Skrevet av Emne: Upresis styring  (Lest 7400 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Upresis styring
« Svar #15 på: To.,24,Januar,2013,18,07 »
Uansett hva du gjør må du nok regne med litt slarkete styring. Kan ikke sammenligne Jeepen med en moderne bil med tannstangstyring.

Synes min var guffen å styre til å begynne med, men nå er jeg så vant til den at jeg nesten aldri legger merke til slarken lenger.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Upresis styring
« Svar #16 på: Fr.,25,Januar,2013,01,04 »
Uansett hva du gjør må du nok regne med litt slarkete styring. Kan ikke sammenligne Jeepen med en moderne bil med tannstangstyring.

Synes min var guffen å styre til å begynne med, men nå er jeg så vant til den at jeg nesten aldri legger merke til slarken lenger.

En viktig meddelelse Bale. Helt korrekt.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #17 på: Fr.,25,Januar,2013,13,34 »
Jodda, er klar over dette. Jeg sammenligner ikke jeep'en med en moderne bil.
Da jeg kjøpte bilen kjørte jeg over 100 mil i et strekk på tur hjem. Var ganske sliten i håndledd etter å justert ratt i såpass lang tid kan du si.. Men nå er jo 100 mil nokså langt også da ! Har hatt 2 stk.chevrolet starcraft tidligere. Disse er vel heller ikke kjent for å være veldig up to date teknisk, men styringen på disse var helt noe annet !
Har forøvrig identisk bil med deg "bale" zj-98 med 4,0l rekke6 ! Hvor tørst er din zj ? Jeg ligger stort sett på et forbruk på 1,5l/mil.

Når det er sagt, er jeg veldig fornøyd med jeep'en. Hadde bare det vært mulig å få litt bedre styring så hadde jeg vært 100%.

Utlogget sigm 5.2 v8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Upresis styring
« Svar #18 på: Sø.,27,Januar,2013,11,01 »
Jeg har også en som er slik i styringa. Jeg har sjekket og funnet slark i snekka, men har valgt å skifte alt av stag, kuler og kontroll armer. Kjøper de over dammen så er det ikke så ille pris. Bilen skal jeg ha en god stund og den har rullet 240000 så jeg river  ut alt og vet at det er NYTT og i orden. Fersk jeep eier jeg også ;) 8). Støtdempere på virker jo også stabiliteten på bilen og de er litt myke.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Upresis styring
« Svar #19 på: On.,27,Februar,2013,09,09 »
...
Har forøvrig identisk bil med deg "bale" zj-98 med 4,0l rekke6 ! Hvor tørst er din zj ? Jeg ligger stort sett på et forbruk på 1,5l/mil....
Hvis man skal tro på kjørecomputeren ligger jeg rundt 1,7 l/mil i snitt på småkjøring med lett bil. På skikkelig langtur med lett bil rapporterer computeren rundt literen på mila.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Benjamin81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • Grand Cherokee 95 5,2 v8
Sv: Upresis styring
« Svar #20 på: On.,27,Februar,2013,19,01 »
Hei

Jeg hadde det samme problemet på min CG. Men her om dagen byttet jeg Viskose-koblingen, det var pga andre problemer. Men når jeg kjører nå er den mye tightere i styringa, ble en helt annen bil å kjøre. Selvfølgelig litt døgang enda, men mye mere stabil rettfram på vei

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Upresis styring
« Svar #21 på: On.,27,Februar,2013,22,53 »
Nekter å akseptere at styringen på disse Jeepene må være dårlig. Det er ikke sant.

Hvis du har strammet opp snekken tilstrekkelig, og det er fortsatt slerk, kan du prøve å stramme de to boltene på Styreakselen. Det ene kommer du lett til i motorrommet. Under batterihyllen og tett inntil styresnekken. Den andre kommer du lett til under dashboarden. Trenger bare å ta ned en pappdeksel som er festet med to plastdingser. Piece of cake.

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #22 på: To.,28,Februar,2013,20,24 »
Takk for tips !
Siden sist, har jeg skiftet track-bar, ny kraftigere styredemper å strammet snekka. Justerte kun 1/4 omdr.pga tips om at for mye går ut over selvopprettingen på bilen. Uansett, resultatet ble "dag å natt". Føler kanskje at nevnte selvoppretting er dårligere nå, men tror kanskje dette har sammenheng med den kraftige styredemperen.. Dette med viskosekoblingen er jeg sikker på at også vil bidra, da denne nok er litt slitt. Er usikker på om jeg får skiftet denne uten å ta ned transkassen. Ser at det er endel plunder med å treffe låsringen på oversiden av transkassen. Hadde kanskje vært greit å ta den ned, å samtidlig skifte kjede. Noen som har erfaringer med hva som evt.lønner seg her ?
Samtidlig skiftet jeg olje på differ/transkasse. Atf på kasse. Redline m/ls bak, å castrol uten ls fram. Fikk høre fra Meconomen at det ikke var nødvendig med ls fram, men er selv litt i tvil.. Den bakre diffen var så å si helt tørr for olje. Har kun hatt bilen i 2 mnd, å har ikke sjekket dette tidligere.. Kan den ha blitt skadet på noe vis ? Oljen var meget dårlig både på differ(der d fantes), å i transkasse.

Når det gjelder drivstofforbruket er vel dette ok. Tenkte å skifte framre lambda sonde, bare for å ha gjort det liksom.. Har vel ikke de helt store forhåpninger om at forbruket synker nevneverdig for d, men sensoren ligger no der, så hvorfor ikke.. Men som flere skriver her på forumet, måles ikke forbruket i liter pr.mil, men smil pr.mil, når det gjelder jeep !

Ellers må jeg si at det er utrolig mange tips å nyttige tilbakemld, her på forumet. Det er supert for en som er ny på jeep !

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Upresis styring
« Svar #23 på: Lø., 2,Mars,2013,12,16 »
Hvis du følger slavisk, instruksjonene på side 19-17 i Genereti manualen, kan du kanskje ordne den litt stramt selvoppretting som du har nå.
Der står det at man skal "turn the pitman shaft adjuster screw back (counterclockwise) until fully extended, then turn back in (clockwise) one full turn. Jeg gjorde dette i går - dog skrudd ikke HELT til "fully extended". Slakket i snekken som jeg opplevd i går er borde og jeg er meget fornøyd med styringen nå. Som deg, har jeg byttet alt som kan byttes.

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #24 på: Sø.,24,Mars,2013,07,33 »
Hei !

Jeg forsøkte på nytt å juster snekka !
selv om styringen er mye bedre enn hva den i utgangspunktet var, er jeg fortsatt ikke fornøyd..

Jeg løsnet sett mutter, å skrudde justeringsskruen moturs, helt til den stoppet. Skrudde den så ut, men den stoppet etter ca.3/4 omdreining(skal den ikke gå lengre da...). Prøvde alle mulige stillinger, fra helt innskruvd til helt utskruvd. Fant ut at snekka hadde minst dødgan helt utskrudd.. Uansett er det for mye slakke etter min mening. Kan bevege "rattstaget", ca.1cm, uten at pitmanarmen beveger seg..
Begynner å bli litt lei av å lete årsak, men denne slakken, må jo være BAD   ???

Neste steg er vel å bestille snekke på rockauto..

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Upresis styring
« Svar #25 på: On., 3,April,2013,09,09 »
Problemet med styringen på zj er at den har stiv, løs framaksel. Dette gir en del andre problemer som ikke biler med fast styring vil ha.

Man vil aldri få disse problemene med en snekkebil med faste A-armer.

så når bilene har gått langt, så er foringene som holder akslingen fast slitte.

Det man i essens vil oppleve er at når man svinger mot venstre, så vil forakslingen bli presset mot høyre før bilen skifter kurs mot venstre.
kort sagt, kan man si at bilen danser til høyre og venstre oppe på forakslingen.

Dette problemet ser ut til og være større på tyngre biler enn lettere biler.(mere krefter)

så anbefaler og bytte TrackBaren på alle biler som er gått mer enn 150000 km. (Chrysler forhandleren i Ålesund sier at internt i Jeep forhandler systemet, så er er det akseptert av trackbaren er gåen ved ca 100000 km på norske veier.)

Jeg har ikke bekreftet dette, men en teori er at hvis man hadde byttet alle foringer som holder akselen fast, med polyurethan, så tipper jeg den hadde blitt ENDA mer fast enn den var som ny.
da vil man igjen fange opp mere veistøy.

Jeg har en road test fra bilen var ny og de klaget på "myk" styring. Men den skal ikke være svampete, eller ha en "gummi" følelse som min Hadde.

Jeg byttet track baren min, og det var umulig og kjenne noe slarke i den. gjorde det på tips fra forhandleren uansett og det var STOR forskjell.

Track bar vil jo bli det samme som panhard stag på andre biler.

Så alle sammen, Track bar!

Jeg byttet på min, og min ble en helt annen! jeg har en 98 GC 5.9
« Siste redigering: On., 3,April,2013,09,17 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Upresis styring
« Svar #26 på: On., 3,April,2013,17,19 »
litt mer caster hjelper på vinglete styring og selvoppretting.

Utlogget sigm 5.2 v8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Upresis styring
« Svar #27 på: To., 4,April,2013,21,42 »
Min var også helt sjanglete å kjøre da jeg kjøpte den. Har byttet alle lenke armer og og satte på nye dempere rundt om. Skiftet også viscosekoplingen og bilen ble helt topp å kjøre. Satt 4 dempere på bilen som var helt ferdig. Trøkka de sammen, men de gikk ikke så mye som en mm ut igjen. Kjøpte komplett sett stag og kulertil styringa også, men de har jeg ikke satt på ennå da bilen ble bra med det jeg har gjort. Setter på resten når snøen blir borte.

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #28 på: Fr., 5,April,2013,13,58 »
Track bar er skiftet, men fortsatt upresis.. Har bestilt styresnekke hos rockauto, da det er endel dødgang i denne. Håper at dette gir gevinst !
Har tenkt på å skifte viskosekoblingen, men kvir meg litt med å sette igang. Ser at noen bruker speil for å løse ut låseringen for å åpne fordelingskassen. Ser kronglete ut ! Jeg tror for min del at jeg ville tatt ut fordelerkassen å samtidlig skiftet kjede. Ser at noen gir utrykk for at den øvre skruen/mutteren mot gear, er vanskelig å komme til. Hva med å få buksert kassen ut, når en evt.har fått den løs. Bør eksosanlegg demonteres, eller går det fint uten ?

Utlogget Benjamin81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • Grand Cherokee 95 5,2 v8
Sv: Upresis styring
« Svar #29 på: To., 9,Januar,2014,08,34 »
Nekter å akseptere at styringen på disse Jeepene må være dårlig. Det er ikke sant.

Hvis du har strammet opp snekken tilstrekkelig, og det er fortsatt slerk, kan du prøve å stramme de to boltene på Styreakselen. Det ene kommer du lett til i motorrommet. Under batterihyllen og tett inntil styresnekken. Den andre kommer du lett til under dashboarden. Trenger bare å ta ned en pappdeksel som er festet med to plastdingser. Piece of cake.

Hei findaname, vet du om disse boltene på styreakselen også er på en -95mod zj? Har strammet styresnekka, men uten at det hjalp