Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61947 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #270 på: Fr., 2,Mai,2014,04,28 »
Jeg bor og kjører i en kommune med mye 50 og 60 sone (desverre). Da må jeg kjøre en del med OD OFF, for å slippe stadig giring. Så for meg er manuell innkobling av lockup på 3 gir like viktig.. Noen ide til løsning med dette systemet?? Eller er jeg da tilbake med kun bryter og motstand?
« Siste redigering: Fr., 2,Mai,2014,04,31 av WJHH »
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #271 på: Fr., 2,Mai,2014,13,38 »
Eller sette på mindre hjul enn originalt  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #272 på: Fr., 2,Mai,2014,16,55 »
Jeg bor og kjører i en kommune med mye 50 og 60 sone (desverre). Da må jeg kjøre en del med OD OFF, for å slippe stadig giring. Så for meg er manuell innkobling av lockup på 3 gir like viktig.. Noen ide til løsning med dette systemet?? Eller er jeg da tilbake med kun bryter og motstand?

1. Da kan du ta den ledningen som går til pin 21 (overdrive solenoid), og sette på en ledning til på samme plass på releet, slik at du får to ledninger ut av releet. Den ene setter du på signalet til overdrive solenoiden, som beskrevet i bruksanvisningen.
Den andre setter du til signalet som går til 3 gir, ikke sikker hvordan pin det er, men går an å måle. Da skulle det fungere på både 3 og 4 gir.

NB: Husk da og sette en diode på hver av de ledningene slik at d ikke blir noe kluss.

2. Du kan sette den som skal gå til pin 21 på signalet til 3 gir, da fungerer bare systemet når du kjører i 3 gir.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #273 på: Fr., 2,Mai,2014,21,56 »
Høres lovende ut. Da blir det "bare" å finne ut hvilken pin som går til 3 giret.. Kom med tips om noen finner det ut. Og har jeg forstått det riktig, så skal ingen av ledningene til kontrolboksen kuttes med dette oppsettet...?
Nå venter jeg bare på motstanden fra Kina, så er jeg i gang..  8)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #274 på: Fr., 2,Mai,2014,21,58 »
det var lang vei for en motstand  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #275 på: Fr., 2,Mai,2014,22,10 »
He he.. Ja ble bare slik.. Jeg satt på Ebay kjøpte relekortet, så bestillte jeg en pakke keramiske motstandere i samme slengen...
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #276 på: Lø., 3,Mai,2014,10,58 »
Men hvordan i alle dager får man av den forbaska bremselys bryter for å få av pluggen? Er så trangt oppimellom pedalene der! Hadde vært enklere om man kunne koblet seg på + signal fra bremselys et annet sted, men...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #277 på: Lø., 3,Mai,2014,11,24 »
Koble en tyv til Sikring F23. 
http://www.wjjeeps.com/fuses.htm
« Siste redigering: Lø., 3,Mai,2014,11,26 av WJHH »
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #278 på: Lø., 3,Mai,2014,11,43 »
Ok... :-) Bare jeg finner hvilken ledning som går til den sikringen... Er temmelig stram den kabelklysa!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #279 på: Lø., 3,Mai,2014,15,55 »
Jepp. I verste fall kan du jo stikke en god gammeldags tyv ned langs ene sikringfoten...  :D
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #280 på: Lø., 3,Mai,2014,15,58 »
Fikk relekort og boks idag.. men lar det ligge til dere andre er ferdige  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #281 på: Lø., 3,Mai,2014,23,59 »
Haha teerex!, morsom du ;-) Skal legge ut med bilde hvordan det blir på min etterhvert :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #282 på: Ti., 6,Mai,2014,17,04 »
Denne http://m.clasohlson.com/no/Mikrobryter/Pr364767000 kan brukes på gasspedalen. Altså ikke på padalen, men kan f.eks. monteres ved potmeteret i motorrommet. Bak på der den enheten med begge wirene går imot. Vet ikke om det er nødvendig, men jeg har lyst å ha det sånn at når jeg slipper opp gasspedalen helt, så kobler lockup ut så jeg slipper å bremse på automatkassa når den er "låst".
Signalet fra O/D - solenoid kobles isåfall igjennom denne bryteren.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #283 på: On., 7,Mai,2014,17,47 »
Dette synes jeg begynner å virke snedig  ??? ??? ???
Hær har man diskutert 18 sider opp og ned om og få innkoplet denne lockupen. Når man kommer frem til en løsning som kopler den inn og virker utmerket, ja så bi jaggu problemet korsen man ska få den kopla ut på flest måter.
Skjønna næsten ingen ting.. ???
D ju ænkelt, bære la vær å kople den inn, e ju d ænklaste..

Tænk dæ nu om, når du kjør etter en vei på høgste gir, e d ikke mange ganga man slæpp gassen før en kort periode, når igjen en bil etc.. E d nødvendig å gir ner kvær gång??
Æ jør d ikkje.. D motor å dreiemoment nokk på 3.1...



Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #284 på: To., 8,Mai,2014,02,27 »
Ja det skjønner jeg du synes er rart Ivanni og det er krefter nok i 3.1,men jeg tenker på lockup clutchen og hva den egentlig er laget for å tåle...? Skal det være sånn egentlig at man skal kunne motorbremse eller henge på giret eller kall det hva du vil, uten at det skal ha noe å si for holdbarheten for den clutchen eller skal den koble ut med en gang man slipper opp gasspedal? Hvordan er det på biler som har fungerende lockup fra fabrikk?
Hvordan er det forresten når du slipper opp gassen helt med lockup inne? Blir det noe klonking fra bakaksel f.eks. pga. motstanden?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.