Hei folkens! Mitt første innlegg her skulle bli; "Se den fine, nye bilen min", men den gang ei!
I stedet blir det; "Er det noen som har peiling på hva lyden i girkassa mi kan skyldes?"
Etter en uke som lykkelig eier av en Grand Cherokee 93, 5,2l ble biltilværelsen snudd litt på hodet i forrige uke. Jeg kjørte i ca 80 km/t og plutselig hørtes det ut som om jeg kjørte på et riflete, oppmalt område av veien. Du vet, ei sånn stripe som brummer når du kjører på den. Sekundet etter trodde jeg noe hadde løsnet og hang og slang under bilen, men jeg antok at ulyden kom fra girkassa (tror jeg i hvert fall).
Det var ikke noen "mekanisk" metall-mot-metall-lyd, men mer en dyp brumming.
Jeg kastet selvsagt bilen ut på veiskulderen, men da jeg bremset ned og reduserte farten, forsvant også lyden. Jeg stod mildt sagt kjelkete til i veien, så jeg fortsatte forsiktig avgårde i 1. gir. Lyden var borte!
Idet bilen giret opp, kom lyden tilbake. Jeg måtte med andre ord ned i fart igjen, og fikk lirket meg inn på nærmeste bensinstasjon der NAF kom og hentet meg...
Snipp, snapp, snute! Er det girkassa som er ute??
Er det noen som har vært borti noe lignende? Har en idé om hva det kan være?
Bilen ble kjørt til nærmeste Jeep-verksted, men der har de jo ikke tid før nærmere sommer'n...
Håper på gode tips og ideer!!
FiGu
Du kan sjekke det greit selv.
Girkassa kan du sjekke ved å sette transfer'n i nøytral & la bilen gire seg opp gjennom gira.
Kommer ikke lyden da, så er det muligens ikke girkassa.
Gå videre til mellomakselkryss...:
Sett på håndbrekket, sett transfern i nøytral & krabb under bilen.
Ta et tak i mellomakslen, og forsøk å vri den, samtidig som du ser på yokene i transfern og bakakselen.
Kan du bevege mellomakslen uten at yoken beveger seg, da er krysset slitt og må byttes.
Nytt koster et kryss 2-300 eller no'.
Gjenta på mellomakslen forover.
Kan byttes elv, ved hjelp av en BFH og et passende pipesett.
Du kan også gjøre samme testen med stikkakslene i forakselen, men da må du typisk ha av hjula for å komme til.
Det kan også være "unit bearingen" i forakselen. Det kan du sjekke ved å jekke opp bilen, få noen til å ta tak i dekket, mens du kikker inn på baksiden. Kan en bevege dekket opp/ned eller sideveis, så kan det være et tegn på glapp der (forhjulslageret / unit bearingen). Dette lageret kan muligens ikke skiftes løst, men du må bytte hele unit bearingen. Denne er ganske dyr, koster omlag en drøy tusenlapp fra USA.
En annen ting det muligens kan være, er slip-yoken på utgående aksel i transfer'n (bakover). Har hørt om noen sjeldne tilfeller at denne kan bli slitt.
Eller rett-og-slett et hjullager, sjekkes som med unit-bearingen.