Skrevet av Emne: WJ 3,1l med automatproblemer.  (Lest 4880 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
WJ 3,1l med automatproblemer.
« på: Ma.,20,Mai,2013,22,13 »
Heisann, jeg tenkte jeg ville høre med dere her inne, da det virker som om dere har sett "alle" problemene som finnes på disse bilene ;)

Feilen forløper slik:
I første og andre gir så "biter" ikke converteren ordentlig, den drar jevnt på lavt turtall, men med mer pådrag så slurer det. Hvis jeg gir mer gass da så havner turtelleren i det røde området.
Det virker som om den biter bedre i 3dje og OD.

Jeg trodde først det var en gåen converter, men da burde jeg vel også ha feilen i 3dje og OD?

Feilkodeleseren sier ingenting om feilen.

Takker for alle bidrag!
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #1 på: Ma.,20,Mai,2013,22,21 »
Høres mere ut som utslitte clutcher, enn en ødelagt converter..
Er oljenivå korrekt da? Peiles på tomgang med gearvelger i N.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #2 på: Ma.,20,Mai,2013,23,05 »
Har vært ute å peilet, den er tett opp imot øverste hull på "hot", da har jeg kjørt den god og varm først.

Jeg testet også alle girene, og det er kun andregir som slurer.

Hvordan sitter cluchene? Er de greie å bytte selv, og hva koster noe slikt, henholdsvis i deler, eller ferdig på verksted?
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #3 på: Ma.,20,Mai,2013,23,25 »
hvor langt er den gått denna da ?
når skiftet automatolje, og er de to bandene justert ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #4 på: Ma.,20,Mai,2013,23,25 »
Ok, oljenivå er nok greit da. Det finnes flere som overhaler automater rundt om i Norge, men disse skal være brukbare http://www.rats.no/ (han er vel den eneste som gir 2 års full garanti)
Det kommer jo selvfølgelig an på hvor du bor i landet, bor du i nærheten av Trondheim så skal jeg alltids få noen til å se på den.

Litt vanskelig å stille diagnose uten å ha sett/prøvd bilen. Begynte dette helt plutselig? Km-stand på bilen? Lenge siden siste olje/filterskift? Har du vært innom verksted og fått noen synspunkter?

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #5 på: Ma.,20,Mai,2013,23,35 »
Har ikke vært på verksted enda, chrysler-verkstedet her i byen ville ikka ta jobben med bytte av motor når den gikk, "Det er så mye jobb" var svaret jeg fikk der nede, så jeg må si jeg kvier meg litt.

Olje og filter ble byttet for ca 20000km siden, jeg tror ikke båndene ble justert den gangen. Kan de gi disse symtomene?

Edit: Kassa har gått 280 000
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #6 på: Ma.,20,Mai,2013,23,45 »
Kan være verdt å prøve justering av bånd før du gjør noe mere, uten at jeg kan svare for symptomene. Blir fort dyrt med overhaling av automaten på verksted, i alle fall hvis man tar med ut- og inn montering av kassa.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #7 på: Ma.,20,Mai,2013,23,47 »
Det ble brukt olje med riktig spec ved siste skift da?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #8 på: Ma.,20,Mai,2013,23,51 »
hvis kassa har gått 280.000 uten reparasjon/overhaling tidligere så er det vel ikke unormalt at den er sliten.
Vet ikke om 44RE kasser går 300.000 uten overhaling ? Utenom hvis de er forsiktig kjørt og nøye vedlikeholdt.

Røyk motoren, når chrysler-verkstedet ikke ville bytte ?

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #9 på: Ma.,20,Mai,2013,23,58 »
Olje, filter osv, alt flytende på bilen ble byttet for ca 20 000 siden, alle vesker og filter Mopar original.

Riktig, jeg fikk en ulyd i bilen under kjøring, verkstedet konkluderte med rådebank. Jeg ble anbefalt å sette inn en brukt motor i stedet for overhaling. Merkeverkstedet ville ikke ha jobben for det var for mye jobb  ???

Edit: Rettere sagt... Hvis byttemotoren hadde dieselpumpa ferdig montert så kunne de ta jobben, men de ville ikke skru på dieselpumpa, det var vist den som var vanskelig. Ikke spesielt betryggende å høre fra merkeverksted eller hva?
« Siste redigering: Ti.,21,Mai,2013,00,00 av Cid »
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #10 på: Ti.,21,Mai,2013,00,05 »
det er jo en vanlig Bosch pumpe, er vel ikke så mye spesiellt med den. Men timingen er jo naturligvis nøye, men det gjelder vel alle dieselpumper.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #11 på: Ti.,21,Mai,2013,00,13 »
Jeg vet ingenting om dieselpumpene, men jeg vet jeg vil benytte et verksted som ikke synes det er skremmende :D

Jeg kan legge til enda en blunder fra samme verksted; kona ringte meg, sa det kom en ulyd fra venstre fremhjul. Jeg ba henne reise ned på verkstedet og be dem se på det. De konkluderte med gåen aksling venstre foran, kona fikk beskjed om at det var bare å kjøre til dagen etterpå, det var ingenting som kunne gå galt, så skulle de skaffe aksling. På tur ned dagen etterpå så ramlet hjulet av bilen, det var løse hjulbolter!!! Dette var etter at mekaniker hadde prøvekjørt, og etter at kona hadde spurt om det kunne være hjulboltene  :-\
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget Cid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #12 på: Ti.,21,Mai,2013,00,15 »
Jeg fikk tak i ATSG manualen for 44re nå, så skal jeg se om det er enkelt å justere båndene selv. Er det noen som har prøvd, og har erfaringer å dele?
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD
7,4 average litres / 100km - Og jeg som trodde bilen var dyr i drift!?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #13 på: Ti.,21,Mai,2013,00,18 »
Verksteder er ikke til å stole på 100% av tiden, det gjøres nok mye feil der som andre steder i samfunnet.
Best å gjøre mest mulig sjæl, iallefall på litt "sære" biler om man ikke finner en entusiastmekaniker med spesiell interesse for området.

Gi forresten kona et hjulkryss og vis henne hvilken vei boltene skal sjekkes/strammes  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WJ 3,1l med automatproblemer.
« Svar #14 på: Ti.,21,Mai,2013,19,52 »
et jeep verksted bør vel kunne skru på jeep,hvis ikke bør dem finne på noe annet å arbeide med enn bil