Skrevet av Emne: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?  (Lest 3681 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« på: Sø., 9,November,2008,16,10 »
Det er stor prisforskjell på WJ før og etter 2002. Men sånn det er nå kan man gjøre en god handel. Er det andre ulikheter på bilen fra 2002 eller er det bare motoren som er ulik? Og er 2,7 literen SÅ mye bedre? Har den lavere forbruk? Bør jeg spare penger på en 3,1 eller by litt mere for en  med 2,7??

Synspunkter??
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #1 på: Sø., 9,November,2008,20,32 »
Hei, jeg var i akkurat samme klemme for noen måneder siden. Noe kosmetisk er endret. som feks grillen, tåkelys, ofte hvite instrumenter. På 3.1 så begynner spaken til transferkassa nærmest føreren, så kommer girspaken, så kommer handbrekket helt bortpå låret til passasjeren. På 2.7 så er det motsatt. spaken du bruker minst, (transferkassa) står lengst vekk. Dessuten kom de med cdspiller som standard og noe annet småtteri. Dessuten er det en mærshe 270 diesel i de og en mærshe automat tror jeg. Lurer på om kassa har ett gir ekstra, også girer den fint. Motorn er noe friskere siden det også er en CDI motor, men ikke vesentlig. Den vil nok også bruke noe mindre diesel.
Min konklusjon var at jeg ikke gadd å legge 100.000 - 150.000 ekstra i en bil som ser lik ut, og som er omtrent like sprek, og som har gått det samme på tellern. For veldig 2.7literne har gått like mye som 3.1 literne.
Jeg er veldig fornøyd med min 3.1, og jeg bruker den ganske mye. Blir også mye kjøring med tilhenger og det fungerer strålende. Men jeg ville nok vurdert en chip i den for å få den til å gå noe rimeligere og den blir samtidig en del sprekere.

Hvis du skal handle 3.1 så er bør du ivertfall innom ett jeepverskted og sjekke at bremsene er byttet til nye kalippere forran. det var nemlig en TSB på dette tidligere, og de originale kalipperne ble byttet gratis ut med noen ifra akebono.

til info så gav jeg 200.000 akkurat for en 99 WJ 3.1 modell som hadde gått 130tusen kilometer, original på hvite skilter. den hadde aldri vært varebil, men den var nesten ikke sitti i bak.

Lykke til!!
« Siste redigering: Sø., 9,November,2008,20,35 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #2 på: Ma.,10,November,2008,12,02 »
Nå er jo 2,7 l en langt mere moderne motor. Jeg har ikke god kunnskap om denne, men det er jo en CDI fra Mercedes, og denne er minst en generasjon nyere enn 3.1 l. Regn med at 2,7l bruker 20% mindre drivstoff, går penere og stillere. Ellers ligger vel mye av prisforsjellen i at 2002+ modellene er 5 setere og -2001 modellene er varebiler.
Og for å gjøre valget enda vanskeligere:
Best kjøp idag gjør du imidlertid på en V8'er. Det er mange som helt uten grunn kjøper diesel idag...
V8'ern min bruker 0,9 -1,4 l/mil, hvilket er rundt 0,2 l/mil mere enn 3.1 og sikkert 0,3 mere enn 2,7 l'ern. Svært avhengig av kjøremønster riktignok.
MEN, du klarer sannsynligvis ikke på 10 år med 15000km å tjene inn investeringen i forhold til en 2,7l
Bonus med V8 fremfor 3,1 l er en langt hyggeligere motor, sprekere, rensligere - uten sykdommer! 
Investerer du 35000.- i V8'ern, kan du kjøre valgfritt på propan - og da har du sannsynligvis det rimeligte og miljømessig beste alternativet av alle tre!
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #3 på: Ma.,10,November,2008,18,40 »
Jeg prøvde også flere V8'ere, og det er ingen tvil om at det er en ganske så koselig bil, med bra trekk og tøff lyd. Men jeg bor i by, og kjører mye med tilhenger. De jeg snakket med sa den lå på ca 1,3  -1,5 på blandet kjøring. Men hiver du på en henger med 1500 kg, så drar den fort mer. Vurderte mange ganger å kjøpe V8, men jeg endte opp med diesel. Kjørte nesten 2.5 tonn med båt ifra Slemmestad her i sommer, og hjem til Larvik. la inn cruise kontrollen i 95 km/t, og det holdt den helt hjem til Larvik. Brukte 1,26 på mila. Det syns jeg var veldig bra. V8 har vel rundt 400 nm. 3.1 diesel har 384 nm. Med en chipp i dieselen så har du 460 nm. Og det syns jeg var hyggelig lesing.

Men om du spør hva osm er best av bensin og diesel, så får du 1000 svar. Ingen blir noen gang enige.
En ting teller veldig for V8, og det er tilgangen på deler ifra statene.

JEg sier ikke at mitt valg er det beste, men jeg er mer enn fornøyd, og angrer ikke.

Men det er nok ikke noen tvil om at 2.7 litern er en bedre motor.
Og det er heller ingen tvil om at 3.0 litern er en enda bedre motor.  ;D
Og slik vil det alltid fortsette å være.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #4 på: Ma.,10,November,2008,22,10 »
Her ser du forskjellene på 2001 og 2002 modellene: http://www.wjjeeps.com/differences.htm
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #5 på: Ti.,11,November,2008,00,46 »
Er vel bare en ting å si.

Prøve, prøve, prøve, prøve
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #6 på: Ti.,11,November,2008,00,57 »
Dette er ikke veldig lett ::)

Har lest tråder opp og ned på forumet om forbruk på v8 utgaven. Klart det er en grom motor, men denne gangen er det en familiebil jeg trenger. Jeg har allerede en grom V8 Jeep til det formålet. Så nå får fornuften råde denne gangen. Jeg bruker bilen mest til by og småkjøring. Og til det bruket er jeg redd en bensinutgave lett havner på nærmere 1,7 til 2 liter på mila. Mens en 3,1 diesel ligger på 1,3 på små kjøring? Prisforskjell er det jo ikke på de heller.

Det er liksom opp til 2002 modellen det er et sprang i pris. Men det spranget er der på bensin utgaven også. Det var derfor jeg lurt på om det var mere enn bare motoren som var ny?


Sitat
til info så gav jeg 200.000 akkurat for en 99 WJ 3.1 modell som hadde gått 130tusen kilometer, original på hvite skilter. den hadde aldri vært varebil, men den var nesten ikke sitti i bak.

Det virker som du har gjort et godt kjøp der :)

Og om ikke de tidlige modellene er plaget med mye barnesykdommer da... Men det virker jo som de fleste her er fornøyd med bilene. Tror jeg har bestemt meg for å gå for en 3,1 diesel utgave....

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #7 på: Ti.,11,November,2008,08,36 »
Prøve, prøve, prøve, prøve

Kjøpe en av hver ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #8 på: Ti.,11,November,2008,23,19 »
Eller hva med en 4.0 rekkesekser, den stødigste maskinisten av dem?
Spør du en Jeep-mekaniker tipper jeg han har størst tilitt til denne.
AutoDB-kode: 2003850 2000 Jeep Grand Cherokee 4,0 Limited, 5 seter 198.000,-

Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #9 på: On.,12,November,2008,11,32 »
4.0 literne er solide nok, og sikkert verdt å ta med i vurderingene.
Men det aller viktigste du må huske på når du velger WJ er at det SKAL være Quadra-drive kasse på den. Noen ble solgt med Quadra-track og det er ikke ett alternativ.
Quadra-drive'n har oljebrems i for og bakakslen som hindrer ett hjul ifra hjulspinn, og jeg må si at den bremsen funker utroolig bra. du ser det enkelt enten bak på bilen at det står quadra-drive, eller så står det bak girspakene inni bilen.
Så en eller to biler på finn med quadra-drive 2 kasse, den trodde jeg var elektronisk styrt istedet for hydraulisk. Men det kan være jeg tar feil.

En annen ting man kan være klar over er at på en personbil så er omreg.avg ca 8tusen på disse bilene, mens på varebilen så er det 4tusen. I dag er det forholdsvis enkelt å prute på en bil pga økonomien, så hvis du får prutet en varebil en del ned, så kan du spare ytterligere 4 tusen på omregistrering hvis du setter inn setene selv. Men husk på å beregn inn eventuell avgift, og ca 1000 kroner for kontroll hos BT og nye skilter. Det er så klart en forutsetning at setene følger med bilen.
« Siste redigering: On.,12,November,2008,20,34 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #10 på: On.,12,November,2008,12,41 »
Du skriver:

Men det aller viktigste du må huske på når du velger WJ er at det SKAL være Quadra-drive kasse på den. Noen ble solgt med Quadra-track og det er ikke ett alternativ.

Men så skriver du:

Quadra-trac'en har oljebrems i for og bakakslen som hindrer ett hjul ifra hjulspinn, og jeg må si at den bremsen funker utroolig bra. du ser det enkelt enten bak på bilen at det står quadra-drive, eller så står det bak girspakene inni bilen.

Regner med at det er skrivefeil og at det er Quadra-drive som har oljebrems i for og bakakslen som hindrer ett hjul ifra hjulspinn, og som funker utrolig bra?


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #11 på: On.,12,November,2008,12,43 »
Eller hva med en 4.0 rekkesekser, den stødigste maskinisten av dem?
Spør du en Jeep-mekaniker tipper jeg han har størst tilitt til denne.

Om det ikke er mye kjente problemer med 3,1 literen tror jeg ikke bensin er noe alternativ denne gangen. Ser for meg at dette er en dyr bil å holde i drift.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Nesten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #12 på: On.,12,November,2008,13,02 »

Bare for å slenge på noen opplysninger om 3,1 literen, jeg har en 2001 WJ med denne motoren. Km.stand på denne bilen er 293000 og alt som er byttet på denne motoren er en simering i bakkant av motoren, den på veivakselen.

Bilen min har vært jevnlig på service så dette er vel en ting som er viktig å sjekke i forbindelse med kjøp av WJ med denne motoren .


Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #13 på: Lø.,15,November,2008,18,31 »
Da er valget tatt. Det ble en 3,1 liter som kun har gått 60 000 km.

Takk for hjelpen!!
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ 3,1 eller 2,7 diesel?
« Svar #14 på: Sø.,16,November,2008,12,53 »
Eller hva med en 4.0 rekkesekser, den stødigste maskinisten av dem?
Spør du en Jeep-mekaniker tipper jeg han har størst tilitt til denne.

Om det ikke er mye kjente problemer med 3,1 literen tror jeg ikke bensin er noe alternativ denne gangen. Ser for meg at dette er en dyr bil å holde i drift.

Flott med noen bilder :-) 60 tusen er ikke mye. da tror jeg du var veldig heldig.

Det som jeg kjenner til av sykdommer på disse bilene er bremsene forran. Det er det en TSB på, hvor de bytter kalipperne i nye fra akebono. De er mye bedre. (det kan enkelt også sjekkes selv. tror akebono er silver (sølv) farget, og de originale sorte) TSB'en er gått ut nå sikkert, så det kan være greit å sjekke historikken på bilen hos Jeepverskted for å se hva som er gjort med den.
Så er det toppene. Dette er vel egentlig en forlenget 2.5 liter diesel. altså, den har 5 sylindre og er av samme fabrikat. Noen sier de har hatt problemer med toppene hvis bilen går varm. Derfor er det viktig at man lufter anlegget skikkelig når man bytter frostvæske. Ellers så er det VELDIG mye elektonikk på limited modellen. er derfor veldig viktig å prøve å gå igjennom alt før man kjøper, eller kort tid etter man har kjøpt.
Også er det hjullagrene forran. Mange sliter med at de må byttes rundt 120tusen eller rett over. Dette er en smal sak å gjøre selv, og skikkelige lagre koster 90dollar pr stk ifra statene.
Utover dette så er det kun generelle jeep ting. og da passer man på att bærekuler, tie rod ends, foringer på bærearmer, trackbar foring og kule, lager og tetning utgående på aksler og transfer osv er i god stand. Igjen en god nyhet, disse delene er rimelige å få ifra statene.

Sitter selv nå å ser på en pakke jeg trenger ifra statene. Den inneholder 2 komplette GODE hjullager bak med tetninger osv, 2 hjullager forran (komplett hub), ny styredemper, nye vindusviskere forran og bak, nye tåkelys pærer forran (de er spesielle og dyre), nye kryss forran, nye tierod ender til panhardstaget, og det kommer vel foreløpig på litt over 400dollar
« Siste redigering: Sø.,16,November,2008,17,29 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.