I dag hentet jeg ut en ny dieselslange m. koblinger mellom filter og fødepumpen (kjøpt hos maldalimport.no) - samt at jeg monterte på en tilbakeslagsventil på slangen som går fra tank til filteret (kjøpt på watski.no), men problemet med luft i dieselen fra filteret var der fremdeles når jeg startet motoren.... Etter noen gode gloser over skuffelsen, demonterte jeg det nye filteret og byttet o-ringen på vannsensoren (på undersiden), og etter tips fra en Mercedesekspert, satt jeg på en o-ring på dreneringsskruen på siden av filteret (plastskruen) samt at jeg satt på en bit av en silikonslange (ca 2 cm) på selve "tuten" på dreneringsskruen, som jeg proppet med en 8 mm kort bolt . Og etter flere dager med feilsøking, frustrasjon og spekulasjon så ble problemet borte. Ikke en luftboble som nå kommer i slangen mellom filter og pumpe, og dieselen blir værende i slangen som kommer fra tanken. Nå har jeg tatt noen testturer, og stoppet og startet motoren flere ganger - og nå er den like lettstartet som den bestandig har vært...
I går gjorde jeg følgende: For å sjekke om det var lekkasje på returslangene, baypasset jeg disse ved å koblet sammen slangene som går inn på den svarte plastventilen på toppen av filteret (returdieselen) og proppet endene på plastventilen med to slangebiter som jeg tettet i endene. Da kobles all returdiesel direkte til tanken, uten å gå om filteret - men resultatet var det samme: luft i røret mellom filter og pumpe, men da var evt. lekkasje i returdieselen eliminert - i og med at den ikke går gjennom filteret... Så var det altså bare en liten o-ring eller to som var årsaken til hele problemet. Nå har jeg koblet på slangene igjen slik de er originalt, og alt fungerer perfekt!!
PS! Om det kommer luft i røret/ slangen mellom filter og pumpe når motoren går, er det nok mellom pumpa og tanken den suger inn luft... Har du sjekket om slangen som kommer fra tanken og inn på filteret kan være morken .... evt. sjekka røret som går fra tanken og frem til motorrom? Siden fødepumpa står i front på motoren, skapes det undertrykk i dieselanlegget frem til pumpa... Dette kan medføre at det suges inn luft - men ikke rinner diesel ut... På de fleste andre biler er fødepumpa i tankområdet, slik at det blir overtrykk i dieselanlegget, og evt. lekkasje blir da lettere å oppdage. Så jeg har villet sjekke rør og slanger fra tank til filter før jeg byttet returdieselslangene - der en formelig må være slangemenneske for å komme til i bakkant av motoren..