Heyhey!!!
Har slitt med å få varme i bilen en stund som mange andre. til og med på sommeren (gråværsdager) så har det ikke vært så mye å snakke om.
Mannet meg opp her i helgen, og gjorde som jeg har tenkt en stund. Koblet fra varmeregisteret ifra utløpet på vannpumpa, og returen ifra inn på termostaten.
koblet på gardena slanger, brukte en 3/4 på tur løpet med slange klemmer, og stappet en vanlig 1/2 gardena inn i retur slangen av gummi som kobles på termostathuset. brukte den originale klemringen over.
Så fyllte jeg ei bøtte med "systemrens" og vann i blandingsforhold ca 15 - 20%, som fåes kjøpt i båtbutikker.
Fant frem 220volt synkepumpa mi med flotør, koblet på tur løpet til varmeregisteret og spylte igjennom med vann fra ei annen bøtte først. Det artige var at de to til tre første gangene jeg startet pumpa, så ble det for mye trykk og vannet sprutet ut der jeg hadde koblet på slangeklemme. Måtte ha på ei till, og etter noen sekunder med trykk ifra pumpa, så begynte det å komme litt vann i returslangen. Etter å ha spylt igjennom i ca 5 minutter, flyttet jeg pumpa oppi bøtta med systemrens. startet pumpa og fulgte med på returslangen til jeg så det kom gult "systemrens" vann, da flyttet jeg returslangen oppi bøtta også.
Deretter hang jeg opp flotøren i stillingen "på", koblet på ett manuelt tidsur i kontakten, og satte strøm på i 15 minutter hver 6. time. altså klokken 1200 - 1800 - 2400 og 0600.
Så lot jeg "satsen" stå slik og jobbe i 2 og ett halvt døgn.
Her er noen bilder:
I dag koblet jeg satsen ifra, spylte igjennom fra ei bøtte med rent vann (holdt retur slangen oppi bøtta med systemrens for å ta vare på det osm var i systemet, før jeg la slangen på bakken og spylte systemet rent i 5 - 10 minutter. Det var mye mer trykk i retur slangen nå.
Når jeg først hadde slangene, pumpa og bøttene klare, koblet jeg så "systemet mitt" på inntaket til termostathuset (retur ifra varmeregister), og ut av vannpumpa for så å spyle dette også rent med vann.
La også merke til at vinkel slangene IFRA vannpumpa og INN til temrostathuset var noe igjengrodd. Spylte opp dette også så det ble skinnende rene innvendig.
Koblet alt tilbake og startet bilen.
Det jeg la merke til var at det ble ordentlig varm lunk i ventilene og varmeapparatet allerede før temp nåla hadde passert 40graders merket.
I det nåla paserte neste strek, var det god varme i ventilene. når tempen nærmet seg 80graders streken og termostaten skulle snart åpne, var det så varmt i ventilene at det brandt i handa, dette var en skikkelig god følelse
Jeg har egentlig vurdert lenge å bytte bil nå, mest pga varmen jeg aldri fikk, men nå vurderer jeg nesten å beholde dne for å se hvordan varmen er i vinter. Jeg har stor tru på at varmen nå har kommet for å bli.
For meg kan det virke som om det blir noe avlering i systemet, som gjør at alle vinkler og tynne rør kan tette seg da det ikke er nok trykk i kjølevannet til å "blåse" dette rent. Men etter en skikkelig god "tarmskylling" ble det skikkelig sprut i varme apparatet. Og det på original bil
Time vill shåv -om dette holder seg når det blir kaldere, men det blir uten tvil varme i kupeen nå, samme hvor kaldt det er ute. Det blir helt sikkert ikke sauna tendenser slik det blir med "ekstra utstyr" men jeg tror det ikke blir noe problem å sitte i t-skjorte vinterstid i alle fall.