF står for "Automatic Transmission Fluid" og betyr ikke noe annet en automatgirolje.

problemet er at det finnes flere typer ATF

f.eks Dexron 3 er og ATF og blir ofte omtalt som ATF Dexron. men er på ingen måte samme produktet som ATF+3

så her gjelder det og sjekke riktig slik at man ikke heller på ATF olje på kassa for ATF olje kan likeså godt være Type F, MErcon, dexron eller ATF+3.

mange bilverksteder vet ikke dette så ikke ta alt for god fisk!

det du trenger er ATF+3 eller aller helst 4 og ikke bare ATF!

testen du hadde link til gjelder ATF Dexron og omhandler forskjellige typer Dexron oljer og har ikke noe med ATF+ serien og gjøre i det hele tatt.

tullete navn kanskje men Chrysler kalte sin egen olje MS7176 og ikke ATF+3. så de har ikke skylden for dette "navnerotet"
ATF+4 heter originalt MS9602 i MOPAR nr.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: BYTTE AV OLJER OG VÆSKER PÅ ZJ '95 5,2 V8
« Svar #14 på: Ma.,21,Juli,2008,17,36 »
Svar til Tomas:
Kan det virke som om Dexron er på eldre hydrauliske kasser, mens ATF er på de elektroniske??

Alle 42 til 46 kassene skal ha ATF3+. Kassa som sitter i ZJ V8 fra 93-95 har hydraulisk kasse, 46RH, der H står for hydraulisk.
Så alle kasser i denne serien, om den slutter på E eller H, skal ha ATF3+ eller høyere.

Det er bare AW4 kassa som skal Dexron.. jeg hadde en XJ 89 mod, 4.0, og der satt denne kassa. Fra slutten av 80 årene og til begynnelsen av 90 årene.

Transfer kassa til ZJ 93-95, altså 249, der kan en bruke Dexron olje.. :) :)

bas
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826