Skrevet av Emne: Spytter diffolje ut lufteslangen  (Lest 5390 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Spytter diffolje ut lufteslangen
« på: To.,19,Mars,2015,23,04 »
Kjøpte for noen uker siden en 2004 WJ 2,7CRD Overland med QuadraDrive. Bilen har gått 193k og har full servicehistorikk fra ett og samme merkeverksted. I dag kjørte jeg en tur på ca 8 km med henger på ca 1 tonn bak bilen. Stort sett 50-70 km/t. Litt finmanøvrering i lavserie i begge ender av turen. Jeg parkerte tilfeldigvis over en vanndam når jeg var ferdig og oppdaget at det dryppet olje fra bilen. Fant ut at dette kom ut fra luftinga på framdiffen ved siden av peilepinnen. Reagerte ikke på at diffen var særlig varm, men tenkte ikke på å sjekke dette veldig nøye der og da. Kjørte hjem og parkerte noen timer. Ingen lekkasje mens den har stått parkert. Sjekket oljenivå på diffen nå og det var ok. Oljen ser fin ut.

Hvorfor spytter den ut olje? Siden oljenivået er greit nå (1-1,5 cm under påfyllingshullet) kan det jo være at det har vært for mye olje på den som har blitt spyttet ut hvis diffen ble veldig varm? Eller at luftinga av en eller annen grunn har vært tett for så plutselig å løsne og spytte ut en skvett?

Noen som har noen teorier eller har vært ute for det samme? Bør jeg inspisere diffen og bytte olje umiddelbart, eller er det ok å kjøre litt, sjekke om diffen blir varm og se om den spruter ut mer olje?

Er for så vidt ikke avhengig av bilen den første uka, men trenger den på hytta i påsken...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #1 på: Fr.,20,Mars,2015,11,27 »
olja kommer mest sannsynlig fra peilepinnerøret der det er festet til bunnpanna,lekker litt der på min 2,7crd

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #2 på: Fr.,20,Mars,2015,12,11 »
Det er diffolje som lekker - ikke motorolje. Kommer ut gjennom luftenippelen i enden av lufteslangen til framdiffen...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #3 på: Fr.,20,Mars,2015,15,21 »
hvor høyt er enden av slangen

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #4 på: Fr.,20,Mars,2015,15,32 »
Slangen er stripset fast til peilepinnerøret for motorolje.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #5 på: Fr.,20,Mars,2015,16,19 »
min slange er festet enda lenger opp på rammen under bremsekraftforserker
det er ikke mulig at oljen skal renne ut ,oljemengden i diffen er liten å den kan ikke bli så varm at der blir doblet volum med olje,som renner over
antagelig vært litt olje i slangen pluss litt luft trykk i diffen grunnet oppvarming av diffoljen. avlufting slange er for å lette på lufttrykket som oppstår når diffen og oljen oppvarmes
der finnes ikke noe i diffen som vil gjøre at oljen vil ut, selv ikke god oppvarming av oljen under hard belastning
normalt oljenivå på diffen er opp til påfyllingshullet når bilen står eller henger rett.
« Siste redigering: Fr.,20,Mars,2015,16,33 av fiskern »

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #6 på: Fr.,20,Mars,2015,17,12 »

antagelig vært litt olje i slangen pluss litt luft trykk i diffen grunnet oppvarming av diffoljen. avlufting slange er for å lette på lufttrykket som oppstår når diffen og oljen oppvarmes

Ja, har igrunn landet på den teorien der inntil videre...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #7 på: Fr.,20,Mars,2015,20,43 »
bare å gi gass til hytta på påskeferie

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #8 på: Sø.,29,Mars,2015,18,45 »
Vel vel... da har jeg kjørt noen småturer siste uka uten å registrere mer lekkasje. Kjørte til hytta i dag. Ca 40 mil. På et bensistasjonstopp underveis merket jeg litt skrubbing ved brå sving på tørr asfalt. Så at det hadde lekt litt olje fra lufteslangen underveis. Kjente på diffen. Var kanskje 30 grader utenpå difflokket. Kjørte videre til hytta. Når vi kom fram så jeg at det var oljesøl inni begge felgene. Har altså fått lekkasje på simringene på begge stikkakslene i tillegg til at det kommer olje ut luftinga øverst i motorrommet.

Er redd for at det er mer enn simringene som er ødelagt her...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #9 på: Sø.,29,Mars,2015,20,11 »
Uffda :-\ Men det var da en snodig ting! Lurer på hva i all verden det kan være for noe...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #10 på: Sø.,29,Mars,2015,20,36 »
Aldri vært borte i noe slikt på noen av Jeepene mine. Dette er imidlertid den første jeg har med vari-lok. Kan det være en feil på det systemet som skaper høyt trykk inni diffen?
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #11 på: Sø.,29,Mars,2015,23,25 »
der er tettering på varilok ,på min var den sprukket så jeg bytta til ny varilok      Differential Plenum heter delen

« Siste redigering: Sø.,29,Mars,2015,23,29 av fiskern »

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #12 på: Sø.,12,April,2015,23,11 »
En liten oppdatering...:

Kom oss hjem fra hytta i påsken, men har ikke hatt tid til å se på bilen før nå.

Det jeg trodde var oljesøl i felgene viste seg å bare være bremsestøv og annen dritt (blir litt paranoid når ting ikke funker). Simmeringene på stikkakslene er altså friskemeldt.

Tok av difflokket i dag og inspiserte litt. Kan ikke se noe uvanlig med mine utrente øyne. Så heller ingen metallspon i olja. Det var 0,9 liter olje på diffen. Altså har den antakelig spyttet ut ca 0,3 liter gjennom lufteslangen.

Sjekket ventilen på enden av lufteslangen. Den er åpen og funker som den skal.

Etter å ha montert difflokk igjen fylte jeg på 1,2 liter Castrol Syntrax 75-140 LS. Ville helst hatt Longlife med Mopars egen LS tilsetning, men fikk ikke tak i sistnevnte i Drammen (vet at Maldal har).

Har tatt en prøvetur nå og symptomene er de samme; Ved konstant sving over litt tid (f.eks trekvart runde i en liten rundkjøring) begynner det å skurre. Nesten som å kjøre med låst diff - men ikke helt. Har kjørt et par mil, men ingen oljelekkasje ut lufteslangen foreløpig.

Mistenker at det er noe feil med vari-lok'en siden den oppfører seg slik...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #13 på: Ma.,13,April,2015,07,57 »
Åja, men da skjønner jeg hva problemet ditt er når du snakker om skurring og når du bare har fylt på diffolje! :-)  Du må ha Mopar friction modifier også på akslene på disse bilene og den skurringa kommer sikkert bakfra også hvis det er lenge siden det er byttet på den og kanskje ikke den heller har lurium olja på?! Min var akkurat sånn du beskriver da jeg kjøpte den i 2013 og all skurrelyd og vibrasjon forsvant da jeg tilsatte dette additivet :-) Du trenger 2 flasker bak og 1 foran.
http://www.maldalimport.no/produkter/4-oljeprodukter/41-mopar-ls-slip-middel-120ml-/
« Siste redigering: Ma.,13,April,2015,08,00 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Spytter diffolje ut lufteslangen
« Svar #14 på: Ma.,13,April,2015,12,12 »
Det er friksjonstilsetning i den olja jeg har brukt. Det er den olja Castrol anbefaler til disse akslene. Skurringen var den samme med den olja som var der før og som merkeverksted har byttet. Er klar over at noen mener Mopar sin egen LS tilsetning er den beste for disse akslene, men det er svært få verksteder som bruker denne. De fleste benytter en eller annen olje med LS-tilsetning slik jeg har gjort.

Det som er saken er at bilen oppførte seg ikke slik når jeg kjøpte den for en måned siden. Jeg kjørte 8-tall og rundkjøringer på prøvekjøringen uten skurring og har ikke hatt dette problemet før den begynte å spytte olje ut gjennom lufteslangen. Jeg lurte derfor på om det var pga for lite olje at den skurret, men det er det altså ikke.

Jeg brukte lavserien litt i fbm utsetting av en båt når jeg oppdaget problemet med at den blåste ut olja. Ut fra min vurdering av selger har lavserien antakelig nesten ikke vært brukt i bilens levetid frem til nå. Kan det ha skjedd noe med vari-lok systemet i forbindelse med bruken av lavserie? (.Jeg har naturligvis ikke vrengt rundt på tørr asfalt i lavserie - såpass har jeg lært etter å ha eid 8 Jeeper...)
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)