Skrevet av Emne: Upresis styring  (Lest 7399 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Upresis styring
« på: To.,17,Januar,2013,17,36 »
Har en -98 gc, som jeg i utgangspunktet er veldig fornøyd med. Er fersk på jeep, men synes styringen er mildest talt rævva ! Den vingler fra side til side, såpass mye at jeg ikke kan begripe at dette skal være normalt. Merket ikke så mye under prøvekjøring, da farten var moderat. Når jeg kjører i 80-90kmt, må en hele tiden sitte å justere. Usikker på om noen sjønner hva jeg sikter til, men plutselig kan bilen finne på å stikke til en eller annen side..
Jeg har bestilt endeledd, stryredemper, styrestag, samt at jeg har planer om å justere styresnekka. Tror forøvrig at jeg har en lekkasje på den. Evt.ikke stor, men ser tendenser til oljesøl i området rundt snekka. Har presset fett i alle nippler på styringa, uten effekt. Ellers har jeg fått tips om å kjøre med litt høyere lufttrykk i dekkene enn foreskrevet.. Noen mener det hjelper.
Noen som har erfaringer å dele ang.dette ? Forslag til utbedringer mottas med takk !

Mh
Håvard


Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Upresis styring
« Svar #1 på: To.,17,Januar,2013,22,15 »
Kan være spissing på forhjulene.
For mye spissig gjør at bilen "ploger". XJ min hadde for mye spissing etter heving. Når jeg da kjørte i 100 på motorveien (med dype hjulspor) skar den hele tiden ut til en av sidene, hjalp ikke akurat med slark i snekka heller!

Snekka strammet jeg litt.
Spissingen ordnet jeg selv med et målebånd og internett... Da ble den helt super :)
Kan også ordne spissingen ved å ta en forstillingskontroll/justering ved et verksted.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Upresis styring
« Svar #2 på: To.,17,Januar,2013,22,45 »
Her er linken jeg brukte til å justere spissingen på xj'en:
http://www.stu-offroad.com/steering/align/align-1.htm
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #3 på: Fr.,18,Januar,2013,07,17 »
Hei, takk for svar !

Glemte å skrive at jeg også tenkte på dette med spissingen.

Etter "oppskrift" på dette forumet, målte jeg avstanden mellom bakhjulene til 1936mm. Mellom forhjulene var det 1916mm, altså 20mm forskjell..
Jeg tenkte som så at det var iallefall "rette veien", men om forskjellen fram og bak er innenfor toleransegrensen er jeg usikker på..
Høres dette greit ut ?

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Upresis styring
« Svar #4 på: Fr.,18,Januar,2013,07,36 »
Sjekk foringer i control-armene også.
Byttet de på en ZJ jeg hadde som var "lealaus" på fin vei i motorveifart og det var som natt og dag.
Jeg valgte poly-foringer (energy suspension?) og var fornøyd med det.
Lykke til!
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Upresis styring
« Svar #5 på: Fr.,18,Januar,2013,10,21 »
Hei, takk for svar !

Glemte å skrive at jeg også tenkte på dette med spissingen.

Etter "oppskrift" på dette forumet, målte jeg avstanden mellom bakhjulene til 1936mm. Mellom forhjulene var det 1916mm, altså 20mm forskjell..
Jeg tenkte som så at det var iallefall "rette veien", men om forskjellen fram og bak er innenfor toleransegrensen er jeg usikker på..
Høres dette greit ut ?
Høres kanskje litt mye ut (lest at mellom 1/16" og 1/8" i  spissing funker best på xj, blir vel det samme på bilen din...) min justerte jeg slik at jeg hadde noen mm spissing.
Om du ikke finner noen annen synder, kan du jo prøve å justere litt. Tell omdreininger på justeringer, så kan du jo bare justere tilbake igjenn til utgangspunktet om du ønsker det.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Upresis styring
« Svar #6 på: Fr.,18,Januar,2013,18,25 »
Veldig interessant tråd.
Er det noen som vet presis hvor mange millimeter det skal være mellom fronthjulene (dekkene), både front kanten og bakkanten?

Jeg betalt 1000,- (i Sverige) for stillingskontroll og de klarte ikke engang å fullføre jobben:(

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Upresis styring
« Svar #7 på: Fr.,18,Januar,2013,23,44 »
Spørsmålet mitt gjaldt WJ

Utlogget zepto

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Upresis styring
« Svar #8 på: Ma.,21,Januar,2013,08,38 »
Hadde samme problem med min cherokee. Tok bort styredemperen for å teste og bilen blei som ny.
Har bestilt ny old man emu styredemper.

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #9 på: Ma.,21,Januar,2013,13,37 »
Ok, greit å ha bestilt en styredemper da, så får vi se..
Demperen på min zj, ser egentlig ut som den er ok. ingen tegn til lekasje eller deformiteter. er det vanlig at disse er oljefylt, gass el ? Ser det er noen som kjører uten demper. Noen erfaringer med å kutte ut disse ? Er det ok, ved feks EU kontroll ?

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Upresis styring
« Svar #10 på: Ti.,22,Januar,2013,16,42 »
Nå husker jeg ike helt om zj har fast aksel men på tjén min hadde jeg skikkelig polkadans og masse dødgang i styringa, og akkurat som du sier kunne den finne på å sa sin egen vei. Dette kom ganske plutselig for i høst var det helt fint. Men fant ut at bolten til track Baren hadde løsna litt. Fikk stramma denne og alt ble helt tight og fint igjen. Kan tenke meg at det samme skjer om foringen til trackbaren er slitt. Eller andre foringer.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #11 på: Ti.,22,Januar,2013,19,03 »
Takk for mange gode tips !
Skal lage en liste over tipsene, å jobbe meg nedover til jeg finner årsaken  !

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Upresis styring
« Svar #12 på: Ti.,22,Januar,2013,23,07 »
« Siste redigering: Ti.,22,Januar,2013,23,11 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Upresis styring
« Svar #13 på: On.,23,Januar,2013,23,30 »
Takk for gode tips folkens !
Er fersk jeep eier, i tilegg til ferskt medlem i jcn. Er ennå ikke helt fortrolig med å finne info på forumet, men ser at det er samlet utrolig mye matnyttig her.
Ser frem til å komme hjem på fri, å mekke styring !

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Upresis styring
« Svar #14 på: On.,23,Januar,2013,23,52 »
Kan sikkert gi noen tips, når du trenger. Har bytter snekken selv.