Skrevet av Emne: WJ 3,1l med automatproblemer.  (Lest 4881 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #15 på: To.,23,Mai,2013,01,47 »
et jeep verksted bør vel kunne skru på jeep,hvis ikke bør dem finne på noe annet å arbeide med enn bil
Er så enig at jeg kunne ikke sagt det bedre sjøl! For noe sløve tusseladder!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #16 på: To.,23,Mai,2013,09,18 »
Justeringen av båndene - vel. Den som er inne i selve kassen (adgang ved å droppe bunnpannen fra kassen) er greit å justere.
Den andre (tror det er den "bakerste") ligger oppe på utsiden av kassen. Vanskelig å komme til og det finnes et spesialverktøy for å løsne og justere den. Jeg har tilgode å finne et Jeep verksted som eier et slik verktøy, så hvordan de får justert den .......

Det finnes artikkler på nettet hvor jobben er beskrevet. Noen får det til.

Jeg har lest et sted at det er bedre å la båndene være som de er, enn å feiljustere dem. Hm. Jeg justert i hvertfall den éne uten at jeg har merket noe forandring i hvordan kassen oppfører seg.


Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #17 på: Ma.,24,Juni,2013,00,00 »
Hva er egentlig de båndene og når skal de justeres på? Er det etter faste km stander eller hvis kassen begynner å forandre seg?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #18 på: Ma.,24,Juni,2013,00,56 »
De skal vel justeres hver gang det er oljeskift på automatkassen, som er hver 20.000 km (12.000 miles) ved vanlig norsk kjøremønster, mye småkjøring, kaldstarter, kaldt klima osv. som er serviceintervallskjema B.
Imidlertid er ikke båndene nevnt overhodet i skjema B, servicemanual år 2000.
Samme intervall for oljeskift er det på diffene faktisk.

Så jeg får ta et oljeskift på automatkassa da, har kjørt 20.000 km på 4 år siden forrige skift.. (med 1,5 års stillstand innimellom). Men da ble båndene ikke justert, pga. tidspress.

For biler som bare kjøres og kjøres uten stans så er det andre intervaller, faktisk 48.000 km, serviceintervallskjema A. Oljeskift på diffene har de glemt å ta med.
Eget skjema gjelder for selve dieselmotoren vedr. dieselfilter osv.

Imidlertid står det helt andre intervaller i 2001-manualen:
Der står det oljeskift på automatkasse hver 48.000 km, inklusive justering av båndene for serviceskjema B.

For biler som bare kjøres og kjøres, ulikt norsk kjøremønster er intervallet for oljeskift og båndjustering på automatkassa hele 160.000 km.... serviceskjema A.
Der er ikke oljeskift i diffene nevnt med et ord....
« Siste redigering: Ma.,24,Juni,2013,01,02 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #19 på: Ma.,24,Juni,2013,23,54 »
Hmm... Interessant. Tror jeg holder meg til oljeskift på automaten til ca. hver 48.000 km. Har langkjøring til og fra jobb og kjører generelt lite småkjøring med bilen. Differ 30.000... ;) Burde gå greit vel... :) (håper jeg).
Hva skjer eller kan skje forresten hvis de båndene ikke blir justert ved oljeskift og hva slags funksjon har de egentlig?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #20 på: Ti.,25,Juni,2013,00,09 »
Tror da at man kan få en utilsiktet sluring ved girskift som fører til større slitasje på lameller og hurtigere forurensning av olja ?

Hovedregelen er vel automatoljeskift ca annethvert år, som da blir 20.000 km for oss som kjører lite, mens det gjerne blir mye mere for de som kjører langt.

Husk at ikke all olja blir skifta ved oljeskiftet, iallefall ikke uten evt. flushing og andre metoder. Slik at det kan være lurt å ikke strekke det for langt. Når man skifter skal olja fortsatt ha fin rød klar farge. Har den ikke det har man kanskje venta for lenge.
Det med mengden er jo en annen sak, et sted står det oppgitt 3,8 liter men i praksis gikk det vel med over 5 liter ved mitt forrige skift.
Skifter man ofte er det kanskje ikke nødvendig å skifte filter og pakning hver gang... muligens. Pakningene ser jo ut som solide saker.
Noen har montert tappeplugg i bunnpanna, det forenkler jo noe for avtapningen men frister vel mange til å la være å ta ned bunnpanna.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #21 på: Ti.,25,Juni,2013,21,07 »
Kjøpte denne idag.. tør jeg bruke den tro?  :) Kr 369,- for 4 liter. Halv pris av Mopar ATF+4.
Om de har flytta +-tegnet med vilje? I spesifikasjonen står det jo Chrysler ATF 4+.



Helsyntetisk. For automatiske transmisjoner/girkasser der det foreskrives en ATF-U-olje. Gir god beskyttelse mot termisk nedbryting og oksidering. Anbefales også ved kaldstart av manuelle girkasser som er trege og vanskelige å gire, spesielt i streng kulde. Kan også brukes som ISO VG32 hydraulikkolje. Oppfyller følgende spesifikasjoner:
•Ford Mercon V/SP/LV
•Ford M2C-202-B
•Honda Z-1 (utom CVT)
•JWS 3309
•BMW 7045E
•Man 339 V-1/V-2/Z-1/Z-2
•VW/Audi G-052-162
•Voith 55.6335.XX (G607)
•GM Dexron VI
•Toyota T-II/V/WS
•Mitsubishi/Hyundai SP II/III
•BMW LA2634
•MB 236.6/236.7/236.9/236.10/236.11
•Texaco N402
•Volvo 1161540/97341
•Chrysler ATF/ATF 3+/ATF 4+
•VW G 052 162
•Allison TES-295
•Nisan Matic D/J
•BMW 8072B
•Subaru ATF
•VW/Audi G-055-025-AZ
•LT 71141
« Siste redigering: Ti.,25,Juni,2013,21,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #22 på: To.,27,Juni,2013,23,42 »
Humm... Jeg hadde ikke turt. Er så skeptisk til sånne produkter fra Biltema som "må være" 100%.
Den olja oppfyller nok kravet, men stusser litt når den er så multi at den passer til alle de forskjellig standardene også lurer jeg på om de klarer å holde kravet eller være like god like lenge som andre dyre oljer. Kanskje det bare er plaskevann etter 10k km... :-\
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #23 på: To.,27,Juni,2013,23,54 »
Vel, Biltema lager jo ikke denne selv, det er jo et anerkjent oljeselskap som gjør det.
Jeg tror det er bedre å skifte relativt ofte, men det er jo ikke mange kronene å spare egentlig uansett hvilken olje man kjøper. Men de var fri hos Jeep-forhandler så derfor fant jeg et alternativ.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #24 på: To.,27,Juni,2013,23,57 »
Det går sikkert helt fint :) Bytter du tidligere gjør den nok samme nytta.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #25 på: Fr.,28,Juni,2013,00,06 »
tenkte å bytte annahvert år, det blir max 20.000 km
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #26 på: Sø.,30,Juni,2013,18,51 »
Det er nok lurt :)

Jeg har fått problemer med automatkassa nå i dag på vei hjem fra vestlandet. Det begynte først med at den ikke ville opp i O/D etter jeg kjørte av ei ferje. Stoppet bilen og slo av motoren, starta opp igjen og kjørte videre og da virka det igjen, men så begynte den å gir litt rart etterpå la jeg merk til. Den bruker litt lang tid og må opp i 2500 rpm før den girer. Veldig merkeli at dette plutselig skjedde!, og den girer riktig på de andre girene. Bilen har bare gått 116k km nå.
Noen som vet hva det kan være? Bånd som plutselig må justeres?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #27 på: Ti., 2,Juli,2013,09,09 »
Det er antakeligvis veldig enkelt å finne ut av. Det er sikkert en sensor eller ventil som fusker. Det kan og være dårlig kontakt i plugger eller ledningsnett. Antakelig så har hjernen gått i limp mode siden den har oppdaget at det er noe som fusker. For å finne feilen så er det bare å dra til nærmeste verksted og få lest ut feilkoder. Jeg hadde feil med sensoren som måler hastigheten ut av kassen. Da giret den i hytt og pine, og gikk i limp mode til slutt. Hadde og tidligere feil med en ventil.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #28 på: Ti., 2,Juli,2013,23,50 »
Det er antakeligvis veldig enkelt å finne ut av. Det er sikkert en sensor eller ventil som fusker. Det kan og være dårlig kontakt i plugger eller ledningsnett. Antakelig så har hjernen gått i limp mode siden den har oppdaget at det er noe som fusker. For å finne feilen så er det bare å dra til nærmeste verksted og få lest ut feilkoder. Jeg hadde feil med sensoren som måler hastigheten ut av kassen. Da giret den i hytt og pine, og gikk i limp mode til slutt. Hadde og tidligere feil med en ventil.
Ja det håper og tror jeg også det skal være. Har vært innom Jeep verksted og fått bestilt time :) Har merket meg nå i etterkant at det bare er første gangen jeg begynner å kjøre (fra bilen er kald eller varm) at den er treg til å gire inn i 3 gir, resten av turen girer den som normalt. Litt snodig... :P Skal bli interessant å høre hva som er feil og skal oppdatere her om feilen når jeg finner ut.
Da den først begynte å kødde med å ikke ville inn i O/D lå jeg i ca. 80 km/t og ga bare litt på da den plutselig bykset ned i 2 gir! Ble ganske høyt turtall da og jeg skvatt en del kan du si! :-\  ;) Sånn sett høres det mest logisk ut som om det kan være feil med en sensor som måler hatigheten ut av kassen...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #29 på: Ma., 5,August,2013,20,15 »
Biltemaolje funka helt fint den  :)

Den lokale Jeep-sjappa tok inn dette alternativet istedenfor original:



Mye kjekt å finne til RE44 samt videosnutter for de som ikke er redd for å pille litt selv.
Et slikt shift kit skal visst være veldig gunstig å montere. De har to typer kit:

http://www.cascadetransmissionparts.com/42re44retransactionkit.aspx

http://www.cascadetransmissionparts.com/42re44reshiftcorrectionkit99up.aspx

Full oversikt:

http://www.cascadetransmissionparts.com/a50042rh-re44re.aspx

http://www.youtube.com/watch?v=X0DyUaA-uh0
« Siste redigering: Ma., 5,August,2013,20,20 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.